Mijn FS1 2RU komt niet op toeren

Opvoeren en modificeren van de FS1
MissVliegerLisa
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2012, 20:14

Mijn FS1 2RU komt niet op toeren

Bericht door MissVliegerLisa »

Hallo,

Ik heb onlangs een FS1 2RU gekocht voor de leuk om af en toe eens een ritje te doen. Hij is helemaal origineel, en loopt dus ook max 45km/h. Maar wanneer het begint te waaien dan kom ik soms niet eens over de 30. Heb hiervoor altijd een snelle aerox gehad, maar vind het niet erg dat deze niet zo heel snel loopt. Alleen is 30km/h wel heel traag. Ook als ik de brug in ons dorp op wil rijden moet ik vaak een en soms twee keer terugschakelen. Dan kom ik dus met 25km/h boven. Ik heb het idee dat hij niet op toeren wil komen en daardoor dus ook niet zoveel vermogen heeft. Er zit een 9mm carburateur op, tandwielen moet ik nog even bekijken. Nou ben ik al bij de brommerspecialist in het dorp geweest om een grotere carburateur te halen, alleen wezen zij mij op het feit dat de brommer waarschijnlijk op de cilinder begrenst is. Dus een grotere carburateur (16mm o.i.d.) zou dus niet echt helpen.
Wat moet ik nu gaan doen? Ik wil max ongeveer 60km/h, maar hij moet gewoon wat meer vermogen krijgen, zodat ik bij tegenwind en brug op niet hoef terug te schakelen.

Groeten Lisa
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Re: Mijn FS1 2RU komt niet op toeren

Bericht door eriks »

MissVliegerLisa schreef:Hallo,

Ik heb onlangs een FS1 2RU gekocht voor de leuk om af en toe eens een ritje te doen. Hij is helemaal origineel, en loopt dus ook max 45km/h. Maar wanneer het begint te waaien dan kom ik soms niet eens over de 30. Heb hiervoor altijd een snelle aerox gehad, maar vind het niet erg dat deze niet zo heel snel loopt. Alleen is 30km/h wel heel traag. Ook als ik de brug in ons dorp op wil rijden moet ik vaak een en soms twee keer terugschakelen. Dan kom ik dus met 25km/h boven. Ik heb het idee dat hij niet op toeren wil komen en daardoor dus ook niet zoveel vermogen heeft. Er zit een 9mm carburateur op, tandwielen moet ik nog even bekijken. Nou ben ik al bij de brommerspecialist in het dorp geweest om een grotere carburateur te halen, alleen wezen zij mij op het feit dat de brommer waarschijnlijk op de cilinder begrenst is. Dus een grotere carburateur (16mm o.i.d.) zou dus niet echt helpen.
Wat moet ik nu gaan doen? Ik wil max ongeveer 60km/h, maar hij moet gewoon wat meer vermogen krijgen, zodat ik bij tegenwind en brug op niet hoef terug te schakelen.

Groeten Lisa


Snelle cilinder zou al helpen snel uitlaatje als 1e enz enz ....
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6140
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:14
Locatie: Mechelen

Bericht door Jens36 »

Je moet eens kijken of er geen ring in je uitlaat is gelast, dat rijd echt slecht :)

Andere mogelijkheden dat nu even in me opkomen:

- Vertanding te zwaar
- Sproeier veel te groot
- te weinig compressie ( door slijtage of krasse in de cilinder)
- Uitlaat dichtgekoekt door kool.
- 378 cilinder
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

de antwoorden en hoe-doe-ik-dit op deze vragen, check FAQ

-Wat is de staat van je uitlaat? is deze zit deze dicht met kool?

-staat je ontsteking goed?
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

nieknatuurlijk schreef:de antwoorden en hoe-doe-ik-dit op deze vragen, check FAQ

-Wat is de staat van je uitlaat? is deze zit deze dicht met kool?

-staat je ontsteking goed?


Heren je praat met een dame we weten niet of deze dame net zo technisch onderlegd is als onze andere dame op het forum .......
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

eriks schreef:
nieknatuurlijk schreef:de antwoorden en hoe-doe-ik-dit op deze vragen, check FAQ

-Wat is de staat van je uitlaat? is deze zit deze dicht met kool?

-staat je ontsteking goed?


Heren je praat met een dame we weten niet of deze dame net zo technisch onderlegd is als onze andere dame op het forum .......


das een vraag op zich ja, maar ik ken dames die menig man nog wat kunnen leren op techniek gebied.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

bajaboy schreef:
eriks schreef:
nieknatuurlijk schreef:de antwoorden en hoe-doe-ik-dit op deze vragen, check FAQ

-Wat is de staat van je uitlaat? is deze zit deze dicht met kool?

-staat je ontsteking goed?


Heren je praat met een dame we weten niet of deze dame net zo technisch onderlegd is als onze andere dame op het forum .......


das een vraag op zich ja, maar ik ken dames die menig man nog wat kunnen leren op techniek gebied.


Ja die ken ik ook wel ..... Maaaaaaaaar meestal niet toch ??
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

ik zeg niets :D :D :D :D
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Een ori FS1 heeft een begrensde uitlaat en een kop met nauwelijks compressie. Ik gok dat de ontsteking ook gesteld moet. Tandwielverhouding maak je 13/44 of 14/44, beetje afhankelijk van je formaat en gewicht.

Met een cheapie snelle pijp, een flink gevlakte kop, een juist afgestelde ontsteking en juist voortandwiel hoef je helemaal geen grote carb of snelle cilinder te monteren en haal je de 60 met gemak. Kost lekker weinig en je brommer blijft dan ook lekker zuinig.

Check de FAQ die Tom aangaf, daar staat het nog uitgebreider in.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Welkom, Lisa!

Waar woon je?
Fotootjes van je brom?
MissVliegerLisa
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2012, 20:14

Bericht door MissVliegerLisa »

Bedankt voor de snelle reacties. Gelukkig ben ik aardig technisch onderlegd ;-). Ik wil hem eigenlijk zo origineel mogelijk houden. Hij is van '86 en heeft een originele kmstand van +-9500. Een FS1 cilinder is geen optie, die zijn kleiner en dat ziet er niet mooi uit. Dat zelfde geldt voor een andere uitlaat, gewoon lekker origineel laten.
Het lijkt mij logisch dat de ontsteking inderdaad even gesteld moet worden, hij heeft namelijk 6 jaar stil gestaan.
Daarnaast heb ik aan de achterkant van de uitlaat een hele lange demper gehaald. Hier zat aardig wat viezigheid in, dus deze zal ik even schoon moeten maken. Tips? Ik dacht aan uitbranden. Waarop is de originele uitlaat begrenst? Zit er ergens een prop of ring?
Voor de tandwielverhouding geldt dat ik daar nog niet naar gekeken heb, maar ik weeg zelf 58kg. Wat is dan een fijne verhouding?
Toch blijf ik de carburateur aan de kleine kant vinden. Er zit een goede sproeier in, bougie is mooi koffie-met-melk-bruin. Aan de ene kant heb ik 9mm gemeten, de andere kant 14mm. Wat is nu het formaat van de carburateur?

Bedankt!

P.s. Ik woon in Friesland en foto's van de brom zal ik asap wel op het forum plaatsen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Je hebt dan idd de ori carb erop zitten , een 10 mm

De ori 2RU uitlaat is begrensd door de 28 mm bocht en door de binnenbus in de uitlaat
(daar waar de bocht in de uitlaat gestoken word)
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6140
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:14
Locatie: Mechelen

Bericht door Jens36 »

Die buis in de uitlaat is er niet zo heel makkelijk uit te halen (maar het gaat wel).
Ik heb ook lang vastgehouden aan de originele uitlaat, maar met zo'n namaak rijd hij stukken beter, en enkel een FS1 kenner ziet het verschil.

Verder wens ik je veel plezier met je brom, en welkom op het forum :)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Voor de vertanding moet je even testen wat je zelf het leukst vind om mee te rijden. Met 13-44 zal je lekker toeren kunnen janken, maar dan is de vraag hoe snel je zal kunnen rijden. 14-44 is wat zwaarder.
Welke cilinder staat er eigenlijk op? (staat normaal ergens op de zijkant van de cilinder).
Aan je ervaringen te horen zal er idd zoals aangegeven een begrenzer in je uitlaat zitten, zie: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1322 (hier een beetje scrollen naar beneden, en je ziet het).

Maar welkom op het forum vanuit België! :cheers:
En post zeker es een foto! :) (hier staat hoe: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=39 :) )
Plaats reactie