Athena icm hoge uitlaat

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Athena icm hoge uitlaat

Bericht door maartuh »

Zijn er mensen met hetzelfde probleem als ik:
De hoge uitlaat past niet goed op mijn athena. Ik heb het nu even met een uitlaatklem opgelost maar dat bevalt me niet.

De schroefdraad op de athena is te fijn lijkt het wel. Er zijn er wel meer toch die met athena+hoge uitlaat rijden, dus misschien dat hier een oplossing voor is?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

De standaard wartel van een hoge uitlaat is al niet van te beste kwaliteit (als we het hebben over een imitatie uitlaat dan), en de het draad van een athena is ook al niet het beste. Daarbij komt er nog bij dat een hoge uitlaat eigenlijk net niet past. Je hebt dus een hele ongelukkige combinatie.
Forceer de boel in ieder geval niet, want dan sloop je het draad van je athena cilinder. Het best is om je uitlaat niet al helemaal vast te zetten aan je brommer, maar om eerst de wartel op de cilinder goed te draaien, en dan de uitlaat te monteren. Maar dan zie je waarschijnlijk zelf dat de hoge uitlaat niet goed past, die moet je onder spanning monteren :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

een mogelijke truuk is van een originele wartel te nemen, een losse, van een orri-pijp..
en de schroefdraad aan de binnenzijde te voorzien van ingezaagde sleuven.
dus met een dremel (fijn schijfje) of een zaagblad, zaag je in de draad, niet haaks op de draad, maar schuin.
en dit een keer of vij, verdeeld over de ganse ring.

met dit gereedschap kan je de vaak slechte draad van een alu cilinder beter tappen..
niet te overhaast heen en weer.. stukje verder, stukje terug, stukje verder etc...

zo'n imiwartel is niet echt te verbeteren, de draad aan de cilinder vaak wel..
werkt in ieder geval beter dan een vijl door de draad te halen!

schol :cheers:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Een originele wartel is idd de beste oplossing. De imitatiewartel is na een paar keer ook helemaal verrot. Als je een originele wartel plaatst, doe het dan slim, en monteer de uitlaatbocht aan de cilinder, en las deze vast aan je uitlaat als je die gemonteerd hebt aan je brommer. Zo heb je een perfect passende imitatie hoge uitlaat.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dan moet ie wel gaan lassen, als een originele wartel wel zo op de cilinder past kan je idd niet anders, past die niet heb je mijn mijn voorstel een oplossing :wink:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ja dan moet 'ie lassen ja :P Maar standaard past zo'n imitatie hoge uitlaat ook al niet te best, die blijven bijna altijd lekken als je ze niet aanpast. Henkjan heeft mijn oude hoge uitlaat, daarvan heeft hij de bocht afgeslepen (ik had er al een originele wartel op laten zetten, was toen ook al doorgeslepen), de bocht gemonteerd en de uitlaat gemonteerd, en toen vast gelast. Resultaat, een uitlaat die perfect past, en niet meer lekt.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

als zowel de draad van de cylinder en uitlaat in normale conditie verkeren, is het een kwestie van de wartel er voorzichtig opdraaien (beetje kopervet erop smeren) terwijl de pijp verder los hangt.

het draaien moet soepel gaan, en inderdaad niet te vast aandraaien, het aluminium van de cylinder is zacht.

daarna voorzichtig de pijp richting de andere ophangpunten buigen, enige spanning is geen punt, het moet alleen niet te gek worden.

alleen is volgens mij de combi athena + hoge pijp niet echt super..........kwa vermogen dan.
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Bericht door maartuh »

Tombo schreef:Een originele wartel is idd de beste oplossing. De imitatiewartel is na een paar keer ook helemaal verrot. Als je een originele wartel plaatst, doe het dan slim, en monteer de uitlaatbocht aan de cilinder, en las deze vast aan je uitlaat als je die gemonteerd hebt aan je brommer. Zo heb je een perfect passende imitatie hoge uitlaat.


Ik ga dit proberen denk ik, heb de cilinder erafgehaald nu, en dus de uitlaat ook los. ga hem doorslijpen op de naad van de bocht naar het eindstuk denk ik.

Ik ga zoeken naar een originele wartel :)
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Bericht door maartuh »

Bedankt allemaal, ik heb een originele wartel binnen gekregen en net even getest:

Draait perfect op de athena

Heb de uitlaat al doorgeslepen, nou alleen nog ff de uitlaatdelen weer vast lassen op een of andere manier :)
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Bericht door maartuh »

Nou ik ben er laatst weer even mee bezig geweest en heb er een originele wartel opgedaan en daarna de bocht weer aan de uitlaat gelast:)

Wel een vd eerste laskunsten en met zo'n apparaat met van die electrodes dus het was een beetje behelpen maar het is gelukt.

ik terugrijden van de werkplek met de fs1 in de aanhanger. Kom ik onderweg toch 2 fs1's tegen die aan het rusten waren tijdens een rondrit :)

Ff gestopt en praatje maken he, vond het wel toevallig (als je nagaat dat ik er elk halfjaar een half dagje mee bezig ben ofzo en ze anders nooit zie rijden!)
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

YamaSam schreef:een mogelijke truuk is van een originele wartel te nemen, een losse, van een orri-pijp..
en de schroefdraad aan de binnenzijde te voorzien van ingezaagde sleuven.
dus met een dremel (fijn schijfje) of een zaagblad, zaag je in de draad, niet haaks op de draad, maar schuin.
en dit een keer of vij, verdeeld over de ganse ring.

met dit gereedschap kan je de vaak slechte draad van een alu cilinder beter tappen..
niet te overhaast heen en weer.. stukje verder, stukje terug, stukje verder etc...

zo'n imiwartel is niet echt te verbeteren, de draad aan de cilinder vaak wel..
werkt in ieder geval beter dan een vijl door de draad te halen!

schol :cheers:


Vind dit echt een supertruuk :D
Thanks! 8)
Plaats reactie