Pagina 1 van 1
HPI ontsteking.
Geplaatst: 17 aug 2008, 20:41
door 2taktdirk
Wie heeft hier ervaring mee?draait het goed op een fs1 IVM het lage gewicht van het vliegwiel.
Geplaatst: 17 aug 2008, 21:52
door Martijn
N fs1 heeft nog de massa van t koppelingshuis ! Dus hij blijft wel stationair lopen, enkel afstellen ! checkt topic van yamasam maar is
Geplaatst: 17 aug 2008, 21:57
door fs-ael
ik heb er zelf goede ervaringen mee
ik rij er al een paar jaar mee en nog nooit 1 vonk verkeerd
met het wegrijden moet je ff wennen (iets meer gas geven)
wel trilt de motor wat meer
Geplaatst: 17 aug 2008, 23:57
door Triforce
tja dat is enkel omdat het motorblok uitbalans is met een hpi
Geplaatst: 18 aug 2008, 06:29
door Niels
Idd. dat lijkt ook best waarschijnlijk.
De krukas is natuurlijk gebalanceerd op het gewicht van een vliegwiel.
Misschien kan je dat compenseren door de rechter krukaswang lichter te maken oid.
Geplaatst: 18 aug 2008, 10:16
door YamaSam
fs-ael schreef:ik heb er zelf goede ervaringen mee
ik rij er al een paar jaar mee en nog nooit 1 vonk verkeerd
met het wegrijden moet je ff wennen (iets meer gas geven)
wel trilt de motor wat meer
lage 'stamina' van de blok is idd wel wennen, hij is onderin snel van slag, en als hij doodvalt, doet ie dat in één slag.
je koppeling krijgt er ook wel van langs, zeker als je gas wat hapert of onnaukeurig is.
Triforce schreef:tja dat is enkel omdat het motorblok uitbalans is met een hpi
onzin
daar kan je niks over zeggen zonder het te meten. Er zal zowieso minder onbalans zijn bij een goede montage, omdat de buitendiameter van de rotor kleiner is dan die van een origineel vliegwiel. Dat hpi's blijkbaar toch meer trillen, komt enkel en alleen door het (veel) hogere toerental. Als je iets de helft sneller laat draaien, zijn de gevolgelijke trillingen uiteraard ook gewoon groter
Niels schreef:Idd. dat lijkt ook best waarschijnlijk.
De krukas is natuurlijk gebalanceerd op het gewicht van een vliegwiel.
Misschien kan je dat compenseren door de rechter krukaswang lichter te maken oid.
how Niels, da's middeleeuwse fysica, het gaat hier om angulaire onbalans, dwz in de massa die rond een zwaartepunt van de as 'zwiert'
een as zonder vliegwiel zal steeds makkelijker gebalanceerd zijn dan één met een vliegwiel op,
van de wang afdraaien zou weinig of geen effect hebben op de andere kant, de rotor moet gebalanceerd zijn
Geplaatst: 18 aug 2008, 10:33
door edje
zowiezo is het toch gek, lijkt me dat een vliegwiel en een krukas los van elkaar gebalaceerd worden. mij lijkt dat een vliegwiel en een hpi rotor zowiezo toch in balans moeten zijn
Geplaatst: 18 aug 2008, 11:02
door YamaSam
je hebt enkel het 'uit de center' monteren idd
Geplaatst: 18 aug 2008, 11:04
door edje
das dan ook wel weer vreemd. door dat de krukas conisch is zou je denken dat het toch zelfcentrerend is
Geplaatst: 18 aug 2008, 11:17
door YamaSam
edje schreef:das dan ook wel weer vreemd. door dat de krukas conisch is zou je denken dat het toch zelfcentrerend is
sjah, maar das ook ni heilig hé, in principe is hij ook uit balans door de splitrondel onder de moer..
axiale balans is zeer gevoelig, een zeer geringe onbalans kan de as in resonantie brengen, dan lijkt het alsof er mega onbalans is, terwijl het eigenlijk redelijk meevalt
Geplaatst: 05 okt 2008, 14:48
door bloemme
zijn hpi ontstekingen voor fs1 te krijgen of moet je ze aanpassen van een scooter ofzoiets ?
mvg jesse
Geplaatst: 05 okt 2008, 14:53
door PD
ze zijn er gewoon voor een fs1
www.yamahafs1.com
en dan bij nieuwe onderdelen
en dan bij aanbiedingen