vertanding

Alles over de techniek en sleutelen

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 19 jul 2017, 12:19

Dat is waarom ik aanhaak bij dit topic. Ik rijd nu 4 tanden zwaarder als met de fs1 cylinder. Zo'n 60cc heeft wat meer koppel, dus vandaar. Maar zou de cylinder daardoor te veel moeten werken en dus warmlopen?
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor Tombo » 19 jul 2017, 13:01

Je rijdt dus met een andere cilinder dan 'vroeger'? Grote kans dat je sproeierbezetting helemaal niet klopt
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17663
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: vertanding

Berichtdoor ginofs1 » 19 jul 2017, 13:54

waarom zwaarder vertanden als hij nog moet inlopen. lijkt mij niet echt handig.
inrijden is een ritueel, rustig aan kleine stukjes rijden . bv 5 min en dan laten afkoelen, dit rustig opbouwen.
en het lekkere warme weer zit je ook niet mee :shock:
heb je een stalen imitatie 60cc cilinder gekocht + - 40 euro ?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 19 jul 2017, 16:32

Het is idd een goedkope 60cc. Soms probeer je eens wat. Wat betreft afstellen en sproeiers weet ik wel wat te doen. Ik ben zo'n gek die vroeger constant zo'n 85km/pu reed met een originele fs1. Ging nooit stuk.

Maar ja, nu probeer ik dus een wat zwaardere vertanding, 10cc meer, en hoop op het forum wat wijzer te worden.

Rijd er iemand met vertanding 14 - 40?

Bedankt voor alle info!
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor marco » 19 jul 2017, 17:14

Te krappe zuiger miss
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22418
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: vertanding

Berichtdoor Tombo » 19 jul 2017, 17:18

14/40 is wel behoorlijk zwaar. En de meeste volwassen kerels zijn vaak ook wat zwaarder geworden met de jaren, dus dat brommertje moet er vaak harder voor werken :P
Maar het aantal CC's zegt niks, als de poortiming en/of compressie belabberd is, zal zo'n ding nooit hard lopen.
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17663
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 19 jul 2017, 17:46

Ik heb voor dat ik mijn blok ging reviseren met 14 - 45 de 65 km/pu aangetikt. (Poe poe, nou nou). Dus het is idd geen snelle cylinder. Vandaar de wat zwaardere vertanding. Ik denk dat ik nu maar naar 13 - 40 ga en heel rustig in ga rijden. (Er zit nu een 40 achtertandwiel op omdat de 45 versleten was). Dat wordt dus rustig en braaf brommen. Maar ja, plat op de tank is ook niet echt cool meer als je 55 bent en 85 kilo.

Bedankt voor alle info!
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor fs-ael » 19 jul 2017, 23:12

13-40 past beter bij een fs1 cilinder, 14-40 zal in de 4e versnelling niet zo veel doen
Avatar gebruiker
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
 
Berichten: 2066
Geregistreerd: 17 jun 2006, 20:02
Woonplaats: Andel / Ael

Re: vertanding

Berichtdoor chopper62 » 21 jul 2017, 20:22

Beetje off-topic, maar vandaag heerlijk aan het inrijden geweest met 13-40. Braaf rond de 40/45 km/pu door mooi waterland gereden en de eerste 70 km er op gezet.

Lang leve 13-40!
Avatar gebruiker
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 jul 2014, 10:14
Woonplaats: Amsterdam

Re: vertanding

Berichtdoor NIX » 22 jul 2017, 18:03

Ik rij zelf met 15/41 en een behoorlijk bewerkte imi F5B. Het probleem met de huidige imitatiecilinders is dat de spoelpoortvorm zo beroerd is dat ze simpelweg zo uit de doos nooit hard zullen lopen. Hooguit zal een 60cc iets meer koppel hebben. Beter pak je een oude Fs1 en laat je die opboren. Zie ook de cilinderFAQ.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9965
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten