cilinder

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

50cc gewoon, exacte boring weet ik niet, maar wel gewono 50cc
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

ho tombo dus deze poortmap die je poste was dus helemaal niet van jou?

Afbeelding

of is dit soms een andere tombo?


ginofs1 wrote:
hoi tombo.
in dit geval bedoel ik met de zuiger speling de speling tussen de kop en de rand van de zuiger. dit zal minimaal iets van 1mm moeten zijn,dat zal nix ons wel vertellen.
deze maat kan je meten door een stukje soldeer tin door je bougie gat te proppen en dat voorzichtig door je zuiger telaten pletten.
mooier is je kop te vullen met klei, je zuiger goed vet maken, je kop weer zonder bougie monteren. en de zuiger rond draaien, het overtollige komt uit de bougiegat naar buiten,kop loshalen en voorzichtig het klei loshalen.deze afdruk met een draadje door de midden snijden,
en nu zie je het model van je verbrandings ruimte.

zo te zien is er al veel weg gedraait van je kop.
als je een prentje/tekening maakt op ware grote van je gewenste verbrandinsruite.
dan maak ik daar een mal van uit een allu plaatje die ik als gelijder voor de draaibank gebruik en zo je kopje uit kan draaien.
gr gino

De squish opmeten moet ik idd nog doen. Deze is nu helemaal 3x niks. Ik zal het binnenkort is opmeten.
Verder gino moet je eens die stationairstift verwijderen. Dat scheelt ook. Ik had eerst een dipje bij de 65 km/h in de 4 (als ik vroeg doorschakelde), dat is nu ook vrij ver weg.

BTW gino, mss heb je hier wat aan, dit zijn mijn cilindertimingen:
Uitlaatpoort: 180,4 graden
Spoelpoorten: 124,43
Deckheight: 0,7mm
Uitlaatpoort is 26mm breed, boring is 42,5mm. Hiermee rijd ik 90 km/h, met echt veel koppel onderin, en betrouwbaar (al 7000 km lang met dezelfde imitatie zuiger/cilinder)
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat is een andere cilinder Gino ;) Je ziet toch duidelijk dat daar geen 2 extra uitlaatpoortne bij zitten en geen 2 extra spoelpoorten :P
De poortmap die je post is de cilinder die er nu op zit :P
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

13 maart 2008 11.02.12
Zal binnenkort eens kijken, heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan. De uitlaatpoort ligt wel ontiegelijk hoog...

hier verklaar je toch dat je zelf nooit een poortmap gemaakt hebt of zie ik dat verkeerd :roll:

volgens mij heb ik ergens een poortmap gezien van jou 9 poorter (eens gepost op het andere forum).
yamasam moet deze ook hebben gezien.
ik heb hem hier uitgeprint in mijn poortmap ordner zitten, ik was erg onder de indruk, maar verwachte van deze cilinder geen trekkracht. zo als je hier boven zelf ook aangeeft.
verhouding spoelpoort oppervlakte tozv uitlaat ,,kanaal" oppervlakte geeft mijn twijfels.
moet je dat maar eens onder de loep leggen.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Je haalt 2 cilinders door elkaar!
De poortmap die je postte, dat is mijn huidige cilinder.
Dat is gewoon een 60cc imitatie FS1 cilinder.
Riemer heeft ooit eens een poortmap van die 9-poorter cilinder gemaakt (met rood en groene kleurtjes). Ikzelf heb volgens mij nog geen poortmap van die cilinder gemaakt, ik heb hem iig hier niet liggen.
Ik wil hem wel eens narekenen (heb nu ff geen tijd ivm school). De blowdown eens uitrekenen. Mocht die erg hoog zijn, dan probeer ik een zuiger te bewerken (dus wat van de zijkanten afhalen) om zo de spoelpoorten een hogere timing te geven. Er zit wel een dikke race-timing in, dat is zo. Als ik m'n 5-bak heb zal hij zowiezo wel beter tot zijn recht komen.
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1983
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

wat voor verhouding zou daar moeten zitten voor een goede koppel gino?

zou je dat kunnen uitleggen? wat je moet om de verhouding geleik te maken
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

ja dat klopt die poort map met rood en groen.

jonnotje.
als je de spoelpoorten vergroot moet je eigelijk ook je uitlaatpoort vergroten.
diameter kanaal.
maar zo heeft iedereen ze eige mening
zie foto.
gr gino

Afbeelding
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen :P
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Tombo schreef:Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen :P


de moderne schakelbrommers die hebben allemaal rond de 11 bar druk en daarom heb je een dunnere uitlaat pijpje nodig
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

11 bar druk, wat voor een druk, turbodruk?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als je 11 bar compressie einddruk bedoelt, dat maakt niks uit, dat kan een FS1 ook hebben, als je er maar een goed passende zuiger in doet en een hoge druk kop ofzo. Dat is een kwestie van uitrekenen, daar zit het verschil niet in. Het is en blijft een 2-takt motor met dezelfde basisprincipes :P
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

ik heb hier een pdf je en daar word helemaal uitgelegd hoe de uitlaat werkt en zegt hoe meer druk ( in bar gerekent) hoe kleiner je uitlaat pijp kan zijn omdat je een zwakkere pulsen krijgt van uit de uitlaat
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1983
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

dus 28mm is beter dan? in combinatie met een homoet bijvoorbeeld?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

vreemde dingen lees ik hier :o

door een dikke pijp kan de expansieuitlaat een groter debiet mengsel weer de cylinder induwen ook toch?
ik zou dus denken dat zonder expansiepijp, je beter afbent met een dunnere ..?
mét dikker gaan zou'k zeggen...

het grootste uitlaatprobleem van de fs1 is volgens mij, de lange, niet verbredende eerste bocht..
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1983
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

zoude we die dus moeten inkorten...?
Plaats reactie