Pagina 1 van 3

Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 26 sep 2017, 19:53
door FS80SE
Hallo, allen. Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een FS1 Sheriff, mooi ding en rijdt super. Reed super..
Vorige week stopte hij er ineens mee na zo'n 20km rijden en sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat.
Nu is het mijn eerste brommer en doe ik alles voor de eerste keer, maar ik heb me goed ingelezen en een paar vrienden geraadpleegd. Ik heb inmiddels vrij veel dingen uitgeprobeerd en weet nu niet waar ik het nog kan zoeken.

Hierbij mijn bevindingen: De bougie vonkte nog goed, heb er ook een nieuwe in gezet, vonkt ook goed. Ik heb de carburateur goed schoongemaakt en ook een andere carburateur getest, die het gewoon zou moeten doen. Vinger op het bougiegat gelegd, hij zuigt volgens mij gewoon goed aan. Wel is de accu vrij leeg: 4,5 volt en doet het neutraal-lampje het ook niet, die deed het daarvoor trouwens wel eens vaker niet bij het starten. Maar ik ben in de veronderstelling dat ik de accu niet nodig heb om te starten.. Voor de rest, benzine is goed, carburateur vult goed met benzine, motorolie is op peil, geen verstopping in de demper. Bobine kan het naar mijn idee niet zijn, omdat de bougie gewoon vonkt, evenals de contactpunten (wel gecheckt en opnieuw afgesteld) en de condensator.

Wie kan me helpen?

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 26 sep 2017, 21:03
door marco
Ontsteking afgesteld?

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 26 sep 2017, 22:11
door FS80SE
Bougie en contactpunten zijn goed. Ontstekingstijd heb ik nog niet afgesteld, moet ik morgen ff een schuifmaat of meetklok voor halen. Kan die ontstekingstijd dan ineens niet meer goed zijn, zodat ie uitvalt en niet meer start?

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 27 sep 2017, 18:42
door pee67
Bobine doorgemeten?
Meten is weten, 2 keer meten is zeker weten.

Het controleren van het ontstekingstijdstip is maar een kleine moeite.

Is je membraan nog wel goed?

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 27 sep 2017, 22:15
door FS80SE
Ontstekingstijdstip staat op juiste moment afgesteld en contactpunten heb ik afgesteld op 0,3 a 0,4 mm open.

Dit zijn de waardes van de bobine:
primaire winding: 1.3 Ω
secundaire winding: 5.36 kΩ
Ideaal zou zijn 1.0 Ω en 6.0 kΩ las ik, maar dat zit aardig in de buurt dacht ik..

Membraan heb ik gecheckt, die ziet er netjes uit, geen kapotte plaatjes in ieder geval, maar zal hem voor de zekerheid nog een keer checken.

Eigenaardig, de bougie vonkt nu ook niet meer.. zou wellicht iets mis zijn gegaan met het afstellen van de ontsteking, zal het morgen checken.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 05:08
door pee67
Je hoeft de opening van de contactpunten niet af te stellen op 0.3 - 0.4.
Dat zegt namelijk niks over het ontstekingstijdstip.
De contactpunten alleen afstellen op voorontsteking, 1.6 mm - 1.8 mm

Werking van het membraan kun je het beste controleren door aan het spruitstuk te zuigen.
laat het lucht door dan is je membraan niet goed, krijg je geen lucht dan is die perfect.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 08:36
door koppel
geen vonk komt mischien door te grote lichthoogte punten, doe 0,3 en/of vuile voelermaat, ff waterproof schuurpapier door de punten halen.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 10:42
door FS80SE
De vonk doet het weer, na wat stellen en schuren van de contactpunten. Ontstekingstijd zou nu perfect moeten zijn.

Membraan getest door aan spruitstuk te zuigen (met spruitstuk losgeschroefd van het blok), laat wel wat lucht door. Zie hier een paar foto's, wellicht dat de pakking tussen membraan en spruitstuk aan vervanging toe is... https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0E5Uzl7VGsoeDy Membraanplaatjes hebben ook een hele lichte bolling van ongeveer 0.1 millimeter, waardoor er iets lucht door heen kan.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 15:44
door marco
Ja die pakking is niet best meer. Heb je het oliepompje nog aangesloten? Anders trekt die daar valse lucht.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 17:21
door FS80SE
Ja oliepomp zit nog wel aangesloten op het spruitstuk, maar gebruik de pomp niet, gaat mengsmering in.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 19:42
door P@trick
FS80SE schreef:Ja oliepomp zit nog wel aangesloten op het spruitstuk, maar gebruik de pomp niet, gaat mengsmering in.


Waarom niet? Is deze kapot? Ik gebruik de pomp wel, is best handig kan je gewoon euro 95 tanken of super. Ik heb de pomp open gehaald en schoon gemaakt, nieuwe keering en een pakking geplaatst met wat vloeibare pakking er tussen.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 09:59
door FS80SE
Ik heb hem zo van de vorige eigenaar gekregen. Misschien dat ik die pomp wel weer ga gebruiken, kan me voorstellen dat het inderdaad handig is.
Maar ik wil eerst dat ding weer aan de praat krijgen. Ik ga wel een nieuwe spruitstukpakking halen, maar ik vrees dat ie daar niet ineens wel van gaat starten. Zoveel valse lucht kan er niet doorheen gaan, lijkt mij.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 13:20
door pee67
Valse lucht betekend geen vacuüm waardoor er geen benzine in de krukasruimte gezogen kan worden.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 19:41
door P@trick
FS80SE schreef:Ik heb hem zo van de vorige eigenaar gekregen. Misschien dat ik die pomp wel weer ga gebruiken, kan me voorstellen dat het inderdaad handig is.
Maar ik wil eerst dat ding weer aan de praat krijgen. Ik ga wel een nieuwe spruitstukpakking halen, maar ik vrees dat ie daar niet ineens wel van gaat starten. Zoveel valse lucht kan er niet doorheen gaan, lijkt mij.


Ja mss dat dat helpt, al reed die van mij wel met valse lucht langs die pakking, liep zelfs benzine uit.

Re: Startprobleem FS1SE

BerichtGeplaatst: 30 sep 2017, 15:07
door dickfs1
Heb je wel een goede massa heb ik ooit gehad extra zwarte draad op de koplamp aangesloten