Pagina 1 van 1

Cilinderkop tunen - Graham Bell - vraagjes

Geplaatst: 13 sep 2018, 21:59
door carrejans
Ik heb het hoofdstuk over de cilinderkop gelezen, in het boek "2-stroke performance tuning" van Graham Bell. Allemaal nog begrijpbaar, maar toch wat praktische vragen. Hopelijk kunnen de ervaren tuners mij verder helpen... :)

1) Als je de verbrandingskamer verder uitdiept als je een squish aan het maken bent, komt dan de bougie ook niet dieper in de verbrandingskamer te liggen? Neemt deze dan ook niet een stukje van je nauwkeurig berekende volume in?

2) Hoeveel procent van de boring moet je nemen als squish/verbrandingskamer? Een voorbeeld in het boek maakt gebruik van 50%; is dit een standaard?

3) Hoe ga je praktisch te werk om de inhoud van de verbrandingskamer te meten? Doe je dat echt met water in het bougiegat te gieten? Zoja, tot waar vul je exact? Zijn er andere manieren?

4) Welke compressieverhouding gebruiken we best voor de FS1 met 98oct benzine?

5) Heeft iemand toevallig het originele boek? Zou je p23 kunnen inscannen aub? Deze ontbreekt in alle pdf's die ik op het net kan vinden.

6) Het boek dateert al van een tijdje geleden (eerste editie van '83, een herziene editie van '99). Zijn er zaken, die ondertussen voorbijgestreefd zijn?


Bedankt alvast!

Re: Cilinderkop tunen - Graham Bell - vraagjes

Geplaatst: 14 sep 2018, 00:12
door marco
Kijk bv eens naar de nieuwe aprillia cilinder koppen die hebben en hele andere vorm

Re: Cilinderkop tunen - Graham Bell - vraagjes

Geplaatst: 16 sep 2018, 21:01
door fs-ael
Hier op het forum staat een stukje van Arno Koch, dat is ook wel leerzaam.