cilinder
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14483
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
ho tombo dus deze poortmap die je poste was dus helemaal niet van jou?
of is dit soms een andere tombo?
ginofs1 wrote:
hoi tombo.
in dit geval bedoel ik met de zuiger speling de speling tussen de kop en de rand van de zuiger. dit zal minimaal iets van 1mm moeten zijn,dat zal nix ons wel vertellen.
deze maat kan je meten door een stukje soldeer tin door je bougie gat te proppen en dat voorzichtig door je zuiger telaten pletten.
mooier is je kop te vullen met klei, je zuiger goed vet maken, je kop weer zonder bougie monteren. en de zuiger rond draaien, het overtollige komt uit de bougiegat naar buiten,kop loshalen en voorzichtig het klei loshalen.deze afdruk met een draadje door de midden snijden,
en nu zie je het model van je verbrandings ruimte.
zo te zien is er al veel weg gedraait van je kop.
als je een prentje/tekening maakt op ware grote van je gewenste verbrandinsruite.
dan maak ik daar een mal van uit een allu plaatje die ik als gelijder voor de draaibank gebruik en zo je kopje uit kan draaien.
gr gino
De squish opmeten moet ik idd nog doen. Deze is nu helemaal 3x niks. Ik zal het binnenkort is opmeten.
Verder gino moet je eens die stationairstift verwijderen. Dat scheelt ook. Ik had eerst een dipje bij de 65 km/h in de 4 (als ik vroeg doorschakelde), dat is nu ook vrij ver weg.
BTW gino, mss heb je hier wat aan, dit zijn mijn cilindertimingen:
Uitlaatpoort: 180,4 graden
Spoelpoorten: 124,43
Deckheight: 0,7mm
Uitlaatpoort is 26mm breed, boring is 42,5mm. Hiermee rijd ik 90 km/h, met echt veel koppel onderin, en betrouwbaar (al 7000 km lang met dezelfde imitatie zuiger/cilinder)
of is dit soms een andere tombo?
ginofs1 wrote:
hoi tombo.
in dit geval bedoel ik met de zuiger speling de speling tussen de kop en de rand van de zuiger. dit zal minimaal iets van 1mm moeten zijn,dat zal nix ons wel vertellen.
deze maat kan je meten door een stukje soldeer tin door je bougie gat te proppen en dat voorzichtig door je zuiger telaten pletten.
mooier is je kop te vullen met klei, je zuiger goed vet maken, je kop weer zonder bougie monteren. en de zuiger rond draaien, het overtollige komt uit de bougiegat naar buiten,kop loshalen en voorzichtig het klei loshalen.deze afdruk met een draadje door de midden snijden,
en nu zie je het model van je verbrandings ruimte.
zo te zien is er al veel weg gedraait van je kop.
als je een prentje/tekening maakt op ware grote van je gewenste verbrandinsruite.
dan maak ik daar een mal van uit een allu plaatje die ik als gelijder voor de draaibank gebruik en zo je kopje uit kan draaien.
gr gino
De squish opmeten moet ik idd nog doen. Deze is nu helemaal 3x niks. Ik zal het binnenkort is opmeten.
Verder gino moet je eens die stationairstift verwijderen. Dat scheelt ook. Ik had eerst een dipje bij de 65 km/h in de 4 (als ik vroeg doorschakelde), dat is nu ook vrij ver weg.
BTW gino, mss heb je hier wat aan, dit zijn mijn cilindertimingen:
Uitlaatpoort: 180,4 graden
Spoelpoorten: 124,43
Deckheight: 0,7mm
Uitlaatpoort is 26mm breed, boring is 42,5mm. Hiermee rijd ik 90 km/h, met echt veel koppel onderin, en betrouwbaar (al 7000 km lang met dezelfde imitatie zuiger/cilinder)
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14483
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
13 maart 2008 11.02.12
Zal binnenkort eens kijken, heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan. De uitlaatpoort ligt wel ontiegelijk hoog...
hier verklaar je toch dat je zelf nooit een poortmap gemaakt hebt of zie ik dat verkeerd
volgens mij heb ik ergens een poortmap gezien van jou 9 poorter (eens gepost op het andere forum).
yamasam moet deze ook hebben gezien.
ik heb hem hier uitgeprint in mijn poortmap ordner zitten, ik was erg onder de indruk, maar verwachte van deze cilinder geen trekkracht. zo als je hier boven zelf ook aangeeft.
verhouding spoelpoort oppervlakte tozv uitlaat ,,kanaal" oppervlakte geeft mijn twijfels.
moet je dat maar eens onder de loep leggen.
gr gino
Zal binnenkort eens kijken, heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan. De uitlaatpoort ligt wel ontiegelijk hoog...
hier verklaar je toch dat je zelf nooit een poortmap gemaakt hebt of zie ik dat verkeerd
volgens mij heb ik ergens een poortmap gezien van jou 9 poorter (eens gepost op het andere forum).
yamasam moet deze ook hebben gezien.
ik heb hem hier uitgeprint in mijn poortmap ordner zitten, ik was erg onder de indruk, maar verwachte van deze cilinder geen trekkracht. zo als je hier boven zelf ook aangeeft.
verhouding spoelpoort oppervlakte tozv uitlaat ,,kanaal" oppervlakte geeft mijn twijfels.
moet je dat maar eens onder de loep leggen.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18322
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Je haalt 2 cilinders door elkaar!
De poortmap die je postte, dat is mijn huidige cilinder.
Dat is gewoon een 60cc imitatie FS1 cilinder.
Riemer heeft ooit eens een poortmap van die 9-poorter cilinder gemaakt (met rood en groene kleurtjes). Ikzelf heb volgens mij nog geen poortmap van die cilinder gemaakt, ik heb hem iig hier niet liggen.
Ik wil hem wel eens narekenen (heb nu ff geen tijd ivm school). De blowdown eens uitrekenen. Mocht die erg hoog zijn, dan probeer ik een zuiger te bewerken (dus wat van de zijkanten afhalen) om zo de spoelpoorten een hogere timing te geven. Er zit wel een dikke race-timing in, dat is zo. Als ik m'n 5-bak heb zal hij zowiezo wel beter tot zijn recht komen.
De poortmap die je postte, dat is mijn huidige cilinder.
Dat is gewoon een 60cc imitatie FS1 cilinder.
Riemer heeft ooit eens een poortmap van die 9-poorter cilinder gemaakt (met rood en groene kleurtjes). Ikzelf heb volgens mij nog geen poortmap van die cilinder gemaakt, ik heb hem iig hier niet liggen.
Ik wil hem wel eens narekenen (heb nu ff geen tijd ivm school). De blowdown eens uitrekenen. Mocht die erg hoog zijn, dan probeer ik een zuiger te bewerken (dus wat van de zijkanten afhalen) om zo de spoelpoorten een hogere timing te geven. Er zit wel een dikke race-timing in, dat is zo. Als ik m'n 5-bak heb zal hij zowiezo wel beter tot zijn recht komen.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer:
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14483
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
ja dat klopt die poort map met rood en groen.
jonnotje.
als je de spoelpoorten vergroot moet je eigelijk ook je uitlaatpoort vergroten.
diameter kanaal.
maar zo heeft iedereen ze eige mening
zie foto.
gr gino
jonnotje.
als je de spoelpoorten vergroot moet je eigelijk ook je uitlaatpoort vergroten.
diameter kanaal.
maar zo heeft iedereen ze eige mening
zie foto.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18322
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Tombo schreef:Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen
de moderne schakelbrommers die hebben allemaal rond de 11 bar druk en daarom heb je een dunnere uitlaat pijpje nodig
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18322
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
vreemde dingen lees ik hier
door een dikke pijp kan de expansieuitlaat een groter debiet mengsel weer de cylinder induwen ook toch?
ik zou dus denken dat zonder expansiepijp, je beter afbent met een dunnere ..?
mét dikker gaan zou'k zeggen...
het grootste uitlaatprobleem van de fs1 is volgens mij, de lange, niet verbredende eerste bocht..
door een dikke pijp kan de expansieuitlaat een groter debiet mengsel weer de cylinder induwen ook toch?
ik zou dus denken dat zonder expansiepijp, je beter afbent met een dunnere ..?
mét dikker gaan zou'k zeggen...
het grootste uitlaatprobleem van de fs1 is volgens mij, de lange, niet verbredende eerste bocht..
when men were men, and helmets were for divers
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer: