Nieuw op het forum met een Street
Geplaatst: 27 jan 2015, 15:36
Hallo,
Een jaartje geleden besloot ik om weer een brommer aan te schaffen om met een paar maten te gaan toeren. Ik ging op zoek naar een Puch MV/VS 50 (mijn 1e brommer) maar liep tijdens die zoektocht tegen een prachtige FS1 aan (mijn 2e brommer). Dit bleek een originele Street 5-bak uit 1972, top gerestaureerd en die werd de mijne. Inmiddels staat er trouwens een Puch VS50D (1968) naast, maar dat terzijde.
Ik volg het forum al een tijdje om mijn kennis over de FS1 weer op te frissen en oude tijden herleven zeg maar.
Set up van de street:
- ori FS1 cylinder
- ori kopje
- 16mm
- standaard FS1 schijf
- vertanding bij aankoop: 13/44 = 3.38
Inmiddels 900 km op de teller, netjes ingereden volgens FAQ handleiding, geen problemen, ook niet warmlopen waar ik veel over lees op het forum. Loopt als vergif fluitend naar ruim 80 km op de teller met 85 kg op het zadel. Hij liep erg makkelijk naar z'n maximum toeren in elke versnelling, de 1e versnelling was heel erg kort, maar ja de vertanding was veel lichter dan origineel (41/14=2.92). Dus ik heb nu een 39 tands achter gemonteerd, verhouding is nu precies 1:3.0, nog steeds ietsje lichter dan origineel. Maar nu heb ik een gat tussen 4e en 5e versnelling: hij loopt makkelijk 75 in de 4e versnelling maar bij een beetje tegenwind valt hij in 5 dood. Een beetje zoals tussen 3 en 4 bij een 4-bak.
Waar ga ik nu aan sleutelen: toch maar weer een lichtere vertanding of op zoek naar een goede hoge druk kop? En waar is een goede hoge druk kop te vinden?
PS: ik krijg het niet voor elkaar een foto te plaatsen, wie kan mij uitleggen hoe dat werkt?
Een jaartje geleden besloot ik om weer een brommer aan te schaffen om met een paar maten te gaan toeren. Ik ging op zoek naar een Puch MV/VS 50 (mijn 1e brommer) maar liep tijdens die zoektocht tegen een prachtige FS1 aan (mijn 2e brommer). Dit bleek een originele Street 5-bak uit 1972, top gerestaureerd en die werd de mijne. Inmiddels staat er trouwens een Puch VS50D (1968) naast, maar dat terzijde.
Ik volg het forum al een tijdje om mijn kennis over de FS1 weer op te frissen en oude tijden herleven zeg maar.
Set up van de street:
- ori FS1 cylinder
- ori kopje
- 16mm
- standaard FS1 schijf
- vertanding bij aankoop: 13/44 = 3.38
Inmiddels 900 km op de teller, netjes ingereden volgens FAQ handleiding, geen problemen, ook niet warmlopen waar ik veel over lees op het forum. Loopt als vergif fluitend naar ruim 80 km op de teller met 85 kg op het zadel. Hij liep erg makkelijk naar z'n maximum toeren in elke versnelling, de 1e versnelling was heel erg kort, maar ja de vertanding was veel lichter dan origineel (41/14=2.92). Dus ik heb nu een 39 tands achter gemonteerd, verhouding is nu precies 1:3.0, nog steeds ietsje lichter dan origineel. Maar nu heb ik een gat tussen 4e en 5e versnelling: hij loopt makkelijk 75 in de 4e versnelling maar bij een beetje tegenwind valt hij in 5 dood. Een beetje zoals tussen 3 en 4 bij een 4-bak.
Waar ga ik nu aan sleutelen: toch maar weer een lichtere vertanding of op zoek naar een goede hoge druk kop? En waar is een goede hoge druk kop te vinden?
PS: ik krijg het niet voor elkaar een foto te plaatsen, wie kan mij uitleggen hoe dat werkt?