80cc Winterproject
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: 80cc Winterproject
Met postimages lukt het wel.
Goed de setup bestond uit AJH cilinder, 16mm carburateur, op maat cilinderkop, Luhao uitlaat, 5-bak blok met volle krukas. Goed voor zo’n 90 km p/u op de klok. Eigenlijk prima. Maar omdat experimenteren leuk is had ik mij bedacht om wat meer cilinderinhoud onder de brommer te gooien.
In Duitsland deze slachtoffers opgehaald:
Goed de setup bestond uit AJH cilinder, 16mm carburateur, op maat cilinderkop, Luhao uitlaat, 5-bak blok met volle krukas. Goed voor zo’n 90 km p/u op de klok. Eigenlijk prima. Maar omdat experimenteren leuk is had ik mij bedacht om wat meer cilinderinhoud onder de brommer te gooien.
In Duitsland deze slachtoffers opgehaald:
Laatst gewijzigd door yamjan op 17 dec 2020, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 886
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: 80cc Winterproject
Die sjerifies waren dat bepaald niet, haha.
En de reputatie dat ze erg snel zijn hebben ze ook niet. Er moest dus nog wel een en ander gebeuren.
Onze Oosterburen hadden er serieus werk gemaakt om de hobbytuners te ontmoedigen wat extra snelheid uit de achtzigers te halen. Grote sticker op de tank met omschrijving van alle onderdelen die van belang waren. Mooiste was een afbeelding van de grote rubber prop in de inlaat.
En de reputatie dat ze erg snel zijn hebben ze ook niet. Er moest dus nog wel een en ander gebeuren.
Onze Oosterburen hadden er serieus werk gemaakt om de hobbytuners te ontmoedigen wat extra snelheid uit de achtzigers te halen. Grote sticker op de tank met omschrijving van alle onderdelen die van belang waren. Mooiste was een afbeelding van de grote rubber prop in de inlaat.
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10783
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: 80cc Winterproject
Ik hoop dat de schijf nog goed afsluit nu de poort zo ver naar buiten gemaakt is. Je timing is ook meteen als een stuk sneller dan hij was nu de poort breder gemaakt is. Gaat deze met een expansiepijp gereden worden? Ik zou de timing een fractie tammer houden dan de standaard snelle schijf voor 50cc. Het kunnen hele fijne snelle blokjes worden, die 80cc's.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18324
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: 80cc Winterproject
Mooie brommer en een heel leuk project!
Ik kijk af en toe ook eens op de Duitse 2e hands sites of er toevallig niet zo'n 80cc hier in de buurt staat. Lijkt mij leuk om zo'n blokje te hebben
Ik kijk af en toe ook eens op de Duitse 2e hands sites of er toevallig niet zo'n 80cc hier in de buurt staat. Lijkt mij leuk om zo'n blokje te hebben
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: 80cc Winterproject
@Nix: je hebt gelijk, ik had er ook een hard hoofd in voor wat betreft de afmetingen van de gaten in carter en schijfhuis. Het lijkt net goed te gaan met de schijf gemonteerd maar er blijft niet veel “vlees” over. En ja, er komt inderdaad een expansiepijp onder de brommer. Daarover later meer.
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: 80cc Winterproject
De standaard cilinder voor deze 5A7 blokken heeft buiten het geknepen uitlaat spruitstuk een hele vreemde middelste spoelpoort. Dit is een enorm brede “brievenbus” daar waar je eigenlijk 2 boosterpoortjes zou verwachten. Zal wel te maken hebben met de stand van techniek in de tijd dat deze blokken ontworpen zijn. De voorlopers stammen al uit midden jaren ‘60 volgens mij.
Bovenstaande en omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van gietijzeren cilinders zijn aanleiding geweest om naar een alternatieve cilinder te zoeken. Daarbij moest natuurlijk wel rekening gehouden worden met de slag van 45,6mm. Anders klopt er helemaal niets meer van de poort timingen. Iets bestemd voor 46mm leek mij nog wel acceptabel. Na lang zoeken een cilinder gevonden bestemd voor een Vespa Ciao, jawel een Vespa Ciao!
Bovenstaande en omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van gietijzeren cilinders zijn aanleiding geweest om naar een alternatieve cilinder te zoeken. Daarbij moest natuurlijk wel rekening gehouden worden met de slag van 45,6mm. Anders klopt er helemaal niets meer van de poort timingen. Iets bestemd voor 46mm leek mij nog wel acceptabel. Na lang zoeken een cilinder gevonden bestemd voor een Vespa Ciao, jawel een Vespa Ciao!
Laatst gewijzigd door yamjan op 18 dec 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
-
- 100km gereden
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
- Locatie: Arnhem
Re: 80cc Winterproject
De YB100 en 5A7 blokken hebben veel van elkaar weg. Sommige onderdelen zijn gelijk andere weer niet. Het buitenhuis van de koppeling is bijvoorbeeld gelijk maar wel gevuld met 4 gevoerde platen. Het binnenhuis is anders wat ook nodig is om de platen te huisvesten. Op EBay een NOS exemplaar gevonden bij een verkoper uit Thailand. Duurde een paar weken maar toen kwam het pakje keurig binnen.
Duidelijk verschil tussen de 100 en 80 cc-ers!
Duidelijk verschil tussen de 100 en 80 cc-ers!