breedte uitlaatpoort

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

breedte uitlaatpoort

Bericht door jan-lommaert »

hoeveel % van de boring kan je de uitlaatpoort van een dmp cilinder met bijgeleverde segmenten maken, zonder dat de zuigerveren gaan happen?
algemeen rond de 68% dacht ik, maar ik weet niet of de segmenten van dmp van goede kwaliteit zijn.
Ik wil mijn brommer iets zwaarder vertanden, en hij moet deze vertanding dus ook getrokken krijgen.
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door jan-lommaert op 05 jan 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

67% als ik diep in mijn geheugen graaf, correct me if im wrong :wink:
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

idd 67% zit je nog veilig ga je groter heb je kans dat ze happen :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

met speciale vormen van snijrand kan je in extremisch nog wel wat verder, maar ze slijten als gekken op die 'geleidingspunten' dan, zodat je nog nauwelijks van 'duurzaam bedrijf' kan spreken .. ;)
when men were men, and helmets were for divers
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

kijk onderaan pagina en verder
in de pagina verder zie je hoe ik dat heb gedaan. Niet omhoog maar alleen breder. Ik heb het nog niet getest :wink:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De meeste uitlaatpoorten zijn van zichzelf al meer dan breed genoeg voor wat wij ervan kunnen bakken. Met breder maken worden ze niet sneller, wel onbetrouwbaarder. En lawaaiiger. Met de poorttiming bepaal je het toerengebied en de breedte van de powerband. Daar pas je vervolgens de rest op aan. De hoogte van de spoelers bepaalt de cilindervulling. Als die timing (lage inlaatpoortjes) niet bij de (hoge) uitlaatpoorttiming past, heb je een toerenmaker zonder power. Dit kom je vaak tegen bij zelfbewerkte cilinders.

Het bewerken van uitlaat- en spoelpoorten zoals in bovenstaand topic, is eigenlijk het puntjes op de i zetten bij echte toerenmakers die qua timing helemaal kloppen en bij wie de ademhaling nog een heel klein beetje verbeterd kan worden. Of bij cilinders die zo krom en scheef uit hun imitatiefabriek gekomen zijn dat ze echt amper aansluiten.

Het ietsje afronden van een net uitgevijlde uitlaatpoort is altijd aan te raden. Maak de bovenkant ook altijd iets boogvormig. 1-2 mm lager aan de zijkanten dan in het midden houdt de boel meestal betrouwbaar en stil.

Behalve timing is er nog een aspect dat bepaalt hoe snel een cilinder is. De hoek waarin het mengsel de cilinder in geblazen wordt. Daar hebben wij als gewone stervelingen niets over te zeggen, dat is iets voor echte tuners die het niet alleen kunnen, maar ook weten wat ze doen. Naar mijn mening zit hier het grootste verschil in imi en ori cilinders.

Ori FS1 en F5B cilinders hebben de hoogste spoelpoorten en een erg gunstige hoek. Bij imi is het maar afwachten wat je krijgt. maakt niet zoveel uit wat er op de cilinder staat. Meestal klopt het ongeveer, maar soms wijkt het behoorlijk af. Nu weet je waarom je je 60cc imi F5B soms hoe je ook vijlt niet snel kunt krijgen.

Persoonlijk ben ik gek op F5B cilinders. Die kun je mooi enkele mm's omhoog vijlen waardoor ze bijna net zo snel zijn als een FS1, maar beter te rijden zijn en veel zuiniger. Een FS1 timing is alleen goed te doen met een 5-bak of als 60cc. Vind ik dan. Een ori F5B heeft aan een 16mm vaak ook net wat teveel. Als die iets uitgevijld wordt, is een 16mm helemaal op zijn plek.

Vergeet niet dat een hogere uitlaatpoort een kopje met meer compressie nodig heeft. Daar gaan ook velen de fout in. Er zit ook veel verschil in verschillende zuigers. Sommigen komen erg hoog, maar laten de spoelpoorten niet helemaal open, wat een negatief effect heeft op de timing. Sommegen blijven heel laag. Ook is de ene cilinder korter dan de andere. Let daar op. Doe geen hogedrukpet op een onbewerkte F5B, 3E9, of andere langzame cilinder. Dat levert vaak een gat op. Een klein beetje meer compressie kan wel. Met name de grote koppen hebben bijna niets.

Er is nog veel meer te vertellen (schijftiming, ontstekingstijdstip, uitlaat, etc.), maar het ging hier om het bewerken van cilinders en de effecten ervan.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als alles goed gedaan is, heb je een zwarte kommavormige afzetting op je pistonkop.
when men were men, and helmets were for divers
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Ik zal anders binnenkort eens een poortmap posten met maten en timingen, zodat jullie een idee hebben van hoe mijn cilinder eruitziet.
Het is niet de bedoeling van hem heel hoogtoerig te maken want hij is bedoeld voor straatgebruik en hij moet nog vele km's afleggen.
Zijn er nog andere (eenvoudige) manieren om mijn cilinder wat meer koppel te geven. Ik beschik niet over een luchtfrees of dremel met haakse kop dus aan mijn spoelers of inlaat geraak ik nogal moeilijk aan.
Er zit nu een cilinderkop op mijn brommer die voor een lage compressie zorgt maar binnekort haal ik er een andere voor.
Er zit voor de rest nog een 10mm carb, originele schijf en originele uitlaat(snel model). deze onderdelen houd ik het liefst ook al zijn ze niet zo gunstig voor veel koppel.
Misschien dat jullie nog wat ideeën hebben om hem wat meer koppel te geven?
alvast bedankt
mvg jan
Laatst gewijzigd door jan-lommaert op 06 jan 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

16mm en een hogedruk kop monteren
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00001362

is dit zo een hogdrukkop of is het een normale?
mvg jan
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik weet niet welke cilinderkop je nu hebt, maar tegenover b.v. een 3E9/2RU cilinderkop (zo'n grote) is het zeker weten een hogedruk kop
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Tombo schreef:Ik weet niet welke cilinderkop je nu hebt, maar tegenover b.v. een 3E9/2RU cilinderkop (zo'n grote) is het zeker weten een hogedruk kop


ok bedankt, ik heb momenteel zo een grote.
Heeft zo een hogedrukkop ook nadelen (vb. grotere kans op detonatie)?
mvg jan
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Nee, dat krijg je pas als je heel extreem gaat (bv een extreem afgevlakte kop op een F5B, of een nóg extremere afgevlakte kop op een FS1 cilinder, dan krijg je zuigers met gaten bovenin, kan ik uit ervaring vertellen :P)
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Tombo schreef:Nee, dat krijg je pas als je heel extreem gaat (bv een extreem afgevlakte kop op een F5B, of een nóg extremere afgevlakte kop op een FS1 cilinder, dan krijg je zuigers met gaten bovenin, kan ik uit ervaring vertellen :P)


Ok niks om mij zorgen over te maken dus. :D
Plaats reactie