ervaring cilinder en krukas

Opvoeren en modificeren van de FS1

ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Jens VD » 05 okt 2020, 11:13

Hoi,

Dit weekend ben ik begonnen aan mijn projectje. Ik heb een FS1 2RU gekocht met vastgelopen cilinder. Tijdens het weekend het blokje er van onder gehaald en opengehaald --> piston muurvast, vorige eigenaar had cilinderkop losgemaakt waardoor er water tot bij krukas gelopen is dus die is helemaal geroest .... Tijd voor wat nieuwe onderdelen dus (dichtingen, lagers, krukas, cilinder, drijfstang, ...).
De bedoeling de de fs1 wat sneller te laten lopen, nu ik toch heel de blok uit elkaar heb. Het is een 4 versnelling membraam blok.

Heeft er iemand ervaring met deze cilinder:
https://www.fs1shop.nl/cilinder-70cc-p- ... s7d3hcuuo4
Dit in combinatie met deze krukas:
https://www.fs1shop.nl/krukas-high-spee ... s7d3hcuuo4

Ik ben nog aan het twijfelen om bovenstaande aan te schaffen of een 60cc athena of parmakit. Iemand een idee waar je deze 2 laatste nog kan kopen? Bij JMPB of Fs1 shop zijn ze niet beschikbaar zie ik op de site.
Jens VD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:10

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor NIX » 05 okt 2020, 11:52

Flutcilinder met vreselijke spoelpoorten. Pak een athena of boor desnoods een oude FS1 cilinder op naar 43mm. Kruk is volgens mij gewoon goed.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10406
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Kees » 05 okt 2020, 12:45

Voor Athena kijk bij Schaaf Heerenveen.

http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00006503

Of iets minder snel: Aluminium F5B bij fs1parts.

https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 70b69740c9
Groet uut Doezum,
Kees.
Avatar gebruiker
Kees
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2015, 11:53
Woonplaats: Doezum

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Tombo » 05 okt 2020, 13:34

Krukas is prima ja, die heb ik er ook ik zitten.
Ik zou m alleen bij jmpb.nl kopen, scheelt je 40 euro ;)
Verder zou ik idd voor een aluminium AJH/Athena cilinder gaan
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17975
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor marco » 05 okt 2020, 15:41

Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 23088
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor P@trick » 05 okt 2020, 16:48

Aan 1 kant wel Jah , even lagers eerst passen . Met schuurpapier schuur je dit verschil eruit. TIP van iemand uit Hilversum :wink: Wel goed rond schuren , half uurtje werk . En zoals Tombo zegt bij jmbp halen. Deze zit er bij mij ook in.
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 423
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Tombo » 05 okt 2020, 18:14

marco schreef:Is wel beetje lastig te monteren de lagers gaan erg strak op de krukas.

Niks raars gemerkt toen ik mijn blokje in Hilversum ging opbouwen :P
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17975
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Jens VD » 06 okt 2020, 15:07

Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70c ... uss-44-5mm
Jens VD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:10

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Dr. Bob » 06 okt 2020, 18:56

Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.
Niet lullen maar poetsen!
Avatar gebruiker
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 23 dec 2010, 20:26
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor NIX » 06 okt 2020, 19:25

Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70ccm-parmakit-guss-44-5mm

Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10406
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Jens VD » 06 okt 2020, 19:55

NIX schreef:
Jens VD schreef:Iemand ervaring met de parmakit "70cc"? Volgens de FAQ's een goede cilinder als je wat sneller wilt.

https://www.mopshop.de/zylinder-kit-70ccm-parmakit-guss-44-5mm

Je vraagt nu voor de 2e keer naar deze flutcilinder.


Volgens mij is de parmakit en die van FS1 shop toch niet dezelfde cilinder?
Jens VD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:10

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Tombo » 06 okt 2020, 20:43

Vergelijk de spoelkanalen maar eens, die zien er bij alle twee hetzelfde uit. Even slecht/beroerd
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17975
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Jens VD » 12 okt 2020, 13:58

Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.


AJH is toch Athena hé? :?: Als ik dit google kom ik op deze site https://www.mopedsport.nl/onderdelen/mo ... -6021-7807" onclick="window.open(this.href);return false; maar dat is enkel voor dealers. Daar staat athena bij de afbeelding. :speachless:

Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan :roll: )
https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen? :oops:
Jens VD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:10

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor koppel » 12 okt 2020, 17:20

AJH = Andre Huige (import)

eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.

is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.

Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.

Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1609
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: ervaring cilinder en krukas

Berichtdoor Tombo » 12 okt 2020, 18:40

Jens VD schreef:
Dr. Bob schreef:Parmakit is een slechte imitatie FS1 cilinder die tot het maximale (44,5 mm) is opgeboord. Overmaat zuiger is niet mogelijk.
De poorten zijn matig, alle poorten incl.uitlaatpoort zijn relatief klein. Trekkracht onderin is redelijk maar hij loopt niet door.
Als je alleen de uitlaatpoort groter maakt verlies je trekkracht en loopt hij wel door maar heb je ook snel een vastloper.
Wil je hem echt snel maken dan moet je ook de spoelpoorten vergroten en dat is veel werk bij een gietijzeren cilinder.
Zelf rij ik het liefst met een aluminium AJH cilinder die ik bewerk om meer trekkracht in het middengebied te krijgen.
Of een 60 CC originele F5B die niet zo hard loopt maar wel lekker optrekt.


AJH is toch Athena hé? :?: Als ik dit google kom ik op deze site https://www.mopedsport.nl/onderdelen/mo ... -6021-7807" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; maar dat is enkel voor dealers. Daar staat athena bij de afbeelding. :speachless:

Je kan ze blijkbaar ook al bewerkt kopen bij de zweedse vrienden (wel kostelijke grap, dus niet direct mijn plan :roll: )
https://www.mopedrenovering.se/en/tived ... -s2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen ervaring met cilinders bewerken. Is het bewerken van de spoelpoorten een kostelijke grap en wie zou dat voor een beginneling als ik kunnen doen? :oops:

Je hoeft ze niet te bewerken. Standaard uit de doos lopen ze ook al betrouwbaar hard.

koppel schreef:AJH = Andre Huige (import)

eind jaren 70/80 liet deze NL handelaar deze alu cylinders maken bij de firma Eurocylindro.............uit zuid europa.

is dus spul van 40 jaar terug; ik heb er enkele weten te bemachtigen icm een ASSO zuiger............loopt goed en gaat niet stuk.

Alles wat je nu kunt kopen is slechte chinese troep.

Alleen in de FS1 Parts alu F5B heb ik vertrouwen, icm een goede kwaliteits zuiger, is alleen geen snelle jongen.

Euhm, ik heb 6/7 jaar geleden nog een nieuwe AJH cilinder gekocht. Laatst heeft Edward volgens mij ook weer een partij van die cilinders gekocht. Volgens mij zijn ze gewoon nog nieuw te koop
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17975
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Volgende

Keer terug naar Tuning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten