langzaam op toeren
-
- 100km gereden
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 16 okt 2009, 15:14
langzaam op toeren
hee hoi,
mn brommer rijdt top 70+/- maar in zijn 3e en 4e versnelling weinig trekkracht.
bougie is zwart, ik ga er weer een kleinere sproeier op doen, maar dit scheelt niet in trekkracht want ik heb alle maten al geprobeerd.
er zit een fs1 cilinder op, 16mm carberateur (sproeier 150 kort), fs1 uitlaat, tandwielverhouding is 13/44.
hoop dat het kan worden verholpen want ik wordt er zo langzamerhand wel gek van.
groeten bram
mn brommer rijdt top 70+/- maar in zijn 3e en 4e versnelling weinig trekkracht.
bougie is zwart, ik ga er weer een kleinere sproeier op doen, maar dit scheelt niet in trekkracht want ik heb alle maten al geprobeerd.
er zit een fs1 cilinder op, 16mm carberateur (sproeier 150 kort), fs1 uitlaat, tandwielverhouding is 13/44.
hoop dat het kan worden verholpen want ik wordt er zo langzamerhand wel gek van.
groeten bram
Laatst gewijzigd door Mph op 07 feb 2010, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
die tandwielverhouding moet goed zijn, ik rijd zelf altijd met 14-44 (60 cc en 50cc)
ik denk eerder dat je moet gaan kijken naar je kopje in combinatie met je squishwaarde (afstand zuiger - kop in bdp)
als je een zogenaamde "hogedrukkop" hebt, die je tegenwoordig overal kan vinden (k star), is het verstandig om deze wat af te vlakken.
dit kan op een draaibank, maar ook gewoon met schuurpapier op een vlakke plaat.
ook de immitatie cilinders die je tegenwoordig koopt zijn meestal veel te lang, hier kan soms wel een mm van af
dit kan je het best in een draaibank doen, maar je kan ook op de budget manier met platte vijl en schuurpapier op vlakke plaat zeer ver komen
als je de kop en cilinder hebt gevlakt en je squishwaarde zit tussen de 0,7 en 1mm, dan zal je echt serieuze vermogenswinst halen
hierdoor veranderd je fs1-tje van een lui ding in een felle machine!
je zult merken dat je motor in lage toeren veel beter reageert, en dat je veel makkelijker in de derde en vierde versnelling kunt rijden
ook bedenk ik me nu : heb je wel een snelle schijf in je blokje, als je deze niet hebt zal je nooit het vermogen halen wat in die cilinder zit!
ik denk eerder dat je moet gaan kijken naar je kopje in combinatie met je squishwaarde (afstand zuiger - kop in bdp)
als je een zogenaamde "hogedrukkop" hebt, die je tegenwoordig overal kan vinden (k star), is het verstandig om deze wat af te vlakken.
dit kan op een draaibank, maar ook gewoon met schuurpapier op een vlakke plaat.
ook de immitatie cilinders die je tegenwoordig koopt zijn meestal veel te lang, hier kan soms wel een mm van af
dit kan je het best in een draaibank doen, maar je kan ook op de budget manier met platte vijl en schuurpapier op vlakke plaat zeer ver komen
als je de kop en cilinder hebt gevlakt en je squishwaarde zit tussen de 0,7 en 1mm, dan zal je echt serieuze vermogenswinst halen
hierdoor veranderd je fs1-tje van een lui ding in een felle machine!
je zult merken dat je motor in lage toeren veel beter reageert, en dat je veel makkelijker in de derde en vierde versnelling kunt rijden
ook bedenk ik me nu : heb je wel een snelle schijf in je blokje, als je deze niet hebt zal je nooit het vermogen halen wat in die cilinder zit!
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt
jurgenkalis schreef:die tandwielverhouding moet goed zijn, ik rijd zelf altijd met 14-44 (60 cc en 50cc)
ik denk eerder dat je moet gaan kijken naar je kopje in combinatie met je squishwaarde (afstand zuiger - kop in bdp)
als je een zogenaamde "hogedrukkop" hebt, die je tegenwoordig overal kan vinden (k star), is het verstandig om deze wat af te vlakken.
dit kan op een draaibank, maar ook gewoon met schuurpapier op een vlakke plaat.
ook de immitatie cilinders die je tegenwoordig koopt zijn meestal veel te lang, hier kan soms wel een mm van af
dit kan je het best in een draaibank doen, maar je kan ook op de budget manier met platte vijl en schuurpapier op vlakke plaat zeer ver komen
als je de kop en cilinder hebt gevlakt en je squishwaarde zit tussen de 0,7 en 1mm, dan zal je echt serieuze vermogenswinst halen
hierdoor veranderd je fs1-tje van een lui ding in een felle machine!
je zult merken dat je motor in lage toeren veel beter reageert, en dat je veel makkelijker in de derde en vierde versnelling kunt rijden
ook bedenk ik me nu : heb je wel een snelle schijf in je blokje, als je deze niet hebt zal je nooit het vermogen halen wat in die cilinder zit!
Hoeveel vlak je de cilinderkop best?
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 50km gereden
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:51
dat is afhankelijk van wat je squishwaarde nu is, maar bij de kstar hogedruk kopjes kan je het opstaande randje vaak helemaal weghalen
controleer wel eerst je squishwaarde voordat je teveel weghaalt, ook kan je het best eerst kijken of je misschien dunnere pakkingen kan gebruiken, zodat je minder van je kop af hoeft te halen
de methode die ik vaak toepas is het afstellen van de deckheight op 0,3- 0,4 mm, als je dan een normale koppakking gebruikt (meestal 0.35 mm dik) en je vlakt de kop tot het pakkingvlak gelijk ligt met het begin van je squishrand, dan komt de squishwaarde uit op ongeveer 0,7 mm, wat een redelijke waarde is voor een straatbrommertje
controleer wel eerst je squishwaarde voordat je teveel weghaalt, ook kan je het best eerst kijken of je misschien dunnere pakkingen kan gebruiken, zodat je minder van je kop af hoeft te halen
de methode die ik vaak toepas is het afstellen van de deckheight op 0,3- 0,4 mm, als je dan een normale koppakking gebruikt (meestal 0.35 mm dik) en je vlakt de kop tot het pakkingvlak gelijk ligt met het begin van je squishrand, dan komt de squishwaarde uit op ongeveer 0,7 mm, wat een redelijke waarde is voor een straatbrommertje
-
- 100km gereden
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 16 okt 2009, 15:14
Bedankt voor alle reacties.
Het zou kunnen dat mn krukaslagers versleten zijn, hij rookt namelijk enorm.
Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Ik heb ook gehoord dat het kan dat je een 16 mm carb heb op een klein spruitstuk, hoe weet ik of mijn spruitstuk kleiner is dan de maat van mn carb?
Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Hoop weer op reacties.
Het zou kunnen dat mn krukaslagers versleten zijn, hij rookt namelijk enorm.
Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Ik heb ook gehoord dat het kan dat je een 16 mm carb heb op een klein spruitstuk, hoe weet ik of mijn spruitstuk kleiner is dan de maat van mn carb?
Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Hoop weer op reacties.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18346
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
hoe weet ik of mijn spruitstuk kleiner is dan de maat van mn carb?
Meten is weten
Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Bijna alle FS1's rammelen bij de zuigerveren, het hoort officieel niet ,maar gezien de kwaliteit van de gemiddelde imitatiezuiger+zuigerveren kan het niet heel veel kwaad
En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Over het algemeen:
-Witte schijf is langzaam
-Bruin is snel
Dit geldt alleen als er niet aan gezaagd/gevijld is. In 2RU blokjes zit meestal een langzame schijf. Een snelle schijf gaat rond de 180 graden open
Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
Zien niet, wel horen, voelen en meten. Van versleten krukaslagers gaat je brommer niet roken. Wel van een lekker krukaskeerring of een lekke carterpakking (maar dan verbruikt hij ook motorblokolie). Het kan ook zijn dat je te vet smeert
Meten is weten
Ook hoor ik uit mn cilinder 'gepingel', het lijkt van de zuigerveren te komen, weten jullie het?
Bijna alle FS1's rammelen bij de zuigerveren, het hoort officieel niet ,maar gezien de kwaliteit van de gemiddelde imitatiezuiger+zuigerveren kan het niet heel veel kwaad
En hoe kan ik zien of ik een snelle schijf heb?
Over het algemeen:
-Witte schijf is langzaam
-Bruin is snel
Dit geldt alleen als er niet aan gezaagd/gevijld is. In 2RU blokjes zit meestal een langzame schijf. Een snelle schijf gaat rond de 180 graden open
Hoe kun je zien of ze versleten zijn?
Zien niet, wel horen, voelen en meten. Van versleten krukaslagers gaat je brommer niet roken. Wel van een lekker krukaskeerring of een lekke carterpakking (maar dan verbruikt hij ook motorblokolie). Het kan ook zijn dat je te vet smeert
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10808
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek