FS1 of beter niet?

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

FS1 of beter niet?

Bericht door Swizzer »

Dag allemaal,

Als dertiger ben ik op zoek naar een geschikte brommer om lange toeren mee te gaan maken.
Nu vind ik een fg1 een prachtig model.
Heb even rondgelezen en las op deze site b.v. dat van een fs1 de koppeling en cilinder(warmte) nogal gevoelig zijn.

Geeft dit wellicht een grote kans op problemen op langere zomerritten?
Of is b.v. een Kreidler dan beter geschikt voor mij? (Op deze site stond dat een Kreidler qua koppeling een stuk beter is)

Graag een objectieve reactie :)
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

Bent u van plan om flink opgevoerd te gaan rijden of gewoon lekker toerritjes ?
De koppeling is idd wel wat aan de zwakke kant, maar als die gewoon goed in elkaar zit eigenlijk geen problemen mee !
De fs1 is een uitstekende keuze natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Fyer
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1311
Lid geworden op: 16 nov 2007, 21:53
Locatie: Numansdorp

Bericht door Fyer »

voor zover ik weet is een fs1 niet kapot te krijgen als je hem niet heel gek opvoerd, mijne heeft jaren lang 60 gereden zonder enig probleem naast het gebruikelijke onderhoudt.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

en een fs1 is in een hoop dingen een stuk goedkoper/handiger dan een kreidler ;)
en ook een stuk bijzonderder toch. want als je oldtimer zegt denk mensen altijd aan kreidler of zundapp, de reacties op een fs1 zijn dus des te leuker ;)
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

Ag stel de zelfde vraag op een kreidler forum en dan moet je de zoek machine gaan gebruiken.

Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak is. Of een ding technisch goed is ligt volledig aan je eigen sleutel kunsten.
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

Het gaat mij voornamelijk om de betrouwbaarheid op de lange afstand.
In de Alpen zal er nogal wat gekoppeld moeten worden, vandaar.
Het is dan niet fraai om met een kapotte koppeling te zitten.
Daarnaast zullen de ritten in de zomer plaatsvinden, dus bij erg warm weer.

Het is niet zo dat ik Kreidler hoog heb staan o.i.d., ben op zoek naar een geschikte brommer.
Dus volgens jullie valt het mee en loop ik niet meer 'risico'?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Nee, als je je spullen goed voor elkaar hebt, is een FS1 hardstikke betrouwbaar, en motorisch stukken goedkoper als een Kreidler (en mooier natuurlijk)
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Als je langere afstanden gaat rijden, zou ik vooral kijken naar het zitcomfort. Beide proberen, en dan gaan voor degene waarmee je het beste zit en denkt langere afstanden te kunnen afleggen. FS1 heeft maar een smal zadel en tankje, wat een beetje iel overkomt. Kreidler (of Zundapp) vind ik altijd een wat meer degelijke brommer. (nu krijg ik ruzie..)
En verder dus afhankelijk van je sleutelkunsten en budget. Als je bijv kreidler al door en door kent en wilt gaan voor het bekende, dan is dat wellicht makkelijker. Of je wilt gaan voor een nieuwe uitdaging, techniek is wat makkelijker.
Kreidler onderdelen zijn inderdaad wat duurder, en de brommer in aanschaf ook.
En verder scheelt het voor lange afstanden natuurlijk ook wel of je een 12 liter tank hebt, of 7-8 (?).

Maak een lijstje met + en - met wegingsfactor en weeg het tegen elkaar af.

Heb je "vroeger" ook brommer gereden? En zo ja, wat?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Een koppeling gaat niet zomaar kapot. Bij een flink opgevoerde brommer kan een wat oudere koppeling gaan slippen, that's it. Nieuwe platen en veren en hij kan in de meeste gevallen weer een hele poos mee. Overigens zijn FS1 bakken zo solide, dat je ze zonder koppeling ook probleemloos de wereld rond kunt rijden, mits je een beetje normaal schakelt. Het schakelen in de bergen zal je koppeling en je bak niet zwaarder belasten dan stadsverkeer in NL. Mocht je flink snel en opgevoerd willen rijden, dan is je koppeling modificeerbaar tot een plaat extra, wat eigenlijk alle slip uitsluit.

FS1's zijn heethoofden. De kleine gietijzeren cilinders kunnen knap heet worden. Wat er voor nodig is om ze heel te houden is een periode netjes inrijden en ze vooral niet te arm afstellen. Als je 1:40 mengt en de bougie bij alle afstanden koffie met heel weinig melk laat zijn, dan blijft het heel. Overigens kun je in de bergen elke 2T slopen door op de motor remmend een berg af te dalen. Doordat er dan maar weinig mengsel in de cilinder en krukruimte komt, zal de boel daar op een gegeven moment te weinig gesmeerd worden. Dus je houdt de boel heel door ook je remmen er bij te gebruiken en af en toe met de koppeling in een paar keer gas te geven.

Een FS1 die tegen de 65 loopt en netjes is ingereden en afgesteld en altijd netjes opgewarmd, wordt heel oud. Rijdend.
Kijk eerst even in de FAQ.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

kijk hier maar, mijn fs1 was niet geweldig voorbereid maar heeft het toch wel mooi gedaan 8)

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

Aan mpro09, ik had je verhaal al eens gelezen. Super!

Zelf heb ik vroeger een Puch Maxi gereden en later een Yamaha DT. Lekker mee naar Kleve in Duitsland over de waaldijk, fantastisch.

Ik zal idd even zaken moeten afwegen.
Is nog niet zo eenvoudig blijkt wel :)
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

En nu ga ik tegen mijne winkel spreken :-)

Ik ben zelf een FS1 fanaat in hart en nieren en dat zal iedereen wel weten maar als ik je vraag tegoei lees dan vind ik wel dat iemand je erop moeten wijzen dan een 4 Takt machine beter voor geschikt zal zijn met de bedoeling die jij hebt... lange ritten, Alpen, bergen...

Verder klopt het zeker dat een FS1 een prachtige en vooral betrouwbare brommer is.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ja behalve dat het blok van edwin ontplofte en roy's donkey gewoon helemaal uitelkaar viel :lol:


@swizzer op een maxi is het wel een ander verhaal denk ik
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

mpro09 schreef:ja behalve dat het blok van edwin ontplofte en roy's donkey gewoon helemaal uitelkaar viel :lol:


@swizzer op een maxi is het wel een ander verhaal denk ik


Mooie kerel ben jij een Chinees vergelijken met een Japanner :roll:

Maar voor lange reizen zou ik ook een honda (4takt) kiezen. Maar ook daar geld: als je zelf niet kunt sleutelen is het zo stuk
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

Ik kan redelijk sleutelen, maar heb geen ervaring met 4takt.
Is dat zoveel ingewikkelder?
Plaats reactie