probleem?!?

Opvoeren en modificeren van de FS1
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

probleem?!?

Bericht door GoM!cky »

Ik heb destijds mijn originele FS1 cilinder met nummer in het hemd laten bewerken door een forumlid (Addy Vandijk).

Hij is toch bijna 43 mm (dus quasi 60 cc) en de poorten zijn allen bewerkt!

Ik had tot 2 weken geleden vertanding 14-44 en daar liep hij héél vlot naar de 85 km/u mee. (16mm Mikuni carbu met sproeier 170 Mikuni kort, membraam inlaat gouden 73-er)

Nu heb ik nieuwe velgen erop gezet en achtertandwiel verandert naar 39 tands. Dus nu heb ik 14-39 erop liggen omdat ik eens de topsnelheid eruit wou halen (volgens de tuner VDT himself toch zeker 90 km/u en dat geloof ik ook!!!)

Heb al van bougie moeten veranderen want hij liep niet meer lekker met een BH9 erin, nu zit er een BH7 in en de kleur is mooi bruin.
Alleen wil hij nu niet meer boven de 70 km/u gaan (tot 3e versnelling gaat hij tamelijk goed en dan niks meer, valt helemaal terug in zijn 4e).

Ik dacht dat ik zowiezo een BH9S bougie voor snelle FS1's moet gebruiken, toch?

Wie kan mij zeggen wat ik moet doen?

Cheeers,
Micky
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Van 14/44 naar 14/39 is best een grote stap. Probeer eens 13/39, dat moet 'ie wel trekken.
Ik zou trouwens ook een B8 erin stoppen, met de zomer op komst is een B7 voor een snelle fs1 best aan de warme kant.
Welke uitlaat heb je er trouwens onder zitten?
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Tombo schreef:Van 14/44 naar 14/39 is best een grote stap. Probeer eens 13/39, dat moet 'ie wel trekken.
Ik zou trouwens ook een B8 erin stoppen, met de zomer op komst is een B7 voor een snelle fs1 best aan de warme kant.
Welke uitlaat heb je er trouwens onder zitten?


Hey Tombo,

Bedankt voor de snelle reactie man!

Ja ik weet het dat dit een grote stap is, maar zo een getuned FS1 cilindertje met voorzorg ingereden (meer dan 1000 km) en echt wel heeeel lekker rijden met de vorige setup, moest dit wel aankunnen had ik gehoopt die 14 -39

Maar helaas doet hij dat niet ... :-((

Ik had ervoor een B9 erin en die kleurde mooi koffiekleur bruin, maar sinds die 39 T vanachter moet ik er een B7 instoppen om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
Ik heb een immitatie snelle uitlaat (LUHAC).

Het kan toch niet zijn dat ik een kleinere sproeier moet steken of toch??

Ik zal eens proberen met een B8 zoals je zegt. Misschien toch ook maar 13 T vanvoor steken dan best.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Je moet ook wel weten dat de jongens die ook met VDT cilinders rijden vaak niet met standaard uitlaten rijden (Homoet's en dat soort dingen, fs_ael weet dat denk ik wel goed), dat scheelt echt ook een hoop!
Als hij voorheen goed heeft gereden, zie ik niet in waarom je ineens een andere sproeier nodig zou hebben (tenminste, als je alleen je tandwiel veranderd hebt).
13/39 is al vrij zwaar voor een snelle 4-bak FS1 (er zijn er weinig die met zo'n vertanding rijden), en dan vooral met een FS1 pijp. Maar het moet op te lossen zijn ;)
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Tombo schreef:Je moet ook wel weten dat de jongens die ook met VDT cilinders rijden vaak niet met standaard uitlaten rijden (Homoet's en dat soort dingen, fs_ael weet dat denk ik wel goed), dat scheelt echt ook een hoop!
Als hij voorheen goed heeft gereden, zie ik niet in waarom je ineens een andere sproeier nodig zou hebben (tenminste, als je alleen je tandwiel veranderd hebt).
13/39 is al vrij zwaar voor een snelle 4-bak FS1 (er zijn er weinig die met zo'n vertanding rijden), en dan vooral met een FS1 pijp. Maar het moet op te lossen zijn ;)


Dat begrijp ik Tombo, maar VDT wist dat ik met een gewone snelle FS1 uitlaat ging rijden dus dat zal nog wel verschil uitmaken maar misschien toch niet zo enorm veel in mijn geval.
Ja precies, hij heeft voorheen prima gereden en de kleur van mijn bougie die erin stak met 14 -44 was mooi koffie melk kleur.

Maar sinds ik veranderde van 44 naar 39 is dezelfde bougie niet meer koffie melk maar was ze droog zwart! En daarom ook mijn vraag van moet ik nu een kleinere sproeier zetten toch normaal wel als hij droog zwart is?

Dan heb ik eerst wat met de warmtegraden van de bougies gespeeld, de B7 die er nu insteekt is mooi van kleur maar hij gaat nog steeds niet voluit in zijn 4e vitesse.

Dus twijfel ik toch om er terug een B9 in te steken zoals voorheen en dan een kleinere sproeier, snap je?

Ik vind het zeker en vast raar om een kleinere sproeier in een snelle +/- 60 cc originele FS1 cilinder te steken, niet?

Wie kan mijn technisch vertellen wat er aan de hand is :D ?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

exsamsiepijpje? :lol:
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

je geeft nu volle gas laag in de toeren, wat ie niet kan trekken met die zware vertanding, dat geeft het zwart op je bougie denk ik ;)

je moet hem hoger in de toeren houden, met de vertanding dus. Die sprong is (zeker zonder sportuitlaat) gewoon heel groot..
when men were men, and helmets were for divers
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

YamaSam schreef:je geeft nu volle gas laag in de toeren, wat ie niet kan trekken met die zware vertanding, dat geeft het zwart op je bougie denk ik ;)

je moet hem hoger in de toeren houden, met de vertanding dus. Die sprong is (zeker zonder sportuitlaat) gewoon heel groot..


Hehe een exsamsiepijpje is héél misschien voor later :wink:

Maar mercie voor uwen uitleg YamaSam!

Dus ff nu al vragen, denk je dat hij het zal getrokken krijgen met een 13-39 dan??
En dan terug die B9 erin uiteraard?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

13/39, B8 kan ook, maar als je nog een B9 hebt liggen kan dat ook
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Tombo schreef:13/39, B8 kan ook, maar als je nog een B9 hebt liggen kan dat ook


OK dat ga ik dan eens uitproberen!

Ik ben benieuwd of mijne top nu hoger dan 85 km/u gaat liggen, want anders heeft het weinig zin gehad eigenlijk :?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

eerst en vooral effe polsen naar die wielen,
ik heb het nl ook al voorgehad, dat ik een achterwiel verving (platgereden op meeting) en plots die vierde nietmeer haalde,
dat was dus puur door de lagers, terwijl je dat met de hand niet voelt..

wat de vertandingen betreft is het altijd moeilijk voorspellen, maar wat helpt, is de getallen delen:
44:14=3.14
44:13=3.38
39:14=2.78
39:13=3
39:12=3.25

hoe hoger je uitkomt, hoe lichter vertand, die 3.14 trok ie goed, naar 2.78 gaan is gekkenwerk, die 39/13 valt te proberen ;)
when men were men, and helmets were for divers
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

YamaSam schreef:eerst en vooral effe polsen naar die wielen,
ik heb het nl ook al voorgehad, dat ik een achterwiel verving (platgereden op meeting) en plots die vierde nietmeer haalde,
dat was dus puur door de lagers, terwijl je dat met de hand niet voelt..

wat de vertandingen betreft is het altijd moeilijk voorspellen, maar wat helpt, is de getallen delen:
44:14=3.14
44:13=3.38
39:14=2.78
39:13=3
39:12=3.25

hoe hoger je uitkomt, hoe lichter vertand, die 3.14 trok ie goed, naar 2.78 gaan is gekkenwerk, die 39/13 valt te proberen ;)


Idd daar zeg je zoiets, de lagers... Maar die zijn nog prima hoor, als ik met de hand aanzwier dan blijft het zéér vlotjes doordraaien 8) :D

Ik wist dat de verhoudingen ongeveer 1/3 moeten zijn maar ik had nooit gedacht dat deze cilinder 14-39 niet zou kunnen trekken...daar sta ik een beetje van versteld eigenlijk.
Ik ga die 13 - 39 gewoon proberen sè met een B9 derin en zien wat dat geeft!

Van zodra ik uitsluitsel heb laat ik het jullie weten!

Ik mik op 90 km/u!!!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Haha ik was net exact met zo'n zelfde reply bezig :lol: Great minds think alike :P
Met de delingen van de vertandingen zie je pas echt het verschil goed.
Als je het dan nog eens vergelijkt in de Excel sheet die hier ook op het forum maakt.
BV als je 10.000 rpm draait (stel dat je het haalt, weet niet of dat lukt met een FS1 pijp), dan zou je met 14/44 90,5 km/h halen, en met 14/39 102,1 km/h. Voor die 11 km/h meer kan het best zijn dat je een PK of 3, 4 extra nodig hebt!
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als je 90 wil halen, moet je op de berekening toch zeker 95 hebben staan hoor,
de setup die mijn 2RU over de honderd kreeg, was theoretisch 115 met 11.000 toeren geloof ik
when men were men, and helmets were for divers
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Tombo schreef:Haha ik was net exact met zo'n zelfde reply bezig :lol: Great minds think alike :P
Met de delingen van de vertandingen zie je pas echt het verschil goed.
Als je het dan nog eens vergelijkt in de Excel sheet die hier ook op het forum maakt.
BV als je 10.000 rpm draait (stel dat je het haalt, weet niet of dat lukt met een FS1 pijp), dan zou je met 14/44 90,5 km/h halen, en met 14/39 102,1 km/h. Voor die 11 km/h meer kan het best zijn dat je een PK of 3, 4 extra nodig hebt!


Awel das een mooie! Kan je me de link eens geven van die excel pagina Tombo?

Ja ik haalde 85 zuiver met de 14-44 en de gewone snelle pijp dus iets minder dan die 10 000 toeren, en wat zou dit dan geven ams we pakken 8000 toeren en 13-39 ???
Plaats reactie