Pagina 1 van 2

vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 03:09
door Raf
mannen,

heeft er iemand al eens een tabel gemaakt ifv de vertanding.

mijn setup
2RU
athena 60cc
homoet uitlaat
ori 16mm carb
180 sproeier
vertanding 13-40
top +/- 85

... heb achterste tandwiel van 44 naar 40 veranderd, voorste van 12 naar 13.
wanneer ik voorste naar 14 haal of in slechtste 15 dan valtem dood bij ong 60km/u...

Wat zou de perfecte tandwiel verhouding zijn om nog iets sneller te lopen?

Voor de moment moet ik wel toegeven spuit hij als een raket vooruit en loopt op zijn top ong 85km/u ... ben er best wel tevreden mee maar ben gewoon benieuwd naar wat de ervaringen / berekeningen zijn .. en hoe ze in godsenaam er vroeger 110 uit kregen :-)

alvast bedankt
Raf

Afbeelding

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 11:59
door Steyr-Aug
Poorten bijwerken (meer lucht) en daardoor maximum toerental omhoog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 12:03
door Steyr-Aug
Alle combinaties delen op elkaar en in volgorde zetten bv 40/12 =
Enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 12:04
door Steyr-Aug
110 met 5bak.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 13:46
door athenayamaha
13-40 zou hij makkelijk moeten trekken met die 60 cc. trek je hem wel genoeg door in toeren voordat je overschakelt? de tandwielverhouding hangt oo weer samen met je eigen gewicht. ik ben nu +-80 kilo, en rij met een tandwielverhouding van 14-44 met een (bewerkte) 50 CC FS1 cilinder Belemmert de voetpakking niet de doorstroming bij de poorten? je moet Pakkingen vaak nog netjes op maar snijden bij de poorten. kan veel verschil maken

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 16:02
door Tombo
Je vertanding is prima. Ik heb een vergelijkbare setup, en rij met 13/39. Geen overtoeren en valt niet dood in de 4. Wat je nu hebt is gewoon een goed functionerende snelle FS1 (die met een beetje geluk ook nog betrouwbaar is). Voor een zwaardere vertanding heb je gewoon te weinig vermogen (of je moet anorexia patiënt zijn)

Ohja, de verhalen van vroeger moet je met 37kg zout nemen, die zijn onzin. Er zijn maar weinig FS1's die écht 110 km/h lopen. En de brommers die dat wel doen, daar zit heel wat tijd, kennis en geld in.

Re: vertanding

Geplaatst: 06 jul 2017, 22:25
door NIX
Wat Tom zegt. Vroeger liepen ze allemaal 130 in de 3. Jij gaat bijna iedereen voorbij op een ritje. Let maar op.

Re: vertanding

Geplaatst: 07 jul 2017, 02:42
door Raf
ok, vertanding is ind ok
Hij valt met zijn 13-40 niet dood hoor, integendeel, hij trekt echt mooi door.. en ind, ik laat iedereen achter me :-)
Pakking goed uitsnijden kan ik ind nog doen, daar heb ik geen rekeing mee gehouden, en apropo, ik weeg maar 72 kilo :-)
zelfs met mijn vriendin achterop loopt hij op zijn sloefjes 75 :-)

Mijn vader had vroeger een suzuki ac50 ( toen hij nog jong was en 60 kilo woog ) :-)
Die was ook uitgeboord enz... volgens hem vlot 110; maar ind, dat zijn mss cowboy verhalen ...

alvast bedankt voor de reacties
Raf

Re: vertanding

Geplaatst: 07 jul 2017, 07:54
door Tombo
Ik zou de boel lekker zo laten. Je kan inderdaad eens kijken of je pakking de spoelpoorten niet blokkeert, dat komt nog wel eens voor. Maar verwacht er geen wonderen van (zeker als die nu al gewoon een dikke 80 km/h loopt).

Re: vertanding

Geplaatst: 07 jul 2017, 22:29
door ginofs1
Tombo schreef:Je vertanding is prima. Ik heb een vergelijkbare setup, en rij met 13/39. Geen overtoeren en valt niet dood in de 4. Wat je nu hebt is gewoon een goed functionerende snelle FS1 (die met een beetje geluk ook nog betrouwbaar is). Voor een zwaardere vertanding heb je gewoon te weinig vermogen (of je moet anorexia patiënt zijn)

Ohja, de verhalen van vroeger moet je met 37kg zout nemen, die zijn onzin. Er zijn maar weinig FS1's die écht 110 km/h lopen. En de brommers die dat wel doen, daar zit heel wat tijd, kennis en geld in.


en zo is het :wink:

Re: vertanding

Geplaatst: 18 jul 2017, 10:35
door chopper62
Hallo forum,

Sinds kort mijn blokje gereviseerd (nieuwe lagers, keerringen, etc.) Ik ben nu aan het inrijden met een 60CC K-Star, 16 mm carb en vertanding 14-40. Ik heb al twee maal een warmlopertje gekregen. Kan dit aan de 'zware' vertanding liggen? Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet zo wil 'gillen' als met een FS1 cylinder, maar heb het idee dat dit een beetje averechts werkt.

PS puntjes nieuw, condensator ook. Mikuni 16 mm met 140 sproeier. En ik ben 85 kilo!

HELP!

Re: vertanding

Geplaatst: 18 jul 2017, 13:12
door marco
Sproeitje is wel een beetje klein

Re: vertanding

Geplaatst: 18 jul 2017, 16:24
door ginofs1
wat voor kleur heeft je bougie en welke type is het

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 08:26
door chopper62
Mijn bougie is een beetje donkerbruin en de boel is redelijk nattig/vettig omdat ik nog niet helemaal doortrek ivm inrijden. Type NGK B8HS.
Mijn set up is eigenlijk hetzelfde als ik vroeger op mijn fs1 cylinder had, maar daar had ik 14-44 en dat liep altijd als een zonnetje.

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 12:07
door ginofs1
ok als alles het zelfde is gebleven, dan moet hij ook het zelfde lopen