Ledverlichting

Alles over de techniek en sleutelen
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Ledverlichting

Bericht door athenayamaha »

pee67 schreef:
athenayamaha schreef:Hoe staat het met de ledverlichting?

Ben pas geleden ook bezig geweest om de 6 volt installatie om te bouwen naar 12 volt, omdat mijn lampen steeds doorbranden.. Van mijn lichtspoel komt met gemak een 14 volt onbelast.

Allereerst 2 6 volt FS1 accutjes in serie gezet om 12 volt te krijgen. je moet wel het steunbeugeltje verwijderen waar normaar 1 accu tegenaan rust.

In mijn achterlicht heb ik een 12 volt 21/5 watt lamp gezet, zodat mensen die achter je rijden je zien, en ook zien dat je remt.

In mijn koplamp zit een BA15D halogeen lamp van 12 volt 35/35 watt. dat is echt een enorme verbetering ten opzichte van de 6 volt 25/25 watt die erin zat.

Ook heb ik de claxon aangepast. Heb er nu een claxon op van een motorfiets, een soort hoorntje wat je ook wel bij auto's ziet. Ook dit is een flinke verbetering kwa claxon

in de koplamp wil ik nog gaan experimenteren met een LED lamp met een BA15D fitting. iemand tips hiervoor?
Om een BA15D fitting te kunnen gebruiken hoef je alleen maar de klemring die om een normaal voorlampje zit
eraf te halen en over de Bajonet fitting te schuiven :)

Ik bedoelde PX15D.. heb het even aangepast. Die past er dus zo in
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Ledverlichting

Bericht door athenayamaha »

Marcel schreef:Kan je ook eens meten wat hij belast als Voltage geeft, dus met koplamp en achterlicht aan.
Liefst ook met remlicht er bij.

Hoi Marcel, Ik heb gemeten. Stationair met alle verlichting aan, ook remlicht, meet ik ongeveer 12.20 volt. Met wat gas kom ik rond de 13 volt uit. Volgas zal boven de 13 volt uit komen bij bij.
Gebruikersavatar
Marcel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 mei 2015, 17:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Ledverlichting

Bericht door Marcel »

Dat is netjes als je dit bereikt zonder iets te veranderen.
Voor het laden van de accu is het wat laag, zou eigenlijk 14 en een beetje moeten zijn.
Maar als jij zegt dat de accu laad dan geloof ik dat.
Mooi voor de toekomst, kan er dus zo 12 volt lampen in zetten en een 12 volt accu.
In 2018 ben ik aan een 378 begonnen.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Ledverlichting

Bericht door athenayamaha »

Marcel schreef:Dat is netjes als je dit bereikt zonder iets te veranderen.
Voor het laden van de accu is het wat laag, zou eigenlijk 14 en een beetje moeten zijn.
Maar als jij zegt dat de accu laad dan geloof ik dat.
Mooi voor de toekomst, kan er dus zo 12 volt lampen in zetten en een 12 volt accu.
Het valt mij ook zeker mee hoor 8)

Is ook wat laag idd, maar de accu blijft wel voldoende op spanning. Ik heb een Gino's ontsteking trouwens. Misschien heb ik gewoon geluk dat de spoel in mijn ontsteking dit kan leveren. ga ook nog eens kijken wat hij onbelast kan laden. als het weer het dan toelaat, kan ik de accu wat beter bij laden door geen licht aan te doen
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Ledverlichting

Bericht door fs1man »

Ik rij al jaren met alles 12 volt in vier fs1,tjes Lampen, accu claxon , knipper relais, spanningsregelaar/ gelijkrichter en accu van een Yamaha TZR , knipperlichten hebben zelfs 21 watt lampen. Ontsteking is niets aan veranderd.
Licht opbrengst is goed, ik heb tot op heden ook nooit geen lampen hoeven te vervangen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Ledverlichting

Bericht door athenayamaha »

fs1man schreef:Ik rij al jaren met alles 12 volt in vier fs1,tjes Lampen, accu claxon , knipper relais, spanningsregelaar/ gelijkrichter en accu van een Yamaha TZR , knipperlichten hebben zelfs 21 watt lampen. Ontsteking is niets aan veranderd.
Licht opbrengst is goed, ik heb tot op heden ook nooit geen lampen hoeven te vervangen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Ik las je verbouwings verhalen laatst ook idd, ik wil ook niet weer terug. Welke lamp heb jij voorin zitten?
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1408
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Re: Ledverlichting

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

Bereken eens wat je ledlampen nemen.

P=U*I

Zo weet je hoelang je lampen zullen branden zonder spoelspanning.
Want volgens mij kun je er best een accu inzetten waardoor je hele dag met lampjes aan kunt rijden.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Ledverlichting

Bericht door pee67 »

De ledlampen die ik gebruik zijn van het type P15D
Te verkrijgen bij de volgende zaken:

https://www.harrieabc.nl/P15D-met-dim-e ... t-1200-lux" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

https://nl.aliexpress.com/item/P15D-Mot ... autifyAB=5" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze lamp gebruiken Pee99 en ik al een hele tijd.
Na wat opstartproblemen, veroorzaakt door rare beunverbindingen in de kabelboom, zijn er geen problemen meer geweest.
Waar eerst nog vermeld werd dat groot licht niet functioneerde is dat nu wel het geval.
Voordeel van de lampen, zeer grote lichtopbrengst, minder stroomverbruik dan de traditionele lamp.
Vereiste zijn dat de accu en de gelijkrichter in goede staat zijn.
Het systeem zou eventueel op wisselspanning kunnen werken maar het is dan minder stabiel.

Voordeel van bestellen bij Harrieabc is dat je de lamp sneller in huis hebt
Voordeel van aliexpress, goedkoper en geen verzendkosten.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Ledverlichting

Bericht door Rop65 »

pee67 schreef:De ledlampen die ik gebruik zijn van het type P15D
Te verkrijgen bij de volgende zaken:

https://www.harrieabc.nl/P15D-met-dim-e ... t-1200-lux" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

https://nl.aliexpress.com/item/P15D-Mot ... autifyAB=5" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze lamp gebruiken Pee99 en ik al een hele tijd.
Na wat opstartproblemen, veroorzaakt door rare beunverbindingen in de kabelboom, zijn er geen problemen meer geweest.
Waar eerst nog vermeld werd dat groot licht niet functioneerde is dat nu wel het geval.
Voordeel van de lampen, zeer grote lichtopbrengst, minder stroomverbruik dan de traditionele lamp.
Vereiste zijn dat de accu en de gelijkrichter in goede staat zijn.
Het systeem zou eventueel op wisselspanning kunnen werken maar het is dan minder stabiel.

Voordeel van bestellen bij Harrieabc is dat je de lamp sneller in huis hebt
Voordeel van aliexpress, goedkoper en geen verzendkosten.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.
Super dit, dankjewel!
Daar kan ik wat mee. Wordt vervolgd.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Ledverlichting

Bericht door Rop65 »

pee67 schreef:De ledlampen die ik gebruik zijn van het type P15D
Te verkrijgen bij de volgende zaken:

https://www.harrieabc.nl/P15D-met-dim-e ... t-1200-lux" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

https://nl.aliexpress.com/item/P15D-Mot ... autifyAB=5" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze lamp gebruiken Pee99 en ik al een hele tijd.
Na wat opstartproblemen, veroorzaakt door rare beunverbindingen in de kabelboom, zijn er geen problemen meer geweest.
Waar eerst nog vermeld werd dat groot licht niet functioneerde is dat nu wel het geval.
Voordeel van de lampen, zeer grote lichtopbrengst, minder stroomverbruik dan de traditionele lamp.
Vereiste zijn dat de accu en de gelijkrichter in goede staat zijn.
Het systeem zou eventueel op wisselspanning kunnen werken maar het is dan minder stabiel.

Voordeel van bestellen bij Harrieabc is dat je de lamp sneller in huis hebt
Voordeel van aliexpress, goedkoper en geen verzendkosten.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.
Super dit, dankjewel!
Daar kan ik wat mee. Wordt vervolgd.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Ledverlichting

Bericht door pee67 »

De klemring om de fitting zit niet heel vast, deze even met soldeerbout en wat soldeersel vastzetten.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Ledverlichting

Bericht door Rop65 »

pee67 schreef:De klemring om de fitting zit niet heel vast, deze even met soldeerbout en wat soldeersel vastzetten.
ik ga ermee aan de slag!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Ledverlichting

Bericht door Dr. Bob »

Ik probeer de Led lampen bij Ali express te bestellen, maar het lukt me niet om ze in de winkelwagen te krijgen...
Raar hoor, ik heb me wel kunnen registreren als klant.
Niet lullen maar poetsen!
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Ledverlichting

Bericht door pee67 »

Dr. Bob schreef:Ik probeer de Led lampen bij Ali express te bestellen, maar het lukt me niet om ze in de winkelwagen te krijgen...
Raar hoor, ik heb me wel kunnen registreren als klant.
Voor je besteld dien je eerst Type:P15D-25-1 aan te klikken
en daarna de kleur White aan te klikken



Dan kun je de lamp wel bestellen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Ledverlichting

Bericht door fs1man »

athenayamaha schreef:
fs1man schreef:Ik rij al jaren met alles 12 volt in vier fs1,tjes Lampen, accu claxon , knipper relais, spanningsregelaar/ gelijkrichter en accu van een Yamaha TZR , knipperlichten hebben zelfs 21 watt lampen. Ontsteking is niets aan veranderd.
Licht opbrengst is goed, ik heb tot op heden ook nooit geen lampen hoeven te vervangen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Ik las je verbouwings verhalen laatst ook idd, ik wil ook niet weer terug. Welke lamp heb jij voorin zitten?
Ik heb volgens mij ook 12 volt 35 watt lampen in mijn 3 musketiers. overigens heb ik ook met led geprobeerd in de knipperlichten en 6 volt, maar dan branden niet alle ledjes, met 12 volt wel. omdat ik nu al jaren rij met 12 volt en de standaard punten ontsteking, kan ik stellen dat het beter werkt dan de 6 volt instalatie, bij mij staan de brommers best veel stil in de wintermaanden zeker, in het 6 volt tijdperk haalden ik mijn accu,s er dan uit omdat ze in no time leeg waren.
Nu met de 12 volt accu,s laat ik ze zitten in de brommers, ze verliezen wel wat stroom omdat ze maanden niet gebruikt worden, maar ze blijven wel geladen, de 6 volt accu ook de yuasa accu,s waren na 1 a anderhalf jaar weer aan vervanging toe.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Plaats reactie