Race bougie's?

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Race bougie's?

Bericht door Twowheeler »

ik ging laatst m'n bougie verwisselen en had alleen een ngk R bougie van de vorige eigenaar als reserve.
hij rijdt wel lekker maar wat maakt deze bougie nou een race bougie?
het enige wat ik kon vinden was dat de elektrode van de R dieper stak dan een normale van dezelfde warmtegraad.
alleen mijn vorige bougie, champion, was beslist geen race maar de elektrode stak wel net zo diep als een R.
de enige echte andere race bougie die ik ken is een splitfire
Afbeelding

voor zover ik weet zijn er nog wel andere soorten bougie's.
zoals een glijvonk ofzo. ik heb er ook gezien met een elekrode in de vorm van een ring.

maar heeft een race bougie, of iets anders, nu echt zin? wat betreft prestaties.
ik vind de mijne prima rijden, het enigste verschil met een normale is dat die kapot ging :roll:
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

die R betekent dat hij radio ontstoord is :mrgreen: (zodat andere electronische componenten zoals een toerenteller minder last van hebben, en dus beter functioneren)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Niet toch? Het is echt zo'n race R :wink: .
Maar vraag blijft
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Denk toch dat je gelijk hebt :mrgreen: .
Maar is wel anders.
Gebruikersavatar
br3cht
100km gereden
100km gereden
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 mei 2008, 19:19
Locatie: België Leuven

Bericht door br3cht »

je kan misschien een bougie steken met zo'n 2, 3 of 4 armpjes
geeft naar zeggen een betere vonk/ontbranding
eelco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 572
Lid geworden op: 25 okt 2007, 17:17
Locatie: Oud-Alblas

Bericht door eelco »

Volgensmij is dit weer zo'n actie om je product beter te verkopen! :P . Of er zit een kern van waarheid in, maar dat is niet merkbaar. :wink:
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

br3cht schreef:je kan misschien een bougie steken met zo'n 2, 3 of 4 armpjes
geeft naar zeggen een betere vonk/ontbranding


dit zal niet uit maken, hij kiest toch de weg met de minste weerstand
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

dat van die splitfire geloof ik eigenlijk wel, zoals ze zelf zeggen: "de split fire zorgt voor een vuurstorm ipv een normale vonk"
maar ngk heeft ook weer een andere manier

zal het nou echt helpen?
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken

de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken

de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen


dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

hier een foto over de ngk bougie's:

http://www.motorparts.nl/techinfo/ngk.htm
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

maar een echte race bougie kan meer toeren aan en gaat minder snel stuk.

maar voor een fs1 maakt het niet echt heel uit wat voor bougie (behalve de warmtegraad dan) je erin hebt zitten, ik heb namelijk ook een iridium bougie geprobeerd maar veel prestatie win je er volgens mij niet mee, hij gaat alleen langer mee en kan tegen hogere tempraturen, maar je betaalt er wel flink voor namelijk zo'n 20 euro voor 1 bougietje terwijl ik er 1 heb gehaald voor 8 canadese dollars in canada xD

Waar de meeste performance uit werd gehaald was met de V-grooved center elektrode bougie's
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

Twowheeler schreef:
Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken

de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen


dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?

ja, in sommige bougiedoppen kan je deze eruit trekken
ze zien er uit als een gewone smeltzekering, als ik er nog eens op denk, zal ik naar een dop op zoek gaan waar er een in zit, en er een foto van maken
bougiekabels van een auto hebben ook meestal een inwendige weerstand

hier (iets) meer;
tupperwareforum.net
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Frederik schreef:
Twowheeler schreef:
Frederik schreef:als je 2 bougies zou hebben, zou het verschil al iets groter zijn, maar of het echt merkbaar is, daar twijfel ik toch aan
de vonk kiest idd de weg van de minste weerstand, en zal dus toch maar op 1 plaats vonken bij een bougie met dubbele arm
als je 2 bougies hebt, met 2 bobines, dan kan je het mengsel langs 2 kanten tegelijk ontsteken, waardoor het sneller ontbrand. Bij een grote cilinder zal het wel een (klein) verschil maken, maar bij een 50cc'tje, zal het niet veel uitmaken

de R bij NGK bougies betekend Resistor, deze bougies moet je gebruiken bij bougiedoppen met een weerstand in, anders kunnen ze veel sneller kapoet gaan.
het voordeel is dat ze ontstoord zijn, het nadeel is dat de weerstand in de kop kapot kan gaan, en je dan geen vonk hebt, en eer je dat doorhebt, heb je heel het electrich circuit 3 keer vervangen


dat van resistor snap ik niet helemaal, weerstand in de kop?

ja, in sommige bougiedoppen kan je deze eruit trekken
ze zien er uit als een gewone smeltzekering, als ik er nog eens op denk, zal ik naar een dop op zoek gaan waar er een in zit, en er een foto van maken
bougiekabels van een auto hebben ook meestal een inwendige weerstand

hier (iets) meer;
tupperwareforum.net


voor een normale fs1 hoef je geen weerstand bougie's of bougiedoppen te gebruiken omdat hij geen cdi of elektronische ontsteking heeft.

maar als je een DTR of DT ontsteking gebruikt raadt ik het wel aan om weerstand bougiedop te gebruiken want anders kan je op een verkeerde moment een vonk krijgen of hij ging eerder stuk als je geen weerstanddop zou gebruiken.
Plaats reactie