race zuiger?

Opvoeren en modificeren van de FS1
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik denk dat tegenover de 'verzwakking' wel winst zit in de smering in dat geval
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
robertehendriks
100km gereden
100km gereden
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 jul 2009, 17:13
Locatie: leek

Bericht door robertehendriks »

YamaSam schreef:ik denk dat tegenover de 'verzwakking' wel winst zit in de smering in dat geval


Elk voordeel heeft zijn nadeel, bij hoge toeren heeft het waarschijnlijk meer voordeel :wink:
1 enkele L-zuigerveer kan meer toeren maken, 2 veren (standaard zuiger) hebben een betere afdichting.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Frederik schreef:ik geloof dat het ook veel hielp bij de koeling van de zuiger (stond ergens in Bell's boek geloof ik)
maar inderdaad, als het mengsel er niet door kan, is het niet meer dan een verzwakking van de zuiger


Die extra smeergaatjes zien er anders uit en hebben niet de functie van boosterdoorlaat, maar dit gat kan wel een klein beetje dat koelende smeereffect hebben.

1 Enkele L-veer behoudt de compressie echt tot de zuiger bij een opening komt. Door de compressie wordt hij ook harder tegen de cilinderwand gedrukt. Gevolg is meer slijtage en hitte. Ook omdat hij helemaal bovenin zit, wordt hij veel heter opmdat hij rechtstreeks met de verbranding in verbinding staat. De hitte van de uger wordt zo veel minder goed afgevoerd naa de cilinderwand. Ook omdat er niet nog een 2e veer is die voor warmte-afvoer gebruikt wordt, blijft zo'n zuiger behoorlijk heet. In een gietijzeren cilinder voor een FS1 gaat het bijna altijd mis met een enkele L-veer. In een athena of andere alu cilinder gaat het meestal wel een tijd goed.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

een L veer is ook erg ouderwets,

mooier zijn de moderne zuigertjes van malossi of barikit bedoeld voor minarelli am6 met 1mm veertje (onbreekbaar)
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat is mooi spul ja, zag laatst een foto van zo'n zuigerveer die ze rechtgetrokken hadden en gedraaid hadden (soort van wokkel) :P
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

dat heb ik hier ook een keer geprobeert met een oude veer

het kan dus echt :shock:
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

fs-ael schreef:een L veer is ook erg ouderwets,

mooier zijn de moderne zuigertjes van malossi of barikit bedoeld voor minarelli am6 met 1mm veertje (onbreekbaar)


Net zoals de zuigerveren van de DT en YZ, die zijn ook flinter dun iets van 1mm als ik het goed zeg :shock:
Plaats reactie