meer koppel

Opvoeren en modificeren van de FS1
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

meer koppel

Bericht door koppel »

de meeste verhalen die ik hier lees gaan doorgaans over meer topvermogen, hogere toerentallen, maar ook de bekende problemen als warmlopers, afstellen, terugvallen in vierde versnelling etc......

doorgaans heeft een opgevoerde fs1 een hoogtoerig karakter, met weinig kracht onderin en in het middengebied, het viel mij vroeger al op dat als je een zundapp opvoerde met standaard snel spul wat destijds op de markt was enorm veel kracht kreeg, vooral in het middengebied, toptoeren maakten ze niet.

met standaard spul bedoel ik bv een zeta 70 cc, 20 mm, fluisterpijp met dikke bocht, de ontsteking bleef gewoon vliegwielmagneet met puntjes, zuigergestuurde inlaat, allemaal weinig technisch hoogstaand en toch bliezen die dappen onder je kont vandaan.

heb mij altijd afgevraagd waar dat verschil in kracht vandaan komt, enkele hypotheses heb ik wel, maar feitelijk weet ik het niet.

ik meen dat een zundapp krukas een langere zuigerslag maakt (langeslag motor), een fs1 is min of meer vierkant (slag gelijk aan boring), eigenlijk iets overvierkant (boring is ietsjes groter dan slag 40mm bij 39,7mm)

hoe groter de afstand van hart/kruktap naar hart/big end, hoe groter de slag............voordeel is dat elke arbeidsslag meer kracht oplevert, nadeel is dat de zuiger hogere snelheden bereikt (bij gelijk toerental moet de zuiger bij een langeslag motor een langere weg afleggen dan bij een korteslag, vergelijk het met het monteren van langere cranks op je fiets)

daarnaast kan een langeslag tweetakt motor meer compressie opbouwen, beter aanzuigen, spoelen, en heeft de verbranding meer tijd om de zuiger weg te drukken voordat de uitlaatpoort opengaat.

toch gebruikt men in de racerij doorgaans korteslag motoren, kennelijk is het voordeel van lagere zuigersnelheden bij hoge toerentallen toch groter dan voorgaande argumenten bij een langeslag.

zelf heb ik altijd relatief snelle fs1's gehad die in het middengebied ook redelijk presteerden, met een standaard setup, Z1, 16mm, lage pijp..................maar heb ook vaak op fs1's gereden die wel veel toeren maakten in de 1,2 en derde versnelling, en totaal doodviel in de vier, om maar niet te spreken over een beetje tegenwind, lichte helling of iemand achterop.

het "waarom mbt dit verschil in kracht" is mij nog niet geheel duidelijk, enkele zaken zijn mij wel opgevallen:

-de beste prestaties heb ik altijd gehad met blokken die vanaf origineel opgevoerd werden en nog nooit uit elkaar gehaald (gereviseerd) waren, zelf rijd ik nu een 2RU die toen ik 'm kocht helemaal standaard was (top 35 km/uur), was nog nooit aan gesleuteld, heb destijds een snelle set gemonteerd, afgesteld en ingereden, loopt precies 80 km/uur op de teller, loopt erg mooi met zwaar geluid en redelijk wat kracht in het middengebied.
-dat de standaard 16mm mikuni beperking wel een bottleneck is mbt meer kracht onderin, de overstap van 10mm naar 16mm of het monteren van een schijf die standaard langer open staat geeft meer kracht, voor het maximale aantal toeren maakt het nauwelijks uit.
-minder warmlopers bij grotere gasfabriek

enkele aannames van mijn kant: (kan ook totale onzin zijn)

-wellicht werden nieuwe gemonteerde fs1 blokjes door yamaha uitgeklokt, dus krukas in gemonteerde toestand icm vliegwiel en primair tandwiel gebalanceerd
-is elke krukas/vliegwiel combi uniek, dwz je kan het niet zomaar uitwisselen, er zitten allemaal geboorde blinde gaatjes in die vliegwielen
-kan een 10mm en in mindere mate een 16mm een snelle cylinder niet genoeg "vullen", ik heb destijds een 20mm icm aangepast schijfhuis/schijf gemonteerd op een alu 60cc, dit gaf duidelijk meer kracht bij lagere toerentallen
-naast het feit dat het draaien van lagere toerentallen de betrouwbaarheid en levensduur ten goede komt, rijdt ie een stuk soepeler en met minder kans op warmlopers ook bij toptoeren bij gebruik van grotere doorlaat, met een te kleine doorlaat lopen ze gewoon schraal in de hoge toeren.

uiteraard zijn dit bekende zaken die ik aankaart en zullen voor toptuners als Gino enkele dingen duidelijk zijn die ik nog niet begrijp, het gaat mij echter om meer koppel (what's in a name!) te krijgen uit zo'n fs1 blok zonder allerlei high tech kunstgrepen te hoeven toepassen.
Roberto.B
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1431
Lid geworden op: 29 nov 2008, 12:52
Locatie: leeuwarden

Bericht door Roberto.B »

allemaal zelf geschreven of su
wat verhaaltske
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

maar klopt het allemaal ook?

ik heb zelf geen zundap maar tog, zou het dan echt komen door een langere zuiger arm?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Jep. Alleen je kan geen hoge toerentallen halen (lees: minder hoge) omdat je een te grote zuigersnelheid krijgt dan.
Verder wordt het karakter van je motor grotendeels bepaald door alle componenten. Maar voornamelijk door de cilinder (poorttiming) en de uitlaat.
Het setje wat ik nu hebt, loopt makkelijk 85 km/h (echte, op de GPS, met uitschieters naar 90 km/h), en trekt als een lier onderin en midden in toeren (35 km/h in de 4 is geen probleem, en valt niet dood, kan gewoon doortrekken naar z'n top).

Overigens is een grotere carburateur als 16mm niet per definitie beter. Door een te grote carburateur krijg je een te lage mengselsnelheid, dat is ook funest voor het vermogen. Vaak loopt een motor met een kleine carburateur onderin stukken beter als met een grote carburateur (denk aan de 50cc Homoet getunede cilinders met een 28mm, bovenin toeren als een kanon, maar onderin toeren bagger)
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Bericht door miran72 »

Dit kan nog een interressant topic worden,ik zou zeggen "spui uw kennis" ben één en al oog.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik denk trouwens niet dat Yamaha de krukas in de carters uitklokt. Het uitklokken van de krukas gebeurt gewoon met de krukas zelf, los. Op 2 van die "vasthouddingen", daar hangt 'ie dan op (weet de naam zo niet). Ik denk wel dat je gepaarde carters moet hebben, of iig proberen je originele carters bij elkaar te houden. Daar kan denk ik wel wat verschil in zitten.
Als je krukas al "nul" is kwa speling, en ze het vliegwiel ook "nul" is kwa speling, kan je het zo uitwisselen. Het lijkt me sterk dat ze het op elkaar uitklokken. Anders klok je fout op fout uit laat maar zeggen.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

hoi koppel.
trek kracht is voornamelijk te vinden in de compressie en uitlaat.
elke cilinder(in goede staat) kan naar een goede afstelling en simpele bewerking trekken al een beer.
mijn fs1 trekt van kiet af aan tot het einde en loopt nu met een exsamsie 105 km (met mijn postuur).
en ik weet zeker dater nog wel 10 km bij kan , geef me nog een jaar.
ik hoop met de watergekoelde blok hier nog een aardig stukje over heen te komen.
ik heb hier ook nog een 50cc cilinder die ik bewerkt heb (mijn 50cc topper)die komt zacht in trekt goed en
bij de 70 trekt hij als een beer, vaag mpro die heeft het verschil gezien.
dus mijn ervaring :wil je trekkracht laat een cilinder kop op maat maken. dat is dag en nacht van verschil.
en niet de zogenaamde hogedruk kop, dat is amper merkbaar.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

uiteindelijk moeten mijn vragen op te lossen zijn dmv wetten der mechanica en natuurkunde................ik heb weinig geloof in magische krachten............echter blijft het voor mij een raadsel waarom die dappen 30 jaar terug al met simpele middelen goed en hard liepen...........wat is hun geheim?

echte tuners berekenen alles, stemmen alles goed af op elkaar, zorgen voor een minimale interne weerstand en gaan vaak tot het uiterste mbt materiaalbelasting.........

wat betreft carburateurmaat en compressieverhouding; ergens is er een omslagpunt dwz je kan vermogen winnen door een grotere carb en meer compressie maar op een gegeven moment gaat het vermogen juist afnemen; de zaak moet op elkaar afgestemd zijn

en wat Tombo zegt komt mij bekend voor...............vroeger barste het hier van de homoet kreidlers met enorme carbs.............liepen onderin voor geen meter.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

een kreidler is zuiger gestuurd (heeft geen membraam of schijf).dus totaal iets anders.
daar door heb je een veel grotere carb nodig.
en deze brommers trekken en lopen zeer snel.
mijn ervaring is niet alleen berekenen maar veel testen.
dus wil je meer merkbaar trekkracht kom dan maar eens langs met je complete blokje.
dan zal ik een kopje voor je draaien en je ontsteking op tijd zetten. (dus niet met een voelemaatje op 0.35:wink: )
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

ginofs1 schreef:een kreidler is zuiger gestuurd (heeft geen membraam of schijf).dus totaal iets anders.
daar door heb je een veel grotere carb nodig.
en deze brommers trekken en lopen zeer snel.
mijn ervaring is niet alleen berekenen maar veel testen.
dus wil je meer merkbaar trekkracht kom dan maar eens langs met je complete blokje.
dan zal ik een kopje voor je draaien en je ontsteking op tijd zetten. (dus niet met een voelemaatje op 0.35:wink: )


tijd dat ik ook eens passeer precies :)
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

laat het wel even van te voren weten.
dan doe ik mijn dochter even uit het huis :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

échte tuners? :shift:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

koppel schreef:uiteindelijk moeten mijn vragen op te lossen zijn dmv wetten der mechanica en natuurkunde................ik heb weinig geloof in magische krachten............echter blijft het voor mij een raadsel waarom die dappen 30 jaar terug al met simpele middelen goed en hard liepen...........wat is hun geheim?

echte tuners berekenen alles, stemmen alles goed af op elkaar, zorgen voor een minimale interne weerstand en gaan vaak tot het uiterste mbt materiaalbelasting.........

wat betreft carburateurmaat en compressieverhouding; ergens is er een omslagpunt dwz je kan vermogen winnen door een grotere carb en meer compressie maar op een gegeven moment gaat het vermogen juist afnemen; de zaak moet op elkaar afgestemd zijn

en wat Tombo zegt komt mij bekend voor...............vroeger barste het hier van de homoet kreidlers met enorme carbs.............liepen onderin voor geen meter.

Omdat die zundapp's oa een lange slag hadden. Maar zoals je zelf weet, is een mahle cilinder van iets heel veel betere kwaliteit en is er wat meer research aan gedaan dan de gemiddelde imitatie FS1 cilinder :P Dat is het voornamelijk
Roberto.B
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1431
Lid geworden op: 29 nov 2008, 12:52
Locatie: leeuwarden

Bericht door Roberto.B »

imi fs1 cilinders vind ik best goed die van mij is 50cc en loopt 85 en trekt echt snel op
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

een zuigergestuurde inlaat is toch niet perse beter?
bijna alle racers hebben roterende inlaat. het mengsel hoeft dan toch een veel kortere weg af te leggen?
de Flandria van m'n vader is ook zuigergestuurd,
niet een erg indrukwekkende cillinder maar wel kruis spoeling door de zuiger (zie link)
trekt als een beer maar top vermogen valt een beetje tegen.
rijdt heerlijk, ik hoop dit ook met m'n nieuwe f5b te krijgen.
interesant topic dit
Plaats reactie