Pagina 1 van 2

F5B 50cc / F5B 60cc / Nicasil AJH

Geplaatst: 04 mar 2013, 13:26
door FoXar
Beste forumleden!

Zoals sommigen onder jullie al weten ben ik bezig met de restauratie/ombouw van mijn FS1.
Zo ligt ondertussen mijn motorblokje bij Jens uit Mechelen voor een revisie. Echter ben ik er nog niet uit welke cilinder ik wil.

Mijn doel is om deze zomer een verre reis te maken, zo ver mogelijk naar het zuiden luidt het motto, Barcelona is de ultieme doelstelling. Nu ben ik aan het twijfelen tussen een F5B 50/60cc of een Nicasil.
De F5B zou ik nemen voor de trekkracht in de bergen, zal er hier een groot verschil zijn tussen de 50 en 60cc?
De Nicasil wil ik dan weer omdat het Zuiden erg warm kan zijn en ik ABSOLUUT geen warmloper wil, maar trekt hij wel goed genoeg voor in de bergen?

Als jullie lij kunnen toelichten zou ik heel erg blij zijn! Alvast bedankt :D

Geplaatst: 04 mar 2013, 14:34
door Laars
Ik zou voor deze trip voor een AJH gaan en goede Castrol 2T olie .
De AJH is alleen te verkrijgen in 60cc

Als je een gietijzeren neem, dan zeer goed inrijden, gaan voor 60 cc en een F5B
Het beste is een orri F5B met tattoo op de kop te tikken ipv een immi.

Geplaatst: 04 mar 2013, 14:50
door FoXar
Laars schreef:Ik zou voor deze trip voor een AJH gaan en goede Castrol 2T olie .
De AJH is alleen te verkrijgen in 60cc

Als je een gietijzeren neem, dan zeer goed inrijden, gaan voor 60 cc en een F5B
Het beste is een orri F5B met tattoo op de kop te tikken ipv een immi.


Hey Laars, bedankt voor je comment. Ben er van bewust dat de AJH enkel in 60cc te verkijgen is, trekt deze ook goed in lagere toeren voor bij het klimmen, hoe zuidelijker hoe stijler natuurlijk!

Thanks! :D

Geplaatst: 04 mar 2013, 14:59
door Tombo
Met zo'n lange reis zou ik voor een originele F5B gaan

Geplaatst: 04 mar 2013, 15:06
door the_destroyers
Jep idd, best mss zelfs een 60cc voor in de bergen... Maar de meeste orri f5b's zijn toch al es uitgeboord, dus al meer dan 50cc! ;)
AJH zal toerenjanken zijn....
Gewoon het cilindertje goed inrijden en daarna testen of alles heel blijft door er es lange ritjes mee te maken ed, ook bij iets warmer weer! ;)

Geplaatst: 04 mar 2013, 15:23
door FoXar
Yes, een F5B 60cc origineel lijkt mij ook het interessantste voor de rit. Maar vraag mij af of het nog verstandig is om ermee in een stad rond te rijden bij 30 graden, je rijdt niet erg snel en staat vaak stil.


Cheers!

Geplaatst: 04 mar 2013, 15:26
door the_destroyers
Denk niet dat die origineel in 60cc zijn uitgebracht, maar zoals ik al zei. De meeste f5b's zijn al es opgeboord, dus meer dan 50cc in ieder geval...
Mss heeft Gino nog wel een f5b opgeboord voor je liggen...
Daar heb je wel een punt, maar daar zal die nicasil ook warm krijgen hoor.
Ik zou er gewoon genoeg opletten, mss een temperatuurmeter inbouwen? :P
En dan even pauzeren en laten afkoelen, alsie te warm wordt... ;)

Geplaatst: 04 mar 2013, 18:17
door wiebo
Hij loopt eerder warm van een verkeerde afstelling dan van de buitentemperatuur.

Geplaatst: 04 mar 2013, 18:24
door marco
wiebo schreef:Hij loopt eerder warm van een verkeerde afstelling dan van de buitentemperatuur.


Gewoon een rolletje schuurlinnen meenemen :lol:

Geplaatst: 09 mar 2013, 23:01
door FoXar
@ the_destroyers, ah had ik geen benul van, verscheidene webshops verkopen die namaak(brol) ook in 60cc. Zal hem binnenkort eens een mailtje sturen.
Haha, temperatuur meter inbouwen, eigenlijk nog niet zo'n slecht idee, zo eentje lijkt me wel wat: http://www.ebay.com/itm/Hydronic-Thermo ... 0430446746

@ wiebo,meestal wel, maar als je er plant heel erg ver mee te gaan is een vastloper toch het laatste dat je wilt :D

@ marco, teveel gewicht jonguh

Geplaatst: 09 mar 2013, 23:58
door the_destroyers
Ja, geen 60cc immi kopen, da brol :lol:
Koop een orri, desnoods laat je een orri opboren met een goeie zuiger. Dan zit je altijd goed! ;)
Temperatuurmeter zou ik wel inbouwen, moet je even vragen hier wie het al es heeft gehad op zn fs1. Dacht dat Marco er 1had/heeft gehad

Geplaatst: 10 mar 2013, 07:21
door pee67
De cilinders die wij hier kennen, kennen ze ook in Frankrijk, Italiƫ, Spanje etc etc
Warmlopers eerder oplopen hoeft niets te maken te hebben omdat je daar rondrijdt.
Je setup bepaalt hierin het meeste van alles, te schraal is niet goed en te vet ook niet.

Met een ori 50 cc F5B, 16 carb, hoge drukkop etc etc dus een goeie setup zou je
makkelijk een grote reis moeten kunnen ondernemen.

Vergeet niet te investeren in de juiste reserve materialen en gereedschap.

Geplaatst: 10 mar 2013, 10:41
door NIX
Een goede werkcilinder is een ori F5B die je zelf heel iets sneller gemaakt hebt. Op een standaard uitlaatpoort is een 16mm eigenlijk teveel. Als 60cc is hij nog fijner en hij blijft zuinig waar een FS1 cilinder 1:25 gebruikt. Pak alleen een imi als deze fatsoenlijke spoelpoorten heeft. De meeste late batches zijn waardeloos, net als parmakits.

Cilinders lopen niet warm in heet weer. Je mengsel wordt vanzelf rijker in warm weer. Wat op vakanties warmlopers veroorzaakt zijn lange hellingen omlaag die op de motor worden afgeremd. Je moet af en toe een keer flink gas geven, desnoods met koppeling in een keer janken.

Geplaatst: 10 mar 2013, 14:37
door marco
the_destroyers schreef:Temperatuurmeter zou ik wel inbouwen, moet je even vragen hier wie het al es heeft gehad op zn fs1. Dacht dat Marco er 1had/heeft gehad


Dat was een stage 6 temperatuurmeter die ik erop had.
Die is helaas 2x stuk gegaan dus nu rij ik weer zonder.

Werkte verder wel goed.

Geplaatst: 10 mar 2013, 15:19
door Jeti
FoXar schreef:@ the_destroyers, ah had ik geen benul van, verscheidene webshops verkopen die namaak(brol) ook in 60cc. Zal hem binnenkort eens een mailtje sturen.
Haha, temperatuur meter inbouwen, eigenlijk nog niet zo'n slecht idee, zo eentje lijkt me wel wat: http://www.ebay.com/itm/Hydronic-Thermo ... 0430446746

Rob heeft er zoiets op, volgens mij is hij wel tevreden.
(rob-w-c)