vertanding

Alles over de techniek en sleutelen

vertanding

Berichtdoor Raf » 06 jul 2017, 02:09

mannen,

heeft er iemand al eens een tabel gemaakt ifv de vertanding.

mijn setup
2RU
athena 60cc
homoet uitlaat
ori 16mm carb
180 sproeier
vertanding 13-40
top +/- 85

... heb achterste tandwiel van 44 naar 40 veranderd, voorste van 12 naar 13.
wanneer ik voorste naar 14 haal of in slechtste 15 dan valtem dood bij ong 60km/u...

Wat zou de perfecte tandwiel verhouding zijn om nog iets sneller te lopen?

Voor de moment moet ik wel toegeven spuit hij als een raket vooruit en loopt op zijn top ong 85km/u ... ben er best wel tevreden mee maar ben gewoon benieuwd naar wat de ervaringen / berekeningen zijn .. en hoe ze in godsenaam er vroeger 110 uit kregen :-)

alvast bedankt
Raf

Image
Avatar gebruiker
Raf
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 26 feb 2017, 02:51
Woonplaats: Kapellen / antwerpen

Re: vertanding

Berichtdoor Steyr-Aug » 06 jul 2017, 10:59

Poorten bijwerken (meer lucht) en daardoor maximum toerental omhoog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 apr 2016, 16:00
Woonplaats: Soest

Re: vertanding

Berichtdoor Steyr-Aug » 06 jul 2017, 11:03

Alle combinaties delen op elkaar en in volgorde zetten bv 40/12 =
Enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 apr 2016, 16:00
Woonplaats: Soest

Re: vertanding

Berichtdoor Steyr-Aug » 06 jul 2017, 11:04

110 met 5bak.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 apr 2016, 16:00
Woonplaats: Soest

Re: vertanding

Berichtdoor athenayamaha » 06 jul 2017, 12:46

13-40 zou hij makkelijk moeten trekken met die 60 cc. trek je hem wel genoeg door in toeren voordat je overschakelt? de tandwielverhouding hangt oo weer samen met je eigen gewicht. ik ben nu +-80 kilo, en rij met een tandwielverhouding van 14-44 met een (bewerkte) 50 CC FS1 cilinder Belemmert de voetpakking niet de doorstroming bij de poorten? je moet Pakkingen vaak nog netjes op maar snijden bij de poorten. kan veel verschil maken
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 543
Geregistreerd: 27 sep 2007, 22:02
Woonplaats: Hoogeveen

Re: vertanding

Berichtdoor Tombo » 06 jul 2017, 15:02

Je vertanding is prima. Ik heb een vergelijkbare setup, en rij met 13/39. Geen overtoeren en valt niet dood in de 4. Wat je nu hebt is gewoon een goed functionerende snelle FS1 (die met een beetje geluk ook nog betrouwbaar is). Voor een zwaardere vertanding heb je gewoon te weinig vermogen (of je moet anorexia patiënt zijn)

Ohja, de verhalen van vroeger moet je met 37kg zout nemen, die zijn onzin. Er zijn maar weinig FS1's die écht 110 km/h lopen. En de brommers die dat wel doen, daar zit heel wat tijd, kennis en geld in.
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17661
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: vertanding

Berichtdoor NIX » 06 jul 2017, 21:25

Wat Tom zegt. Vroeger liepen ze allemaal 130 in de 3. Jij gaat bijna iedereen voorbij op een ritje. Let maar op.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9963
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: vertanding

Berichtdoor Raf » 07 jul 2017, 01:42

ok, vertanding is ind ok
Hij valt met zijn 13-40 niet dood hoor, integendeel, hij trekt echt mooi door.. en ind, ik laat iedereen achter me :-)
Pakking goed uitsnijden kan ik ind nog doen, daar heb ik geen rekeing mee gehouden, en apropo, ik weeg maar 72 kilo :-)
zelfs met mijn vriendin achterop loopt hij op zijn sloefjes 75 :-)

Mijn vader had vroeger een suzuki ac50 ( toen hij nog jong was en 60 kilo woog ) :-)
Die was ook uitgeboord enz... volgens hem vlot 110; maar ind, dat zijn mss cowboy verhalen ...

alvast bedankt voor de reacties
Raf
Avatar gebruiker
Raf
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 26 feb 2017, 02:51
Woonplaats: Kapellen / antwerpen

Re: vertanding

Berichtdoor Tombo » 07 jul 2017, 06:54

Ik zou de boel lekker zo laten. Je kan inderdaad eens kijken of je pakking de spoelpoorten niet blokkeert, dat komt nog wel eens voor. Maar verwacht er geen wonderen van (zeker als die nu al gewoon een dikke 80 km/h loopt).
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17661
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: vertanding

Berichtdoor ginofs1 » 07 jul 2017, 21:29

Tombo schreef:Je vertanding is prima. Ik heb een vergelijkbare setup, en rij met 13/39. Geen overtoeren en valt niet dood in de 4. Wat je nu hebt is gewoon een goed functionerende snelle FS1 (die met een beetje geluk ook nog betrouwbaar is). Voor een zwaardere vertanding heb je gewoon te weinig vermogen (of je moet anorexia patiënt zijn)

Ohja, de verhalen van vroeger moet je met 37kg zout nemen, die zijn onzin. Er zijn maar weinig FS1's die écht 110 km/h lopen. En de brommers die dat wel doen, daar zit heel wat tijd, kennis en geld in.


en zo is het :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 18 jul 2017, 09:35

Hallo forum,

Sinds kort mijn blokje gereviseerd (nieuwe lagers, keerringen, etc.) Ik ben nu aan het inrijden met een 60CC K-Star, 16 mm carb en vertanding 14-40. Ik heb al twee maal een warmlopertje gekregen. Kan dit aan de 'zware' vertanding liggen? Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet zo wil 'gillen' als met een FS1 cylinder, maar heb het idee dat dit een beetje averechts werkt.

PS puntjes nieuw, condensator ook. Mikuni 16 mm met 140 sproeier. En ik ben 85 kilo!

HELP!
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor marco » 18 jul 2017, 12:12

Sproeitje is wel een beetje klein
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22414
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: vertanding

Berichtdoor ginofs1 » 18 jul 2017, 15:24

wat voor kleur heeft je bougie en welke type is het
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 19 jul 2017, 07:26

Mijn bougie is een beetje donkerbruin en de boel is redelijk nattig/vettig omdat ik nog niet helemaal doortrek ivm inrijden. Type NGK B8HS.
Mijn set up is eigenlijk hetzelfde als ik vroeger op mijn fs1 cylinder had, maar daar had ik 14-44 en dat liep altijd als een zonnetje.
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor ginofs1 » 19 jul 2017, 11:07

ok als alles het zelfde is gebleven, dan moet hij ook het zelfde lopen
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Volgende

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron