Ideale tandwielverhoudingen?

Opvoeren en modificeren van de FS1
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Ja als je wind meehebt zeker :P maar ie in z'n drie nog niet in z'n max toeren komt mag het wel hoor :wink:
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

hij komt dan nog niet in zijn max toeren
en meestal als ik 60 rijd rijdt ik het maar even want zodra ik 60 rijdt moet ik weer afrmmen voor gemene bochten :P
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

wat voor cilinder heb je er nu op. Want met 16/44 en in de 3 maar 50 gaan is niet bijzonder hard ofzo.
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

daar zal ik vanmiddag eens naar kijken
maar het is een klein bloemkooltje :P
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ja, dat hebben alle fs1's :P maar wat staat er op de zijkant van je cilinder?
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

weet ik :wink: maar ik vind het wel graoppig zo'n klein bloemkooltje een vriend van me heeft een kawasaki ar50 en die heeft zo'n vreselijk grote bos bloemen onderop hangen en ik vind hedt erlijk gezegd geen gezicht :P
fs48

Tandwielen

Bericht door fs48 »

Hallo jongens, ik ben alweer een tijdje in het bezit van een fs1 378 bj. 1974. Het is een ingevoerde duitser. Nu was het in 1974 toen ik 16 werd en in het bezit kwam van dezelfde Yamaha. Mijn setup destijds was: 13 voor 44 achter, org. F5b, zuiger met L zuigerveer, hoge drukkop, 16 mm mikuni, 130 sproeier, daar haalde ik ruim 70 mee! Ik woog destijds 67 kg. Nu heb ik een imm. f5b, hoge drukkop, standaard zuiger, org. mikuni 16 mm. 16 mm. Membraamplaat, 11 voor en 32 achter, dit maakt 65 km. en een hoop overtoeren. Heb een 13 voor gemonteerd en loopt met wind mee 75 en wind tegen 65. Nu ben ik zwaarder geworden, in 1974 67kg en nu 87 kg, mijn bougie is koffiebruin. Wat zin de verschillen met een ingevoerde duitser en welke tandwielverhouding kanik het beste gebruiking. Hoeveel toeren mag een f5b maken en een fs1 en hoeveel toeren maat mijn duitse fs1 met 12 42, groeten Franlk
Martijn

Bericht door Martijn »

Een f5b is over t algemeen een laag toerige cilinder, weinig toeren veel power.

Maar probeer is een vertanding van 13 - 44, heb ik er ook op zitten :)
fs48

Bericht door fs48 »

Bedankt voor de reactie, maar hoogtoerig en laagtoerig maakt niet zoveel uit! het is de powerband wanneer de cylinder zijn hoogste koppel afgeeft. Met 13 44 moetik mijn achtertandwiel vervangen, maakt mijn brommer met 12 42 geen overtoeren, en wat is het verschil met een duitse en een nederlandse Yamaha, misschien de wielmaat???? g. Frank
Martijn

Bericht door Martijn »

Volgens mij niet, ik dacht dat de stelregel altijd was 1 tandje voor is 3 achter :)

En verschil tussen NL en DU zijn dingen als geen trappers en achterbrug maat en nog meer van dat soort ongein.
edje

Bericht door edje »

duitsers en nederlanders zijn in principe net zo snel, het blok is niet echt anders, alleen zijn de nederlandse fs1 begrenst dmv een slome cilinder, slome uitlaat, slome kop en een 10mm gasfabriekje. bij mijn weten zijn de duitste wielen alleen wat breder, maar niet groter :wink:
Gebruikersavatar
Jables
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 nov 2006, 19:51
Locatie: Millingen aan de Rijn

Bericht door Jables »

je kunt ook ipv van 12-42 eens 13-42 steken, miss trekt hij dat nog wel lekker... En heb je een snelle uitlaat, dat scheelt ook wat...
fs48

Bericht door fs48 »

Bedankt voor deze reactie, 13 42 heb ik nu en de bromfiets valt terug bij tegenwind orgineel zit bij deze duitsrer een 14 m mikuni 11 42 en 14 mm membraamplaat.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

Martijn schreef:Volgens mij niet, ik dacht dat de stelregel altijd was 1 tandje voor is 3 achter :)

En verschil tussen NL en DU zijn dingen als geen trappers en achterbrug maat en nog meer van dat soort ongein.

1 tandje voor is 3 achter gaat alleen op als je verhouding 1 op 3 is. bijvoorbeeld bij 14/42.
Plaats reactie