Ledverlichting

Alles over de techniek en sleutelen

Re: Ledverlichting

Berichtdoor athenayamaha » 28 sep 2017, 10:26

pee67 schreef:
athenayamaha schreef:Hoe staat het met de ledverlichting?

Ben pas geleden ook bezig geweest om de 6 volt installatie om te bouwen naar 12 volt, omdat mijn lampen steeds doorbranden.. Van mijn lichtspoel komt met gemak een 14 volt onbelast.

Allereerst 2 6 volt FS1 accutjes in serie gezet om 12 volt te krijgen. je moet wel het steunbeugeltje verwijderen waar normaar 1 accu tegenaan rust.

In mijn achterlicht heb ik een 12 volt 21/5 watt lamp gezet, zodat mensen die achter je rijden je zien, en ook zien dat je remt.

In mijn koplamp zit een BA15D halogeen lamp van 12 volt 35/35 watt. dat is echt een enorme verbetering ten opzichte van de 6 volt 25/25 watt die erin zat.

Ook heb ik de claxon aangepast. Heb er nu een claxon op van een motorfiets, een soort hoorntje wat je ook wel bij auto's ziet. Ook dit is een flinke verbetering kwa claxon

in de koplamp wil ik nog gaan experimenteren met een LED lamp met een BA15D fitting. iemand tips hiervoor?

Om een BA15D fitting te kunnen gebruiken hoef je alleen maar de klemring die om een normaal voorlampje zit
eraf te halen en over de Bajonet fitting te schuiven :)

Ik bedoelde PX15D.. heb het even aangepast. Die past er dus zo in
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor athenayamaha » 28 sep 2017, 10:28

Marcel schreef:Kan je ook eens meten wat hij belast als Voltage geeft, dus met koplamp en achterlicht aan.
Liefst ook met remlicht er bij.

Hoi Marcel, Ik heb gemeten. Stationair met alle verlichting aan, ook remlicht, meet ik ongeveer 12.20 volt. Met wat gas kom ik rond de 13 volt uit. Volgas zal boven de 13 volt uit komen bij bij.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Marcel » 28 sep 2017, 11:16

Dat is netjes als je dit bereikt zonder iets te veranderen.
Voor het laden van de accu is het wat laag, zou eigenlijk 14 en een beetje moeten zijn.
Maar als jij zegt dat de accu laad dan geloof ik dat.
Mooi voor de toekomst, kan er dus zo 12 volt lampen in zetten en een 12 volt accu.
Ergens in 2017 begin ik aan een 378.
Marcel
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor athenayamaha » 28 sep 2017, 11:21

Marcel schreef:Dat is netjes als je dit bereikt zonder iets te veranderen.
Voor het laden van de accu is het wat laag, zou eigenlijk 14 en een beetje moeten zijn.
Maar als jij zegt dat de accu laad dan geloof ik dat.
Mooi voor de toekomst, kan er dus zo 12 volt lampen in zetten en een 12 volt accu.

Het valt mij ook zeker mee hoor 8)

Is ook wat laag idd, maar de accu blijft wel voldoende op spanning. Ik heb een Gino's ontsteking trouwens. Misschien heb ik gewoon geluk dat de spoel in mijn ontsteking dit kan leveren. ga ook nog eens kijken wat hij onbelast kan laden. als het weer het dan toelaat, kan ik de accu wat beter bij laden door geen licht aan te doen
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor fs1man » 02 okt 2017, 11:06

Ik rij al jaren met alles 12 volt in vier fs1,tjes Lampen, accu claxon , knipper relais, spanningsregelaar/ gelijkrichter en accu van een Yamaha TZR , knipperlichten hebben zelfs 21 watt lampen. Ontsteking is niets aan veranderd.
Licht opbrengst is goed, ik heb tot op heden ook nooit geen lampen hoeven te vervangen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor athenayamaha » 02 okt 2017, 11:10

fs1man schreef:Ik rij al jaren met alles 12 volt in vier fs1,tjes Lampen, accu claxon , knipper relais, spanningsregelaar/ gelijkrichter en accu van een Yamaha TZR , knipperlichten hebben zelfs 21 watt lampen. Ontsteking is niets aan veranderd.
Licht opbrengst is goed, ik heb tot op heden ook nooit geen lampen hoeven te vervangen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Ik las je verbouwings verhalen laatst ook idd, ik wil ook niet weer terug. Welke lamp heb jij voorin zitten?
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor yamaha_fs1_2ru » 09 okt 2017, 04:32

Bereken eens wat je ledlampen nemen.

P=U*I

Zo weet je hoelang je lampen zullen branden zonder spoelspanning.
Want volgens mij kun je er best een accu inzetten waardoor je hele dag met lampjes aan kunt rijden.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen