cilinder bijwerken

Opvoeren en modificeren van de FS1
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

cilinder bijwerken

Bericht door jan-lommaert »

Ik ben bezig met een imi 60cc bij te werken, alleen is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het het best doe. Ik weet dat het bijwerken van cilinders niet simpel en risicovol is, maar ik wil het graag leren. Ik heb al veel opgezocht, maar het tunen van cilinders is nog een beetje een zwart gat voor mij aangezien er nogal veel bij komt kijken. Daarom enkele vragen.
Welk effect heeft het verbreden en ophogen van de zijspoelers? Meer koppel denk ik, maar heeft dit ook negatieve effecten en hoe ver kan je gaan?
Het verbreden kan ik denk ik best richting de uitlaatpoort doen omwille van de inhammen in de piston. Of is er een betere manier?
De timing van de spoelers hangt dacht ik af van de timing van de uitlaatpoort, maar hoe kan je dan het best je ideale spoeltiming berekenen?
Welke uitlaatpoorttiming is geschikt op een fs1, wanneer je een zo breed mogelijke powerband wil en geen toerenmaker.(voor straatgebruik)
De bedoeling is niet om 100 km/h te halen, eerder een 70km/h met veel koppel over een zo breed mogelijk toerengebied zonder enorm veel toeren te maken.
alvast bedankt
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

trek kracht en geen toeren maker
spoelpoorten nooit verhogen hoog uit de top spoelers maar dat legt aan je cilinder type.
uitlaat poort omhoog is meer toeren.
uitlaat breder is meer trekkracht.
maar wil je echt wat gaan spelen er mee, dan kan je beter even hier langs komen dan zal ik je uit leggen wat je zo al kan doen en wat dan het resultaat is.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Is het een f5b of fs1 cilinder?
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

als ik 60cc imitatie hoor denk ik altijd aan die kneusjes met een kleine diameter uitlaat poort en misvormde spoelers.
75% kans dat het er zo een is
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Je hebt ze ook in 50cc :P
zoals die van mij :shock:

Voor het bewerken van je spoelpoorten heb je wel speciaal gereedschap nodig, en moet je ook ervaring en kunde van dat gereedschap hebben.
Als je een dremel hebt kan je wel redelijk makkelijk je uitlaat-poort bijwerken.
Alleen doe dat wel met hele kleine beetjes, en constant kijken wat je gedaan hebt.
Ook de hele tijd voelen. Ga niet overhaastig lopen hakken en zorg vooral voor genoeg licht en goed werkend materiaal.
Dat is tenminste wat mijn ervaring is met dat kleine beetje ervaring dat ik heb.

Maar het leuke van tunen is dat een hoop dingen van het hele twee-takt systeem veel duidelijker wordt. Je wordt je veel meer bewust van wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Blijf van de spoelers maar gewoon af. Daar ga je niets mee winnen. Uitlaatpoort kun je ongeveer 13mm hoog maken. Niet te breed, dan gaan je veren happen. Hou 'm iets boogvormig en maak een afgeronde overgang van poort naar cilinderwand. In combinatie met een hogedrukpet gaat ie dan een betrouwbare 70 km. zelfs met de prutspoortjes van de imi.

Of ga even bij Gino langs.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

ik heb hier een cilinder die ik bewerkt heb (mijn topper).
het is een 50 cc fs1 imi.
daar heb ik de spoeles bij bewerkt en de uitlaat zeer verbreed.
ik test samen met mpro op zijn 5bak 50cc fs1 origineel.
met deze cilinder blijf ik bij hem tot de 80 daar na ga ik er als een speer van door.
maar deze cilinder is angstig, de zuiger veren hoor je boven alles uit.
daarom rij ik er af en toe een keer mee.
uitlaat dus te breed gemaakt maar gaat met hoge toeren echt goed werken
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t ... &start=135

zo heb ik het gedaan..
Maar misschien kan je idd beter even bij Gino langsgaan, het scheelt heel erg als je echt wat in je handen hebt.

@gino
dat klinkt wel er lekker zeg :shocked:
dus daarom hebben sommige zo'n spijltje in de uitlaatpoort :P
kan je dat er niet inmaken? Of is dat onmogelijk?
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

De uitlaatpoort heb ik vroeger al onder handen genomen, dit was goed gelukt vond ik. Alleen wil ik hem nog wat meer koppel geven. Ik ben nog niet tevreden over het resultaat. Ik weet dat de uitlaatpoort ongeveer het belangrijkste is om bij te werken, maar ik ben er toch van overtuigd dat de spoelers ook een redelijke invloed hebben op de prestaties.
Welke spoel- en uitlaattiming geven een mooi resultaat(zo veel mogelijk koppel) op een 4bak.
Ik kan het natuurlijk door iemand anders laten doen, maar de bedoeling is om het zelf te leren.

@gino Hoe heb jij de spoelers juist bewerkt en welk effect gaf dit?
Staat er toevallig ergens op het forum een poortmap van deze cilinder?
Bewerk je alleen de 2 zijspoelers en de uitlaatpoort of heb je nog meerdere dingen verandert zoals de zuiger aanpassen?
mvg jan
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik geloof wel dat ie er ook een Belgische pijp heeft onderzitten :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Het enige wat je aan de spoelers zelf kunt doen is ze iets beter op het carter laten aansluiten als de vorm heel slecht is. Maar dat effect is minimaal. Aan de spoeltiming zelf moet je niets willen veranderen door de cilinder te bewerken. Dat gaat je simpelweg niet lukken. Duw de zuiger eens naar onder en kijk hoever ze opengaan. Als de zuiger niet laag genoeg komt, kun je een paar dingen wel doen:
- de zuiger afdraaien of een zuiger die een wat lagere bodem heeft, monteren. In imi zuigers zit nogal eens wat verschil.
- 1 of 2 extra voetpakingen monteren
- een alu plaat in de vorm van een voetpakking monteren.

Doordat je de cilinder in zijn geheel verhoogt, verlaagt de compressie. Dat kun je met het vlakken van de kop een beetje opvangen, maar vaak moet je de cilinder net zoveel afdraaien als je hem hebt opgehoogd, of soms nog meer als de zuiger op BDP hgeel diep blijft staan.

Los van deze tips: heb je er eigenlijk wel een hogedrukpet op zitten? Die geeft je vaak ook iets koppel onderin terug. En staat de ontsteking op tijd? En heb je er wel een onbegrensde uitlaat opzitten?

Kijk voor poortmappen in het topic dat 2wheeler aangeeft.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

met extra voetpakkingen, of zo'n plaat, vergroot je ook weer het cartervolume,
wat volgens mij niet te compenseren valt met wat compressiemaatregelen..

in plaats van dat allemaal te gaan aanpakken om dat randje weg te krijgen, besteed je denk ik beter wat meer aandacht aan de overgang tussen cilinder en blok,
een scheel gesneden voetpakking helpt bv alles naar de haaien,
een te grote rand bij de overgang zorgt ook voor minder mengsel in de cilinder..

je uitlaatgat uitvijlen tot de grootte van de uitlaatdichting,
de onderste rand van je piston chamferen,
de piston zelf, daar ben je minstens een dag mee zoet, wil je die echt goedkrijgen,

hangt er allemaal maar van af wat je gedrevenheid en graad van geduld is met die dingen :wink:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

YamaSam schreef:met extra voetpakkingen, of zo'n plaat, vergroot je ook weer het cartervolume,


Is volgens mij verwaarloosbaar. Hij gaat geen cm's omhoog en de toename van volume heeft alleen plaats in de verlenging van de spoelkanalen. Wel verbetert een timing als die heel slecht zou zijn in geval van te lage spoelpoorten en navenante slechte (te korte) timing.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

jan-lommaert schreef:De uitlaatpoort heb ik vroeger al onder handen genomen, dit was goed gelukt vond ik. Alleen wil ik hem nog wat meer koppel geven. Ik ben nog niet tevreden over het resultaat. Ik weet dat de uitlaatpoort ongeveer het belangrijkste is om bij te werken, maar ik ben er toch van overtuigd dat de spoelers ook een redelijke invloed hebben op de prestaties.
Welke spoel- en uitlaattiming geven een mooi resultaat(zo veel mogelijk koppel) op een 4bak.
Ik kan het natuurlijk door iemand anders laten doen, maar de bedoeling is om het zelf te leren.

@gino Hoe heb jij de spoelers juist bewerkt en welk effect gaf dit?
Staat er toevallig ergens op het forum een poortmap van deze cilinder?
Bewerk je alleen de 2 zijspoelers en de uitlaatpoort of heb je nog meerdere dingen verandert zoals de zuiger aanpassen?
mvg jan


alles is aangepast.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

YamaSam schreef:ik geloof wel dat ie er ook een Belgische pijp heeft onderzitten :lol:


yep de exsamsie :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie