over dat pakkingvlak aan de linkerkant, daar ga ik gewoon van die epoxy kneedmassa voor gebruiken
dit blijft ook wel zitten, en is voor mij een stuk makkelijker dan het te laten lassen
groeten
Zelfde boring en slag fs1
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
geen dank! ik doe dit met zeer veel plezier
racen zou inderdaad wel wat voor mij zijn, maar dan moet ik eerst leren plat door de bocht te gaan!
ik doe inderdaad technisch werk, namelijk in de chemie , verder ben ik altijd al bezig met tweetakt tuning, rc modelbouw, rocketry etc., erg leuk allemaal!
ik ben erg benieuwd naar jou project, en hoop dat je ook wat foto's ervan neemt, filmpjes zijn ook meer dan welkom uiteraard
als alles goed gaat is mijn 2ru over 2-3 weken weer in elkaar, en dan zal ik weer wat foto's en filmpjes posten
ik kijk er echt naar uit!!!!
groet jurgen
racen zou inderdaad wel wat voor mij zijn, maar dan moet ik eerst leren plat door de bocht te gaan!
ik doe inderdaad technisch werk, namelijk in de chemie , verder ben ik altijd al bezig met tweetakt tuning, rc modelbouw, rocketry etc., erg leuk allemaal!
ik ben erg benieuwd naar jou project, en hoop dat je ook wat foto's ervan neemt, filmpjes zijn ook meer dan welkom uiteraard
als alles goed gaat is mijn 2ru over 2-3 weken weer in elkaar, en dan zal ik weer wat foto's en filmpjes posten
ik kijk er echt naar uit!!!!
groet jurgen
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
een goed en goedkoop alternatief voor de athena cilinder is de 45mm cilinder van DMP/kstar
deze kost 45E in plaats van ruim 100E, en heeft iets mindere kwaliteit van zuiger en wand, maar is wel bruikbaar voor laagtoerige setups
de spoelpoortaansluiting op het carter van beide cilinders is vrijwel hetzelfde, athena is net iets breder, hierdoor zijn de cilinders uitwisselbaar
zoals je op de foto's ziet zijn de spoelkanalen in het carter flink vergroot, maar behouden ze de standaard vorm
vooral aan de bovenkant moest veel materiaal worden weggehaald, daarom is aan de linkerkant tot buiten het pakkingvlak gefreest waardoor je een klein lek hebt
omdat het maar een klein lek is kan je dit makkelijk opvullen met epoxy reparatiemateriaal
lassen is natuurlijk mooier, maar dat maakt het weer duurder en ingewikkelder voor veel mensen
aan de rechter kant ontstaat een klein gaatje in het spoelkanaal wat je ook makkelijk zelf kan vullen met epoxy
omdat aan de rechter kant het pakkingvlak aan de bovenkant van het kanaal groter is hoef je hier niks op te vullen, zie foto 2
ik denk dat je met deze cilinders de spoelkanalen de maximale grootte kan hebben zonder dat je hoeft te lassen
bij veel andere cilinders hebben de spoelpoorten een afwijkende vorm, of komen te ver buiten het pakkingvlak waardoor je wel moet lassen, of een tussenplaat moet gebruiken
bij de athena en dmp cilinders is dat niet nodig
nog een groot voordeel is dat je zelf helemaal kan bepalen wat je poorttiming wordt
puch heeft namelijk een slag van 43 mm en is aan de onderkant ook langer omdat er nog een inlaatpoort in zit
in totaal is de cilinder zo'n 8 mm langer, en door hem af te draaien kan je bepalen hoe hoog de poorten komen te liggen
de cilinders hebben ongeveer dezelfde poorthoogtes, dmp ligt iets hoger dan de athena
bij de dmp zijn de spoelpoorten 10mm hoog en de uitlaatpoort 17 mm
deze spoelpoorten zijn natuurlijk veel te hoog voor een fs1 blok, maar door de poorten niet helemaal open te laten gaan kan je ze verlagen
je zou bijvoorbeeld de cilinder 8mm aan de onderkant af kunnen draaien, en niets aan de bovenkant, waardoor de poorten 3 mm lager worden
de spoelpoorten zijn dan 7 mm en de uitlaatpoort 14 mm hoog
deze poorthoogtes zijn echt laag waardoor je een hele laagtoerige motor krijgt
voor een wat snellere motor met een goed middengebied kan je de spoelpoorten 8mm hoog maken en de uitlaatpoort 15-16 mm
dit zijn mijn favoriete poorthoogtes voor de fs1 omdat je een zeer grote powerband hebt en toch nog aardig hard gaat, tussen de 70-80 is haalbaar
als je bovenin veel vermogen wil met een minder maar nog steeds vet middengebied kan je het best de spoelpoorten 9mm hoog maken en de uitlaatpoort 17-18 mm
dit zijn wel richtwaarden en het is redelijk simpel opgeschreven, maar dit zijn wel mijn ervaringen met cilindertuning op de fs1
omdat je maar vier versnellingen hebt heb je een grote powerband nodig om lekker te rijden, daarom moet de blowdown niet te groot zijn
ik zal nog een keer de voordelen van de dmp en athena cilinders noemen
-zelfde tapeindafstand als fs1
-luchtgekoeld
-zelfde formaat en koelribrichting/vorm
-uitlaat aansluiting makkelijk te maken door van een oude fs1 cilinder af te slijpen
-aluminium met nicasil wand
-aansluiting op carter is de maximale grootte zonder dat je hoeft te lassen
-mooie cilinderkoppen leverbaar waar je een o-ing in kwijt kunt
-hele mooie spoelpoorten waarvan je zelf de timing kunt bepalen
als je echt van plan bent om een cilinder van een ander merk op je fs1 te zetten, en je wilt niet te veel aanpassen en het moet er origineel uitzien, dan zijn deze cilinders de beste optie
ga maar eens zoeken naar een andere cilinder die alle bovenstaande voordelen heeft, je vind ze echt niet!
met dit lange verhaal hoop ik te bereiken dat meer mensen een puch cilinder gaan gebruiken, en niet zoals ik jaren loop te zoeken naar iets bruikbaars wat ze zelf in elkaar kunnen knutselen
het enige wat je eventueel moet uitbesteden is het draaiwerk, hier ben je misschien in totaal 50 euro voor kwijt
als je een slijtvaste, snelle, goedkoelende dus niet warmlopende cilinder wilt en het hoogtoerige karakter van fs1 cilinders zat bent moet je voor puch gaan
groeten!
deze kost 45E in plaats van ruim 100E, en heeft iets mindere kwaliteit van zuiger en wand, maar is wel bruikbaar voor laagtoerige setups
de spoelpoortaansluiting op het carter van beide cilinders is vrijwel hetzelfde, athena is net iets breder, hierdoor zijn de cilinders uitwisselbaar
zoals je op de foto's ziet zijn de spoelkanalen in het carter flink vergroot, maar behouden ze de standaard vorm
vooral aan de bovenkant moest veel materiaal worden weggehaald, daarom is aan de linkerkant tot buiten het pakkingvlak gefreest waardoor je een klein lek hebt
omdat het maar een klein lek is kan je dit makkelijk opvullen met epoxy reparatiemateriaal
lassen is natuurlijk mooier, maar dat maakt het weer duurder en ingewikkelder voor veel mensen
aan de rechter kant ontstaat een klein gaatje in het spoelkanaal wat je ook makkelijk zelf kan vullen met epoxy
omdat aan de rechter kant het pakkingvlak aan de bovenkant van het kanaal groter is hoef je hier niks op te vullen, zie foto 2
ik denk dat je met deze cilinders de spoelkanalen de maximale grootte kan hebben zonder dat je hoeft te lassen
bij veel andere cilinders hebben de spoelpoorten een afwijkende vorm, of komen te ver buiten het pakkingvlak waardoor je wel moet lassen, of een tussenplaat moet gebruiken
bij de athena en dmp cilinders is dat niet nodig
nog een groot voordeel is dat je zelf helemaal kan bepalen wat je poorttiming wordt
puch heeft namelijk een slag van 43 mm en is aan de onderkant ook langer omdat er nog een inlaatpoort in zit
in totaal is de cilinder zo'n 8 mm langer, en door hem af te draaien kan je bepalen hoe hoog de poorten komen te liggen
de cilinders hebben ongeveer dezelfde poorthoogtes, dmp ligt iets hoger dan de athena
bij de dmp zijn de spoelpoorten 10mm hoog en de uitlaatpoort 17 mm
deze spoelpoorten zijn natuurlijk veel te hoog voor een fs1 blok, maar door de poorten niet helemaal open te laten gaan kan je ze verlagen
je zou bijvoorbeeld de cilinder 8mm aan de onderkant af kunnen draaien, en niets aan de bovenkant, waardoor de poorten 3 mm lager worden
de spoelpoorten zijn dan 7 mm en de uitlaatpoort 14 mm hoog
deze poorthoogtes zijn echt laag waardoor je een hele laagtoerige motor krijgt
voor een wat snellere motor met een goed middengebied kan je de spoelpoorten 8mm hoog maken en de uitlaatpoort 15-16 mm
dit zijn mijn favoriete poorthoogtes voor de fs1 omdat je een zeer grote powerband hebt en toch nog aardig hard gaat, tussen de 70-80 is haalbaar
als je bovenin veel vermogen wil met een minder maar nog steeds vet middengebied kan je het best de spoelpoorten 9mm hoog maken en de uitlaatpoort 17-18 mm
dit zijn wel richtwaarden en het is redelijk simpel opgeschreven, maar dit zijn wel mijn ervaringen met cilindertuning op de fs1
omdat je maar vier versnellingen hebt heb je een grote powerband nodig om lekker te rijden, daarom moet de blowdown niet te groot zijn
ik zal nog een keer de voordelen van de dmp en athena cilinders noemen
-zelfde tapeindafstand als fs1
-luchtgekoeld
-zelfde formaat en koelribrichting/vorm
-uitlaat aansluiting makkelijk te maken door van een oude fs1 cilinder af te slijpen
-aluminium met nicasil wand
-aansluiting op carter is de maximale grootte zonder dat je hoeft te lassen
-mooie cilinderkoppen leverbaar waar je een o-ing in kwijt kunt
-hele mooie spoelpoorten waarvan je zelf de timing kunt bepalen
als je echt van plan bent om een cilinder van een ander merk op je fs1 te zetten, en je wilt niet te veel aanpassen en het moet er origineel uitzien, dan zijn deze cilinders de beste optie
ga maar eens zoeken naar een andere cilinder die alle bovenstaande voordelen heeft, je vind ze echt niet!
met dit lange verhaal hoop ik te bereiken dat meer mensen een puch cilinder gaan gebruiken, en niet zoals ik jaren loop te zoeken naar iets bruikbaars wat ze zelf in elkaar kunnen knutselen
het enige wat je eventueel moet uitbesteden is het draaiwerk, hier ben je misschien in totaal 50 euro voor kwijt
als je een slijtvaste, snelle, goedkoelende dus niet warmlopende cilinder wilt en het hoogtoerige karakter van fs1 cilinders zat bent moet je voor puch gaan
groeten!
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:34
- Locatie: Holwierde
Waterkoeling
Ben zelf bezig met een geheel waterkoel cilinder en kop te maken uit blokken alu:komt een mahle zuiger in met 43,50 boring ,slag gaat ook van 39,70 naar 43,70 met een aangepaste fs1 krukas met een zundap drijfstang die langer is en een pen van 16 heeft daarmee kan ik als de slag van de kruk aangepast word alles kwijt in het carter.
Hij word dan een echte 65cc 0,785 x boring x boring x slag.
Het is een heel mooi project thermosyfoon koeling met een eigenbouw cilinder en kop met verwisselbare verbrandings kamer,koeler van een zundapp .
Cilinder komt een gietijzer bus in ,idee is geboren omdat een 5 bak street op motor kenteken met welke cilinder ook tegenvalt ,hij moet langdurig kunnen draaien zonder al die problemen die er altijd zijn met de hitte ( stabiliteit dus)
Als ik plaatjes heb kom ik terug
To be
Hij word dan een echte 65cc 0,785 x boring x boring x slag.
Het is een heel mooi project thermosyfoon koeling met een eigenbouw cilinder en kop met verwisselbare verbrandings kamer,koeler van een zundapp .
Cilinder komt een gietijzer bus in ,idee is geboren omdat een 5 bak street op motor kenteken met welke cilinder ook tegenvalt ,hij moet langdurig kunnen draaien zonder al die problemen die er altijd zijn met de hitte ( stabiliteit dus)
Als ik plaatjes heb kom ik terug
To be
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek