langzaam op toeren

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
Mph
100km gereden
100km gereden
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 okt 2009, 15:14

langzaam op toeren

Bericht door Mph »

hee hoi,
mn brommer rijdt top 70+/- maar in zijn 3e en 4e versnelling weinig trekkracht.
bougie is zwart, ik ga er weer een kleinere sproeier op doen, maar dit scheelt niet in trekkracht want ik heb alle maten al geprobeerd.
er zit een fs1 cilinder op, 16mm carberateur (sproeier 150 kort), fs1 uitlaat, tandwielverhouding is 13/44.

hoop dat het kan worden verholpen want ik wordt er zo langzamerhand wel gek van.

groeten bram
Laatst gewijzigd door Mph op 07 feb 2010, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Tandwielverhouding?
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

die tandwielverhouding moet goed zijn, ik rijd zelf altijd met 14-44 (60 cc en 50cc)

ik denk eerder dat je moet gaan kijken naar je kopje in combinatie met je squishwaarde (afstand zuiger - kop in bdp)
als je een zogenaamde "hogedrukkop" hebt, die je tegenwoordig overal kan vinden (k star), is het verstandig om deze wat af te vlakken.

dit kan op een draaibank, maar ook gewoon met schuurpapier op een vlakke plaat.

ook de immitatie cilinders die je tegenwoordig koopt zijn meestal veel te lang, hier kan soms wel een mm van af
dit kan je het best in een draaibank doen, maar je kan ook op de budget manier met platte vijl en schuurpapier op vlakke plaat zeer ver komen

als je de kop en cilinder hebt gevlakt en je squishwaarde zit tussen de 0,7 en 1mm, dan zal je echt serieuze vermogenswinst halen
hierdoor veranderd je fs1-tje van een lui ding in een felle machine!

je zult merken dat je motor in lage toeren veel beter reageert, en dat je veel makkelijker in de derde en vierde versnelling kunt rijden


ook bedenk ik me nu : heb je wel een snelle schijf in je blokje, als je deze niet hebt zal je nooit het vermogen halen wat in die cilinder zit!
jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

heb je trouwens wel een frisse krukas met goede lagers erin? ontsteking is fris?

als je een oud blokje hebt dan komt je vermogen er ook nooit uit en heb je veeeeel meer kans op problemen zoals warmlopers

vraag me niet hoe ik dat weet
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik denk door dezelfde manier als dat NIX alles weet
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

jurgenkalis schreef:die tandwielverhouding moet goed zijn, ik rijd zelf altijd met 14-44 (60 cc en 50cc)

ik denk eerder dat je moet gaan kijken naar je kopje in combinatie met je squishwaarde (afstand zuiger - kop in bdp)
als je een zogenaamde "hogedrukkop" hebt, die je tegenwoordig overal kan vinden (k star), is het verstandig om deze wat af te vlakken.

dit kan op een draaibank, maar ook gewoon met schuurpapier op een vlakke plaat.

ook de immitatie cilinders die je tegenwoordig koopt zijn meestal veel te lang, hier kan soms wel een mm van af
dit kan je het best in een draaibank doen, maar je kan ook op de budget manier met platte vijl en schuurpapier op vlakke plaat zeer ver komen

als je de kop en cilinder hebt gevlakt en je squishwaarde zit tussen de 0,7 en 1mm, dan zal je echt serieuze vermogenswinst halen
hierdoor veranderd je fs1-tje van een lui ding in een felle machine!

je zult merken dat je motor in lage toeren veel beter reageert, en dat je veel makkelijker in de derde en vierde versnelling kunt rijden


ook bedenk ik me nu : heb je wel een snelle schijf in je blokje, als je deze niet hebt zal je nooit het vermogen halen wat in die cilinder zit!


Hoeveel vlak je de cilinderkop best?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Glasplaat en een stuk 400 waterproof schuurpapier. Ik heb zelf een klein bijzettafeltje met glazen blad.
Kijk eerst even in de FAQ.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

jurgenkalis
50km gereden
50km gereden
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51

Bericht door jurgenkalis »

dat is afhankelijk van wat je squishwaarde nu is, maar bij de kstar hogedruk kopjes kan je het opstaande randje vaak helemaal weghalen

controleer wel eerst je squishwaarde voordat je teveel weghaalt, ook kan je het best eerst kijken of je misschien dunnere pakkingen kan gebruiken, zodat je minder van je kop af hoeft te halen

de methode die ik vaak toepas is het afstellen van de deckheight op 0,3- 0,4 mm, als je dan een normale koppakking gebruikt (meestal 0.35 mm dik) en je vlakt de kop tot het pakkingvlak gelijk ligt met het begin van je squishrand, dan komt de squishwaarde uit op ongeveer 0,7 mm, wat een redelijke waarde is voor een straatbrommertje
Mph
100km gereden
100km gereden
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 okt 2009, 15:14

Bericht door Mph »

Bedankt voor alle reacties.
Het zou kunnen dat mn krukaslagers versleten zijn, hij rookt namelijk enorm.
Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Ik heb ook gehoord dat het kan dat je een 16 mm carb heb op een klein spruitstuk, hoe weet ik of mijn spruitstuk kleiner is dan de maat van mn carb?
Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Hoop weer op reacties.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

hoe weet ik of mijn spruitstuk kleiner is dan de maat van mn carb?
Meten is weten

Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Bijna alle FS1's rammelen bij de zuigerveren, het hoort officieel niet ,maar gezien de kwaliteit van de gemiddelde imitatiezuiger+zuigerveren kan het niet heel veel kwaad

En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Over het algemeen:
-Witte schijf is langzaam
-Bruin is snel
Dit geldt alleen als er niet aan gezaagd/gevijld is. In 2RU blokjes zit meestal een langzame schijf. Een snelle schijf gaat rond de 180 graden open

Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
Zien niet, wel horen, voelen en meten. Van versleten krukaslagers gaat je brommer niet roken. Wel van een lekker krukaskeerring of een lekke carterpakking (maar dan verbruikt hij ook motorblokolie). Het kan ook zijn dat je te vet smeert
Mph
100km gereden
100km gereden
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 okt 2009, 15:14

Bericht door Mph »

En hoe krijg ik de schijf te zien?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Je carburateur los halen.

Kan je meteen je spruitstuk ff opmeten.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Mph schreef:Het zou kunnen dat mn krukaslagers versleten zijn, hij rookt namelijk enorm.


Dat wordt niet door krukaslagers veroorzaakt. Enorm roken doet ie meestal als de rechterkeerring of als de middenpakking lekt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie