Ideale tandwielverhoudingen?
Tandwielen
Hallo jongens, ik ben alweer een tijdje in het bezit van een fs1 378 bj. 1974. Het is een ingevoerde duitser. Nu was het in 1974 toen ik 16 werd en in het bezit kwam van dezelfde Yamaha. Mijn setup destijds was: 13 voor 44 achter, org. F5b, zuiger met L zuigerveer, hoge drukkop, 16 mm mikuni, 130 sproeier, daar haalde ik ruim 70 mee! Ik woog destijds 67 kg. Nu heb ik een imm. f5b, hoge drukkop, standaard zuiger, org. mikuni 16 mm. 16 mm. Membraamplaat, 11 voor en 32 achter, dit maakt 65 km. en een hoop overtoeren. Heb een 13 voor gemonteerd en loopt met wind mee 75 en wind tegen 65. Nu ben ik zwaarder geworden, in 1974 67kg en nu 87 kg, mijn bougie is koffiebruin. Wat zin de verschillen met een ingevoerde duitser en welke tandwielverhouding kanik het beste gebruiking. Hoeveel toeren mag een f5b maken en een fs1 en hoeveel toeren maat mijn duitse fs1 met 12 42, groeten Franlk
Bedankt voor de reactie, maar hoogtoerig en laagtoerig maakt niet zoveel uit! het is de powerband wanneer de cylinder zijn hoogste koppel afgeeft. Met 13 44 moetik mijn achtertandwiel vervangen, maakt mijn brommer met 12 42 geen overtoeren, en wat is het verschil met een duitse en een nederlandse Yamaha, misschien de wielmaat???? g. Frank
-
- 500km gereden
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
- Locatie: Groesbeek, waar anders?
Martijn schreef:Volgens mij niet, ik dacht dat de stelregel altijd was 1 tandje voor is 3 achter
En verschil tussen NL en DU zijn dingen als geen trappers en achterbrug maat en nog meer van dat soort ongein.
1 tandje voor is 3 achter gaat alleen op als je verhouding 1 op 3 is. bijvoorbeeld bij 14/42.