Pagina 2 van 2

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 13:19
door chopper62
Dat is waarom ik aanhaak bij dit topic. Ik rijd nu 4 tanden zwaarder als met de fs1 cylinder. Zo'n 60cc heeft wat meer koppel, dus vandaar. Maar zou de cylinder daardoor te veel moeten werken en dus warmlopen?

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 14:01
door Tombo
Je rijdt dus met een andere cilinder dan 'vroeger'? Grote kans dat je sproeierbezetting helemaal niet klopt

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 14:54
door ginofs1
waarom zwaarder vertanden als hij nog moet inlopen. lijkt mij niet echt handig.
inrijden is een ritueel, rustig aan kleine stukjes rijden . bv 5 min en dan laten afkoelen, dit rustig opbouwen.
en het lekkere warme weer zit je ook niet mee :shock:
heb je een stalen imitatie 60cc cilinder gekocht + - 40 euro ?

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 17:32
door chopper62
Het is idd een goedkope 60cc. Soms probeer je eens wat. Wat betreft afstellen en sproeiers weet ik wel wat te doen. Ik ben zo'n gek die vroeger constant zo'n 85km/pu reed met een originele fs1. Ging nooit stuk.

Maar ja, nu probeer ik dus een wat zwaardere vertanding, 10cc meer, en hoop op het forum wat wijzer te worden.

Rijd er iemand met vertanding 14 - 40?

Bedankt voor alle info!

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 18:14
door marco
Te krappe zuiger miss

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 18:18
door Tombo
14/40 is wel behoorlijk zwaar. En de meeste volwassen kerels zijn vaak ook wat zwaarder geworden met de jaren, dus dat brommertje moet er vaak harder voor werken :P
Maar het aantal CC's zegt niks, als de poortiming en/of compressie belabberd is, zal zo'n ding nooit hard lopen.

Re: vertanding

Geplaatst: 19 jul 2017, 18:46
door chopper62
Ik heb voor dat ik mijn blok ging reviseren met 14 - 45 de 65 km/pu aangetikt. (Poe poe, nou nou). Dus het is idd geen snelle cylinder. Vandaar de wat zwaardere vertanding. Ik denk dat ik nu maar naar 13 - 40 ga en heel rustig in ga rijden. (Er zit nu een 40 achtertandwiel op omdat de 45 versleten was). Dat wordt dus rustig en braaf brommen. Maar ja, plat op de tank is ook niet echt cool meer als je 55 bent en 85 kilo.

Bedankt voor alle info!

Re: vertanding

Geplaatst: 20 jul 2017, 00:12
door fs-ael
13-40 past beter bij een fs1 cilinder, 14-40 zal in de 4e versnelling niet zo veel doen

Re: vertanding

Geplaatst: 21 jul 2017, 21:22
door chopper62
Beetje off-topic, maar vandaag heerlijk aan het inrijden geweest met 13-40. Braaf rond de 40/45 km/pu door mooi waterland gereden en de eerste 70 km er op gezet.

Lang leve 13-40!

Re: vertanding

Geplaatst: 22 jul 2017, 19:03
door NIX
Ik rij zelf met 15/41 en een behoorlijk bewerkte imi F5B. Het probleem met de huidige imitatiecilinders is dat de spoelpoortvorm zo beroerd is dat ze simpelweg zo uit de doos nooit hard zullen lopen. Hooguit zal een 60cc iets meer koppel hebben. Beter pak je een oude Fs1 en laat je die opboren. Zie ook de cilinderFAQ.