Nieuwe prijzen kentekenkeuring per 1 juli 2009

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Nou, NL kenteken aanvragen met Duitse papieren kan toch iets moeilijker zijn dan het in eerste instantie lijkt..
Ik kwam daar aan met mijn Puch Racing, incl Duitse aankoopbewijs (uitgebreide papieren). Op het typeplaatje staat goed leesbaar hetzelfde framenummer, dus geen probleem dacht ik.
Naast het typeplaatje staat ook het framenummer, alleen met twee verschillende lettertypes na elkaar.
Ik vermoed dat de eerste 2 cijfers onduidelijk zijn geworden door het schaven van de kabels, en iemand deze later opnieuw er overheen heeft ingeslagen ofzo. Of ze zijn er met het inslaan van het nummer achter gekomen dat het eerste lettertype niet zo duidelijk was, en toen over gegaan op een andere. Maar ja, dat is dan 30 jaar geleden in Duitsland gebeurd en niet meer te achterhalen.

Anyway:
De Puch staat nu bij de RDW, hij blijft daar logeren, ik kreeg hem niet mee terug. De politie gaat het frame onderzoeken. Daarbij bekijken ze het framenummer, en kijken ze of er een ander nummer onder staat. Ook gaan ze onderzoeken of het frame ooit in Duitsland als gestolen op is gegeven. Kan allemaal pas op 9 december. Dan wordt ik gebeld met hoe verder.
Een paar opties:
1) Het nummer klopt gewoon en ik krijg mijn kenteken
2) De brommer moet alsnog voor de technische keuring (had hem gelukkig wel in orde gemaakt)
3) Er moet opnieuw een nummer worden ingeslagen, kosten 87 euro..
4) Andere onverwachte uitslag en procedure

Overigens is de RDm er wel gewoon doorgekomen met Duitse papieren.
Bij dezen de tip voor iedereen: als je een brommer koopt, kijk HEEL ERG GOED (!) naar het framenummer en of deze goed leesbaar is en alle cijfers in hetzelfde lettertype zijn en op dezelfde hoogte.

Nog een andere tip:
Ookal heb je Duitse papieren, neem toch zoveel mogelijk documentatie mee.
De 2EO van RDm stond niet in het systeem. Toevallig wist ik dat deze overeenkomt met de NL 2L6, dus toen klikte hij die aan in de computer (ivm de wielbasis enzo).
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

wajow :shock: ik zou het toch minder prettig vinden als ze mijn streetje zometeen vasthouden :cry:
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Op zich zou het moeten kunnen als het nummer goed leesbaar is en je documentatie meeneemt (waarin je o.a. het bouwjaar aantoont). Als hij voor 98 is, hoeft hij geen (NL) typegoedkeuring te hebben, dus dat is geen probleem.
Als hij in Zwitserland, of welk land dan ook, geregistreerd is, zou je die papieren moeten hebben. En anders een bewijs dat je die papieren niet hebt of kunt hebben. Dus hoop voor jou dat ze in Zwitserland geen kentekenpapieren hebben, of dat dat ding gewoon al 20 jaar in de schuur stond en er geen registratie voor bestaat.
Gebruikersavatar
Sjoerd92
250km gereden
250km gereden
Berichten: 480
Lid geworden op: 18 nov 2009, 12:18
Locatie: Baflo

Bericht door Sjoerd92 »

Waar deze veranderingen eigenlijk op neer komen zijn.
Dat de Nederlandse regering brommers van straat wil hebben.

Volgend jaar komt er ook al praktijk voor AM rijbewijs dan kost die rijbewijs ook al rond de 300 euro.
Dan nemen alleen mensen die echt een brommer of scooter nodig hebben rijbewijs. Voor hobby vinden meesten het veel geld.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

gelukkig heb ik de zwitserse MOTOR papieren erbij met framenummer bouwjaar en alles erop 8)
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

mpro09 schreef:gelukkig heb ik de zwitserse MOTOR papieren erbij met framenummer bouwjaar en alles erop 8)

Hmz, ik ben er nog niet helemaal uit of je met buitenlandse MOTOR papieren een BROMMER kenteken kunt aanvragen, of wil je een NL motor kenteken?

Bij motoren op kenteken zetten geldt eigenlijk hetzelfde: motoren met papieren zijn gemakkelijker, zonder papieren worden gecontroleerd op registratie in een ander EU land.
En je kunt dus elk (brommer)frame op motor kenteken zetten: zelfs een Mobylette snorfiets met velgremmen :P
Maar ook daarvoor geldt het papieren-verhaal. Dus het is makkelijker als je een NL frame hebt, zodat je zeker (zo goed als zeker..) weet dat er geen papieren bestaan. (SAM!)
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

dôh de street wordt(blijft) een motor 8) :D
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

ik had destijds wel een soort onderbuikgevoel dat het na het conversiejaar (2005) een hoop gezeik zou worden mbt een kenteken.............heb toen alles van een kenteken voorzien, en john (fs1parts) aangeraden dit ook te doen............................hij heeft dus nog wat frames (fs1/rd/dt/etc) met kenteken..........wellicht is overbouwen makkelijker dan nu nog een kenteken krijgen op een buitenlands frame

laat die overheid zich eens met echt belangrijke zaken gaan bezighouden, dan dit soort miereneukerij
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Dat heeft niets met een onderbuikgevoel te maken, iedereen wist dat dit gezeik ging opleveren om na de schouwing nog een kenteken aan te vragen.
Ik vind het alleen erg jammer dat voor frames met kenteken nu tussen de 200 en 250 euro wordt gevraagd.. Dat is het voor mij niet waard (schouwing was 50 euro incl plaat toendertijd).

En Street motor is wel tof ja 8)
Met papieren mag dat al helemaal geen problemen opleveren.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

200........250 euro vind ik ook te veel geld voor een frame met kenteken.................150 euro zou netjes zijn.

maar als ik nu een brommer koop zonder kenteken betaal ik 250 euro minder dan wat ik er voor over zou hebben als ie met een kenteken verkocht zou worden.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Reclame uit 1980..

Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

koppel schreef:200........250 euro vind ik ook te veel geld voor een frame met kenteken.................150 euro zou netjes zijn.

maar als ik nu een brommer koop zonder kenteken betaal ik 250 euro minder dan wat ik er voor over zou hebben als ie met een kenteken verkocht zou worden.


Je bent voor een ongekeurde brommer al rond de 200,- kwijt. Die moet dan ook nog eens in orde gemaakt worden. Moet uiteraard sowieso, maar dan loop je niet het risico dat er toevallig net een lampje is doorgebrand oid. dan moet je ook nog naar de RDW, wat tijd en brandstog kost. Je betaaalt voor een frame met kenteken dus los van het frame ook het gedoe e=om er een kenteken bij te krijgen. ik kocht laatste een motorframe voor 250,- (geen FS1) dat echt heel mooi was met nog wat extra delen. Daar had ik gewoon echt een hele goede koop aan. Alles los kopen en dan klaar maken en keuren had me minstebns hetzelfde gekost en nu hoef ik niet zelf naar de RDW.
Kijk eerst even in de FAQ.
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

ik heb een belgische rd50 zonder papieren

het framenummer is een belgisch bromfietsnummer, maar het blok is van de motorfietsversie (begint met 353..)
frame- en bloknummer dus niet gelijk

hoe moet ik deze op kenteken krijgen??

het frame lijkt ook wel krom op deze plek trouwens

Afbeelding

Afbeelding
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

onlangs werd mij verteld dat als je langer wacht dan, ik dacht drie jaar, met aanvragen kentekenplaat na datum tenaamstelling kenteken, je flink in de buidel kan tasten en een plaat met een 1 krijgt.

mocht dat waar zijn dan baal ik flink..................heb in 2005/2006 al m'n frames laten schouwen etc, maar alleen voor de rijdende brommers een kentekenplaat laten maken.

zie ook geen enkele reden; voor de liggende frames is tot nu toe geen aanvraag gedaan voor een plaat, die plaat is dus nooit gemaakt en bestaat dus niet.

Waarom weer extra kosten en die lelijke 1 op een nieuwe plaat?

Mocht dit dus waar zijn dan vind ik dit niks meer dan de zoveelste ordinaire geldklopperij zonder argument, ik ga zeker verweer voeren.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

koppel schreef:onlangs werd mij verteld dat als je langer wacht dan, ik dacht drie jaar, met aanvragen kentekenplaat na datum tenaamstelling kenteken, je flink in de buidel kan tasten en een plaat met een 1 krijgt.

mocht dat waar zijn dan baal ik flink..................heb in 2005/2006 al m'n frames laten schouwen etc, maar alleen voor de rijdende brommers een kentekenplaat laten maken.

zie ook geen enkele reden; voor de liggende frames is tot nu toe geen aanvraag gedaan voor een plaat, die plaat is dus nooit gemaakt en bestaat dus niet.

Waarom weer extra kosten en die lelijke 1 op een nieuwe plaat?

Mocht dit dus waar zijn dan vind ik dit niks meer dan de zoveelste ordinaire geldklopperij zonder argument, ik ga zeker verweer voeren.


Ik heb een tijd geleden frames gekocht die toen geschouwd waren.
Vorige maand heb ik daar platen voor laten maken en alle zijn gemaakt zonder een 1 erop.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie