Pagina 1 van 3

tikken zuiger, zijdelingse speling of pistonlager AJ Huijgen

Geplaatst: 23 sep 2013, 19:12
door RLD
Hallo allen,

Ben kort bezig met de FS1 2RU,

Ik er ee hebn paar dagen geleden een AJ H opgebouwd maar ik heb de AJ h cilinder toch weer gedemonteerd, de zuiger tikt, geen schade te ontdekken, de originele nieuwe pistonlager zit iets los bovenin de drijfstang hoort dat?

Ook vind ik dat de zuiger zijdelings speling in de cilinder heeft, erg strak zit hij niet, hij tikt ook bij stationair draaien. De kop is een gevlakte 2ru die ik te leen heb, zuiger wordt niet geraakt, geen raakvlakken te zien.

Heb jaren geleden ook een 2ru gehad met een imitatie F5B en die tikte ook wel iets, maar dat was een setje van 7 tientjes.

Groet René

Geplaatst: 23 sep 2013, 19:18
door Jeti
Heb je de piston clipjes / veertjes wel gemonteerd?
Dus de clipjes aan de zijkant van je zuiger, die dat busje (die door je krukas gaat) vastzet?

Was het een oorspronkelijke set van cilinder + zuiger, of heb je dat zelf samengesteld?

Is de gevlakte 2RU kop ook uitgedraaid naar 60cc?

Geplaatst: 23 sep 2013, 19:55
door ginofs1
Hoi RLD
Een AJH cilinder moet je uit vullen met voet pakkingen tot dat de zuiger in de onderste stand gelijk is met de onder kant van de spoelers.
Een 2RU kop moet op maat gemaakt worden en op ze minst naar de 43mm gebracht worden.
Een nieuwe AJH cilinder moet aardig stil zijn.
Is het een nieuw setje of een bij elkaar geraapt ding?

Gr gino

Geplaatst: 23 sep 2013, 20:52
door RLD
Ha jongens, het setje is nagelnieuw zo uit de doos, in de zuiger staat Asso en AJ. Huijgen, geen bij elkaar verzameld stel.

de spoelpoorten zijn gelijk met de bovenrand zuiger dmv het plaatsen van twee voetpakkingen.

De spoelpoorten in de zuiger wijzen naar het achterwiel.

de veertjes of clips zo je wilt zijn goed gemonteerd, en zitten keurig in de uitsparing.

De 2RU kop is wel gevlakt maar er zit geen minimale verdiepte rand in zoals in een K-Star 43mm kopje wat ik hier heb liggen.

Hij start uitstekend, één trap en hij loopt. Maar het tikken vind ik geen gehoor.

gr René

Geplaatst: 23 sep 2013, 21:29
door marco
Hoeveel mm is de binnenkant van je cilinderkop?


Wat vind jij het geluid van tikken?

Als je de zuigerveer een beetje hoort rammelen is niet erg.

Geplaatst: 23 sep 2013, 21:33
door Jeti
RLD schreef:Ha jongens

Ik zal nog eens reageren.. :evil:

RLD schreef:De 2RU kop is wel gevlakt maar er zit geen minimale verdiepte rand in zoals in een K-Star 43mm kopje wat ik hier heb liggen.

Heb je hetzelfde tikken met dat 43mm kopje?

Geplaatst: 23 sep 2013, 21:50
door RLD
Jeti, inderdaad, die kant gingen mijn gedachten ook, ik zal vd week dat K-Star kopje even monteren, het zit trouwens nog in plastic, zou de compressie TE hoog kunnen zijn met die gevlakte 2RU kop, er is door iemand aardig gevlakt maar niet supernetjes, ook geen rand uitgedraaid zoals Gino dat doet, ik zal ook daar eens langsgaan en hem laten afwerken. Hij staat er wel heel mooi op.

dank je voor het meedenken! groet René

Geplaatst: 23 sep 2013, 22:05
door NIX
Pak ook een 43mm koppakking.

Geplaatst: 23 sep 2013, 22:10
door GoM!cky
NIX schreef:Pak ook een 43mm koppakking.


Wou ik ook net zeggen, heb namelijk hetzelfde aan de hand gehad... en bij mij ging het tikken enkel weg toen ik een nieuwe koppakking (zilverkleurige) erin stak die bij een setje AJH cilinder zit.
Het rare is dat ik bij een koperen 43 mm nog steeds zo een tikkend geluid had...

Geplaatst: 23 sep 2013, 22:18
door marco
En een beetje vet erop doen zodat de koppakking mooi in het midden blijft liggen tijdens het monteren van het kopje.

Geplaatst: 01 okt 2013, 21:21
door RLD
Is ie weer! Ondertussen niet stil gezeten. AJH weer gemonteerd met twee maal voetpakking, sproeier 180 in 16mm, 2RU kop laten behandelen door Gino (nog steeds bedankt! wat een fijne werkplaats heeft die man) hij heeft hem zelfs even netjes gestraald en de set ziet er nu erg mooi uit.

13tands voor en 41 achter, snelle fs1 pijp van Luhac maar komt niet verder dan 70 met veel toeren.

Afgelopen zondag met 14tands reed hij over 75 van een helling maar tegenwind kneep hem op vlakke weg tot onder de 60, duidelijk zwaar vertand.

Nu vind ik een top van 70 hard genoeg maar ik lees almaar dat een AJH makkelijk over 80 rijd, ik zie het niet gebeuren, hij start heel goed en de bougie is nu zwartig, niet vet of nat. :idea:

groeten René

Geplaatst: 01 okt 2013, 21:27
door marco
Heb je wel een snelle schijf?

Geplaatst: 01 okt 2013, 21:49
door RLD
Ha Marco, ik schat zo in van niet, als ik door het gaatje van de inlaat kijk zie ik helaas wit nylon, zou het daar door komen? Dan rijd hij dus gewoon goed met deze originele schijf? Dan toch terug naar sproeier 170 want toen was het bougietje(nr8) bijna bruin/ tegen zwart aan.

groet René

Geplaatst: 01 okt 2013, 21:52
door marco
Wit is langzaam als het nog de originele onbewerkte schijf is.

Geplaatst: 06 okt 2013, 15:24
door eddy hak
Ik heb vroeger ook met een ajh gereden en liep rond de 100 vertanding 13-39, 16mm sproeir 180 naald middelste stand later 1 takje hoger en nam hij beter op onderin, lucht sproeier 1 driekwart slag uit en snelle fs1 pijp en een ngk bg 9 of een zivler electrode b10 .Ik heb altijd veel plezier gehad van deze cilinder.op den duur is hij beschadigd door een gebroken zuigerveer ik heb hem nu uitgedraaid en een nieuwe bus met vlinder poort er in gedaan deze bus heb ik gemaakt van een airsal scooter cilinder