ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken
oh ja joh.....bij wie??
dat weet ik niet meer
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;) http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats. De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf) aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders. Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn. Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen). Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn. Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)
Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort. Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt. Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet. Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.
De nieuwe van Sjon zijn ook 3,6 mm. Ik heb het idee dat ori nieuwe iets dikker zijn. Ook de nieuwe veren die overal te koop zijn, zijn blijkbaar korter dan nieuwe ori veren. Maar de maat moet ik even schuldig blijven. Maar als je dit monteert kan de boel zomaar slippen. Heeft Dr bob ooit gehad. Zelfs met een nieuwe drukgroep (wel ori)
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.
De nieuwe van Sjon zijn ook 3,6 mm. Ik heb het idee dat ori nieuwe iets dikker zijn. Ook de nieuwe veren die overal te koop zijn, zijn blijkbaar korter dan nieuwe ori veren. Maar de maat moet ik even schuldig blijven. 34 mm is origineel, imi veren zijn korter Maar als je dit monteert kan de boel zomaar slippen. Heeft Dr bob ooit gehad. Zelfs met een nieuwe drukgroep (wel ori)
fizzie schreef:De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats. De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf) aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders. Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn. Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen). Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn. Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)
Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort. Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt. Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet. Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...
Bedankt voor deze gegevens alleen schrijf je op een gegeven moment "anders wordt de splain wel erg kort" al de binnenkorven die ik heb hebben over de volle dikte de splain`s waarbij het draagvlak natuurlijk wel korter zal worden maar voor mijn gevoel bij de door mij beperkte pk`s dit moet kunnen houden. Aan de onderkant van de binnenkorf daar waar de stalen binnenring tegenaankomt heb ik 2 mm weg (laten) nemen de vulring ligt nu dus onder de rand om daarbij te voorkomen dat de binnentrommel vastloopt op de buitenkorf hebben wij deze 2mm in de diepte maar ook 45 mm rond gemaakt zodat deze over de verhoging van de buitenkorf bij de stalenbus cq lager valt de ruimte onderin de buiten en onderkant binnenkorf is nu 0.5 mm. Wel steekt de splain nu boven de binnenkorf uit daar waar nu een passende vulring voor wordt gemaakt zodat de moer de boel weer juist vastzet.
fizzie schreef:De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats. De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf) aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders. Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn. Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen). Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn. Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)
Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort. Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt. Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet. Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...
Bedankt voor deze gegevens alleen schrijf je op een gegeven moment "anders wordt de splain wel erg kort" al de binnenkorven die ik heb hebben over de volle dikte de splain`s waarbij het draagvlak natuurlijk wel korter zal worden maar voor mijn gevoel bij de door mij beperkte pk`s dit moet kunnen houden. Aan de onderkant van de binnenkorf daar waar de stalen binnenring tegenaankomt heb ik 2 mm weg (laten) nemen de vulring ligt nu dus onder de rand om daarbij te voorkomen dat de binnentrommel vastloopt op de buitenkorf hebben wij deze 2mm in de diepte maar ook 45 mm rond gemaakt zodat deze over de verhoging van de buitenkorf bij de stalenbus cq lager valt de ruimte onderin de buiten en onderkant binnenkorf is nu 0.5 mm. Wel steekt de splain nu boven de binnenkorf uit daar waar nu een passende vulring voor wordt gemaakt zodat de moer de boel weer juist vastzet.
Gert
ik heb er hier een met kortere splain die gescheurt is.
Vandaag de koppelingstrommel weer terug van de draaier oppervlakte daar waar de koppelingsplaat op rust nog iets laten zakken tevens de vulring tussen de buiten en binnentrommel nog iets verdiept en aan de omtrek wat materiaal weggenomen zodat deze niet aanloopt daarnaast nog even de uitsparingen in de buitentrommel daar waar de voeringen in komen te liggen rechthoekig gemaakt. Verder de stalen tussenplaten vervangen door die van een TZR en onder de centrale moer een vulring en onder de 4 boutjes elk 2 vulringetjes gemonteerd. Zowel de stalen tussenschijf en de voeringen liggen nu behoorlijk onder de bovenkant van de trommel.
Voor zover ik het kan beoordelen moet dit voldoende zijn en kunnen werken ik hoop dan ook op reactie`s van de kenners positief of negatief maakt niet uit leren moeten wij namelijk allemaal.
Ziet er wel netjes uit. Kijk even of de binnenkorf hoog genoeg is. Dwz als alle platen er in zitten dat de 2e stalen plaat nog ruimte heeft om omhoog te komen. Ook de uitgevijlde buitenkorf mag iets dieper. Als de platen gaan slijten zakt de eerste plaat verder en komt dan op de korf te liggen. (gaat ie slippen) Ook heb je de drukplaat niet nagewerkt. Nu zul je wss een langere drukstift moeten hebben.
fizzie schreef:Ziet er wel netjes uit. Kijk even of de binnenkorf hoog genoeg is. Dwz als alle platen er in zitten dat de 2e stalen plaat nog ruimte heeft om omhoog te komen. Ook de uitgevijlde buitenkorf mag iets dieper. Als de platen gaan slijten zakt de eerste plaat verder en komt dan op de korf te liggen. (gaat ie slippen) Ook heb je de drukplaat niet nagewerkt. Nu zul je wss een langere drukstift moeten hebben.
De buitenkorf is inderdaad wat aan de krappe kant deze vijl ik nog wat dieper als de klinknagels er uit zijn en ik de transmissierubber ga vervangen dan is het uitvijlen wat makkelijker.
De stalen tussenplaat ligt laag genoeg om te bewegen zie de foto.
De drukplaat verlagen daar wacht ik nog even mee het wormgat in de linker motorkap is namelijk versleten en ga deze vervangen door een setje met kuntstof buitenbus (zie topic elders) maar na de modificatie bij de kap van een collega (zie topic van Dik) is gebleken dat als er een kogeltje in de worm komt de stift bij montage van een standaard koppeling 4 mm te lang is dus als deze modificatie klaar is kan ik de lengte van de stift dws hoogte van de drukplaat bepalen.
hoe merk je eigenlijk dat zo'n koppelingskap versleten is? Heb thuis niet echt een referentie om het mee te vergelijken. Wel heeft de worm vrij veel speling in de kap, ook al is het een nieuwe.. Mooiste oplossing zou zijn wat Marco gedaan heeft met kneedbaar alu, oplassen en dan met de dremel aan de slag
hans.m schreef:hoe merk je eigenlijk dat zo'n koppelingskap versleten is? Heb thuis niet echt een referentie om het mee te vergelijken. Wel heeft de worm vrij veel speling in de kap, ook al is het een nieuwe.. Mooiste oplossing zou zijn wat Marco gedaan heeft met kneedbaar alu, oplassen en dan met de dremel aan de slag
Je kan kan het wel zien hoever het schroefdraad versleten is wel eerst goed schoonmaken. Als het versleten is kanteld het wormpje en ontkoppelt niet goed.