YamaSam schreef:ik denk dat tegenover de 'verzwakking' wel winst zit in de smering in dat geval
Elk voordeel heeft zijn nadeel, bij hoge toeren heeft het waarschijnlijk meer voordeel
1 enkele L-zuigerveer kan meer toeren maken, 2 veren (standaard zuiger) hebben een betere afdichting.
Frederik schreef:ik geloof dat het ook veel hielp bij de koeling van de zuiger (stond ergens in Bell's boek geloof ik) maar inderdaad, als het mengsel er niet door kan, is het niet meer dan een verzwakking van de zuiger
Die extra smeergaatjes zien er anders uit en hebben niet de functie van boosterdoorlaat, maar dit gat kan wel een klein beetje dat koelende smeereffect hebben.
1 Enkele L-veer behoudt de compressie echt tot de zuiger bij een opening komt. Door de compressie wordt hij ook harder tegen de cilinderwand gedrukt. Gevolg is meer slijtage en hitte. Ook omdat hij helemaal bovenin zit, wordt hij veel heter opmdat hij rechtstreeks met de verbranding in verbinding staat. De hitte van de uger wordt zo veel minder goed afgevoerd naa de cilinderwand. Ook omdat er niet nog een 2e veer is die voor warmte-afvoer gebruikt wordt, blijft zo'n zuiger behoorlijk heet. In een gietijzeren cilinder voor een FS1 gaat het bijna altijd mis met een enkele L-veer. In een athena of andere alu cilinder gaat het meestal wel een tijd goed.