Pagina 1 van 2

minimale snelheid

Geplaatst: 07 okt 2019, 07:17
door Gorbatjov
Hallo ik heb een 2RU blok omgebouwd naar 5bak met electronische onsteking (van sjon) met stroob afgesteld AJH cilinder (alu) 16mm carb ,sproeier170 kort,aangepaste schijf ,afgedraaide watergekoelde kop squish 0,35 homoet 5 style expansie met vertanding 13 - 43, 18inch rd wielen.Hij draait niet echt overtoeren trekt goed maar gaat niet harder dan 70/75 op de teller.Ik ben zelf wel wat zwaar +100 kilo en weet dat de meeste overdrijven met de snelheid maar hij zou toch iets harder kunnen zelfs met mijn gewicht?

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 07 okt 2019, 08:56
door Marcel
Ik ben wel its lichter, slechts 86kilo maar die van mij haalt de 75 zonder al dat ombouwen. FS1 cilinder, 16mm carb, snelle uitlaat en 13 - 44 vertanding.
Gewoon 4 bakje. 378 blok

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 07 okt 2019, 18:26
door marco
Wiellagers en ketting ook in goede staat?
Remmen die aanlopen?

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 07 okt 2019, 18:31
door Tombo
Klopt je teller? Heb je b.v. ook de telleraandrijving van een 18" wiel gemonteerd?

minimale snelheid

Geplaatst: 07 okt 2019, 18:38
door marco
Squish 0,35 mm is trouwens ook veel te krap dat mag max 0,6 -0,8 mm zijn

Heb je de cilinder op de goede hoogte gesteld?
Komen de poortjes helemaal vrij als de zuiger in de onderste stand staat?

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 01:27
door fs-ael
Je haal je nu ongeveer 7500 / 8000 toeren. een gewone fs1 met snelle uitlaat haalt al meer.

Hoe ziet de uitlaat er uit? Te veel compressie helpt ook niet echt om veel toeren te draaien.

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 07:23
door kittop
Mijn dochter heeft een Trail, met 80cc 5 bak, 24mm met een handgemaakte uitlaat van Pieter Schmidt Tuning. de Trail heeft 14/42 vertanding.
Voorvork RD80mx telleraandrijving RD80mx naaf FSdx spaak, 18" velg met trailnopje en een originele teller.
De TY komt op 75 km/h en dan houdt het op, maar power zat.
Maar de teller geeft gewoon niet goed aan. Als ik met mijn '79 DT400 80 km/h rijdt, dan rijdt hij op de lazerborden langs de weg 96 km/h
Ik heb het idee dat haar trailtje nog minder aangeeft.
Een eeuw geleden had ik een 2F2 die ook weinig aangaf op de teller. Een vriendje van mij had een Honda MT die 75 km/h kon, maar met 65 km/h op mijn 2F2 teller reed ik zijn achterspatbord er af.
Ga eens proberen met een navigatie ding op je stuur....
en euh.... ik ben 76 kg.
Mijn dochter is 53 kg en dat is werkelijk spectaculair hoe dat wegknalt.
Ze is overtuigd dat de TY vlotter is dan haar MT125.... maarja de MT125 weegt 140 kg.

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 09:35
door NIX
Je hebt echte kilometers, imitatiekilometers, rollenbankkilometers en imaginaire kilometers. Meestal zegt men er niet bij welke men bedoelt.

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 12:12
door Marcel
NIX schreef:Je hebt echte kilometers, imitatiekilometers, rollenbankkilometers en imaginaire kilometers. Meestal zegt men er niet bij welke men bedoelt.
die van mij haalde 78Kmh op twee gpsen die tegelijk werden gebruikt en de digitale snelheidsmeter gaf toen 77 kmh aan.
De gewone snelheidsmeter heb ik maar niet naar gekeken die doen vaak maar wat :lol:

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 13:19
door marco
Ff een appje op je telefoon installeren dan kan je de top snelheid zien. Gps speed

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 08 okt 2019, 20:39
door Tombo
NIX schreef:Je hebt echte kilometers, imitatiekilometers, rollenbankkilometers en imaginaire kilometers. Meestal zegt men er niet bij welke men bedoelt.
Je vergeet de 'jaren-70-kilometers' toen blijkbaar iedere FS1 dik 100 liep op z'n boerenfluitjes

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 09 okt 2019, 08:55
door kittop
Als we een nieuw FS1tje verkochten, en de klant wilde gelijk "snel", "tamelijk snel", "vlot" of "iets vlotter".
Werd er een keuze gemaakt uit:
Snel:
FS1 cil met kopje, 16mm en pijp 14 tands
Tamelijk snel:
F5b cil met kopje 16mm en pijp 13 tands
Vlot:
F5b cil met kopje 9/10mm en pijp 13 tands
Iets vlotter:
kopje pijp en 13 tands

Met deze samenstellingen kon de FS1 redelijk rijden zonder dipjes etc.
Wat wel scheelde was hoeveel er geknoeid was aan de FS1.
Als "de jeugd" hopeloos geworden was, dan vroegen we het losse blokje en haalde we deze helemaal uit elkaar en zette deze weer naar behoren in elkaar.
Uit ervaring wisten we precies welke sproeier, bij welke setup hoorde en wist je ook hoe de naald en lucht moest staan.
In gemiddeld een ruim uurtje had je het blokje klaar en zo bleven de kosten voor de "jongetjes" beperkt.
Het was zelden dat het brommertje nog niet wilde, maar dan was het zoeken in het de bedrading/contactslot/massa bobine etc...
De FS1tjes die vlot boven de 80 uitkwamen, waren er niet zo veel.
Dat waren de Z1 cilinders met Noguchi zuigers, hoogtoerige Bospijpjes, squis aangepakte kopjes en/of enorm gekotterde FS1 cilinders.

Leuke tijd...

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 09 okt 2019, 08:58
door opnieuweenfs1
Toen ik voorheen veel aan mijn fs1 brommertjes werkte, werd ik eens aangesproken door iemand met een scooter die niet goed liep.
Hij vroeg mij dat bij 130 km/u de scooter begon in te houden en niet meer door kwam, wat kan er aan de hand zijn?
Ik zei koop eerst eens een nieuwe km teller dan praten we verder...

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 09 okt 2019, 09:02
door kittop
owja, bij de handelsmaatschappij voor rijwielen A.J. Huigen hadden ze toen een aluminium cilindertje... Die was ook leuk.

Re: minimale snelheid

Geplaatst: 09 okt 2019, 09:10
door kittop
opnieuweenfs1 schreef:Toen ik voorheen veel aan mijn fs1 brommertjes werkte, werd ik eens aangesproken door iemand met een scooter die niet goed liep.
Hij vroeg mij dat bij 130 km/u de scooter begon in te houden en niet meer door kwam, wat kan er aan de hand zijn?
Ik zei koop eerst eens een nieuwe km teller dan praten we verder...
Bij hogere snelheden ben je met dat kleine spul zeer afhankelijk van een betere aerodynamika.
Met de laatste tweetaktdag was ik heerlijk aan het knallen met mijn DT400 en tot mijn vreugde was ik niet de enige met een DT400.
We reden redelijk gelijk op met andere DT's zoals andere jaren, maar nu reed er ook een jongen mee met een TZR brommertje.
Mijn DT was uiteraard veel krachtiger en vlotter, maar ik stond verbaast te kijken dat het rotjongetje met zijn TZRetje op een recht stuk in mijn spiegeltje bleef hangen en aan me heel langzaam voorbij kwam kruipen.