Wet van 1974/1972...?

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Jeti schreef:
HotWheels schreef:
Jeti schreef:
HotWheels schreef:Een bijkomend probleem (in Belgie) is dat je niet zomaar elke 'brommer' die meer dan 45km/h rijdt op motorfietskenteken kan krijgen.

Dat probleem hebben we al opgelost ;)

Betekent dit zoveel als dat Belgen Nederland wel al eens als 'achterpoortje' zouden durven beschouwen :lol:

We volgen alleen maar de wet.


Nu enkel nog alle anderen
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

HotWheels schreef:
the_destroyers schreef:Juist.
Ik heb laatst over dit onderwerp een mailtje gestuurd naar de politie.
Die waren vrij kwaad.
Ze hebben duidelijk gemaakt dat de regel dat als je brommer van voor '74 is, dat hij nog altijd 45 km/u max mag rijden.
Maar je hebt geen gva nodig, als ze je stoppen.

:cheers:


:roll: wat was er niet duidelijk dan aan mijn eerdere reply :?:


Jawel jawel, maar in belgië zijn er zoveel verschillen kwa politiezone.
Overal is het anders.

@ Jeti: jij hebt idd een goeie oplossing gevonden, als ik nog es bij Sam langsga, ga ik eens vragen hoe het erna allemaal zit. ;)
@Jens: ik ook hoor, had wel al een vermoeden. Langs de ene kant begrijp ik het wel hoor.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

HotWheels schreef:
Yamaha rd50m schreef:
the_destroyers schreef:Juist.
Ik heb laatst over dit onderwerp een mailtje gestuurd naar de politie.
Die waren vrij kwaad.
Ze hebben duidelijk gemaakt dat de regel dat als je brommer van voor '74 is, dat hij nog altijd 45 km/u max mag rijden.
Maar je hebt geen gva nodig, als ze je stoppen.

:cheers:


ik heb hier andere uitleg van de politie gekregen :P ,
uiteindelijk weet gewoon niemand hoe het echt zit, op vlak van snelheid werken ze meestalwel brommers van voor 72, omdat er toen nog andere wetgeving is geweest.
Maar uiteindelijk interpreteren die mensen ook maar, als je daar mee naar de rechtbank gaat is de kans wel groot dat je wint


maarten, dat is het 'm juist, de bestuurder/eigenaar interpreteert net zoals de politie dat doet (de ene bestuurder of agent kent de wet terzake al beter als de andere), helaas moet een rechter zich beperken tot wat de wet voorziet, enkel bij de strafvordering heeft die een bepaalde marge
wil men in belgië sneller dan 45km/h dan is het enige (wettelijke) alternatief een (motor)rijbewijs halen, enkel dan ben je safe


Ik volg je redenering niet helemaal,
de wet is echt niet duidelijk in dit geval, ik heb nog geen interpretaties van rechters gezien, en zelfs rechters kunnen op verschillende manieren interpreteren,
Ik heb tot nu toe enkel een interpretatie van de verantwoordelijke van de verkeerspolitie in geel, en die zegt dat die hogere snelheid wel toegelaten is.
Net zoals bij de auto oldtimer wetgeving is de brommer wetgeving onduidelijk, en dit is zowel voor iedereen het geval,
maar dat wil niet zeggen dat de interpretatie van een bepaalde agent juist is.
Als jij mij ergens een "officiële" interpretatie kan laten zien wil ik ze graag lezen hoor :P
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

de reden waarom ik ook denk dat die hogere maximumsnelheid is toegelaten,
is omdat een voertuig dat op een bepaalde moment legaal op de baan is gebracht, mag blijven rondrijden, ookal veranderen ze achteraf de wetgeving,
hetzelfde met uitstoot en gordelplicht bij oldtimers,
daarom blijft een voertuig dat bij inschrijving orgineel een bromfiets was, ookal had het een hogere maximumsnelheid, altijd een bromfiets,
en als je met een bromfiets op de baan mag, mag je dus ook met een bromfiets op de baan die een hogere maximumsnelheid heeft, als deze zo orgineel en legaal is uitgebracht in België
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik ken iemand met een 97cc fiets met hulpmotor op snorfietskenteken.. Topsnelheid 30 :lol:

Zegt iets over de kennis van de mensen die de schouwing deden toendertijd (2005). En nu zou het misschien ook nog wel lukken bij een rdw keuring, want ze kennen echt al die bijzondere merken niet.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Yamaha rd50m schreef:de reden waarom ik ook denk dat die hogere maximumsnelheid is toegelaten,
is omdat een voertuig dat op een bepaalde moment legaal op de baan is gebracht, mag blijven rondrijden, ookal veranderen ze achteraf de wetgeving,
hetzelfde met uitstoot en gordelplicht bij oldtimers,
daarom blijft een voertuig dat bij inschrijving orgineel een bromfiets was, ookal had het een hogere maximumsnelheid, altijd een bromfiets,
en als je met een bromfiets op de baan mag, mag je dus ook met een bromfiets op de baan die een hogere maximumsnelheid heeft, als deze zo orgineel en legaal is uitgebracht in België


Als je het zou zegt, klinkt het vrij logisch eigenlijk ja.
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Yamaha rd50m schreef:
HotWheels schreef:
Yamaha rd50m schreef:
the_destroyers schreef:Juist.
Ik heb laatst over dit onderwerp een mailtje gestuurd naar de politie.
Die waren vrij kwaad.
Ze hebben duidelijk gemaakt dat de regel dat als je brommer van voor '74 is, dat hij nog altijd 45 km/u max mag rijden.
Maar je hebt geen gva nodig, als ze je stoppen.

:cheers:


ik heb hier andere uitleg van de politie gekregen :P ,
uiteindelijk weet gewoon niemand hoe het echt zit, op vlak van snelheid werken ze meestalwel brommers van voor 72, omdat er toen nog andere wetgeving is geweest.
Maar uiteindelijk interpreteren die mensen ook maar, als je daar mee naar de rechtbank gaat is de kans wel groot dat je wint


maarten, dat is het 'm juist, de bestuurder/eigenaar interpreteert net zoals de politie dat doet (de ene bestuurder of agent kent de wet terzake al beter als de andere), helaas moet een rechter zich beperken tot wat de wet voorziet, enkel bij de strafvordering heeft die een bepaalde marge
wil men in belgië sneller dan 45km/h dan is het enige (wettelijke) alternatief een (motor)rijbewijs halen, enkel dan ben je safe


Ik volg je redenering niet helemaal,
de wet is echt niet duidelijk in dit geval, ik heb nog geen interpretaties van rechters gezien, en zelfs rechters kunnen op verschillende manieren interpreteren,
Ik heb tot nu toe enkel een interpretatie van de verantwoordelijke van de verkeerspolitie in geel, en die zegt dat die hogere snelheid wel toegelaten is.
Net zoals bij de auto oldtimer wetgeving is de brommer wetgeving onduidelijk, en dit is zowel voor iedereen het geval,
maar dat wil niet zeggen dat de interpretatie van een bepaalde agent juist is.
Als jij mij ergens een "officiële" interpretatie kan laten zien wil ik ze graag lezen hoor :P


maarten, ik zei eerder dat rechters de wet niet interpreteren, ze passen hem toe (enkel voor de strafbepaling kunnen ze interpreteren, maar dan is er reeds eerder bepaald of je schuldig bent of niet)
de wegcode bepaalt letterlijk dat je met een A3 rijbewijs max. 49cc mag rijden EN beperkt tot 45km/h(!)
van zodra onze 'brommer' meer dan 45km/h kan rijden en/of meer dan 49cc heeft volstaat een A3 rijbewijs niet meer
er is nergens een bepaling voorzien dat een A3 meer/minder zou toelaten voor brommers voor/na sept. 1974
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

rechters interpreteren ook wetten hoor, aangezien dat toepassen ook interpretatie inhoudt.
en een A3 rijbewijs is nodig om een bromfiets te besturen,
omdat er nergens een speciale regeling is voorzien, mag je ook met een bromfiets van voor 72 rijden.
Maar ik verwacht eens een antwoord van een bevoegd minister ofzo, omdat het nu sowieso een grijze zone en veel onduidelijkheid blijft
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Yamaha rd50m schreef:de reden waarom ik ook denk dat die hogere maximumsnelheid is toegelaten,
is omdat een voertuig dat op een bepaalde moment legaal op de baan is gebracht, mag blijven rondrijden, ookal veranderen ze achteraf de wetgeving,
hetzelfde met uitstoot en gordelplicht bij oldtimers,
daarom blijft een voertuig dat bij inschrijving orgineel een bromfiets was, ookal had het een hogere maximumsnelheid, altijd een bromfiets,
en als je met een bromfiets op de baan mag, mag je dus ook met een bromfiets op de baan die een hogere maximumsnelheid heeft, als deze zo orgineel en legaal is uitgebracht in België


maarten,
"een voertuig dat bij inschrijving origineel een bromfiets was", dat kan dus al niet vermits een bromfiets nooit ingeschreven wordt..
er is dus nergens een officieel spoor van het feit dat de bromfiets voor of na 1974 in het verkeer werd gebracht..
ervan uitgaande dat dergelijke bromfietsen geen GVA hebben, noch ooit ingeschreven zijn geweest, hoe kan je als bestuurder onweerlegbaar aantonen dat dit een bromfiets of motorfiets is?
jouw theorie volgend, zou je dus in principe een Kreidler RS '75 of een Yam RD50DX '75 (en alle andere dergelijke 49cc motorfietsen) kunnen besturen met
een A3 rijbewijs voor zover je alle beschikbare papieren (GVA en inschrijvingsbewijs) in de prullenbak gegooid hebt en verklaart dat dit een bromfiets is van voor '74 ??, waarbij je dan weer in de situatie komt van hoe je dit aan de agent of rechter kan bewijzen? (vermits er geen papieren zijn)
no way dat de politie en/of rechter zich zal bezighouden met een of ander foldertje of brochure :roll:
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

HotWheels schreef:
Yamaha rd50m schreef:de reden waarom ik ook denk dat die hogere maximumsnelheid is toegelaten,
is omdat een voertuig dat op een bepaalde moment legaal op de baan is gebracht, mag blijven rondrijden, ookal veranderen ze achteraf de wetgeving,
hetzelfde met uitstoot en gordelplicht bij oldtimers,
daarom blijft een voertuig dat bij inschrijving orgineel een bromfiets was, ookal had het een hogere maximumsnelheid, altijd een bromfiets,
en als je met een bromfiets op de baan mag, mag je dus ook met een bromfiets op de baan die een hogere maximumsnelheid heeft, als deze zo orgineel en legaal is uitgebracht in België


maarten,
"een voertuig dat bij inschrijving origineel een bromfiets was", dat kan dus al niet vermits een bromfiets nooit ingeschreven wordt..
er is dus nergens een officieel spoor van het feit dat de bromfiets voor of na 1974 in het verkeer werd gebracht..
ervan uitgaande dat dergelijke bromfietsen geen GVA hebben, noch ooit ingeschreven zijn geweest, hoe kan je als bestuurder onweerlegbaar aantonen dat dit een bromfiets of motorfiets is?
jouw theorie volgend, zou je dus in principe een Kreidler RS '75 of een Yam RD50DX '75 (en alle andere dergelijke 49cc motorfietsen) kunnen besturen met
een A3 rijbewijs voor zover je alle beschikbare papieren (GVA en inschrijvingsbewijs) in de prullenbak gegooid hebt en verklaart dat dit een bromfiets is van voor '74 ??, waarbij je dan weer in de situatie komt van hoe je dit aan de agent of rechte zult aantonen? (vermits er geen papieren zijn)
no way dat de politie en/of rechter zich zal bezighouden met een of ander foldertje of brochure :roll:


het eerste bedoel ik dus als bromfiets uitgegeven; of in het verkeer gebracht.
Dan kan je volgens jou nooit met een bromfiets van voor 72 rond rijden, want op enkele uitzonderingen na, bestaat daar nooit een orgineel GVA van?
Daar zit nu ook het probleem, hoe toon je een bouwjaar aan, maar het is niet de schuld van de eigenaar dat die geen papieren heeft,
maar het is wel de schuld van de wetgever dat hij nooit duidelijk heeft gemaakt op welke manier een bouwjaar moet aangetoond worden.
En rechters zullen wel rekening houden met folders en framenummerlijsten hoor. Als jij kan aantonen dat je ontschuldig bent, kunnen ze je niet veroordelen,
en een folder is daar bewijs van. Al bij al blijft het ene lacune in de wetgeving die door de wetgever wordt gecreeerd, niet door de eigenaren, dus daarom is het logisch dat zij niet beboet worden.
De politiezone hier in Geel volgt me daar dan ook in
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Yamaha rd50m schreef:
HotWheels schreef:
Yamaha rd50m schreef:de reden waarom ik ook denk dat die hogere maximumsnelheid is toegelaten,
is omdat een voertuig dat op een bepaalde moment legaal op de baan is gebracht, mag blijven rondrijden, ookal veranderen ze achteraf de wetgeving,
hetzelfde met uitstoot en gordelplicht bij oldtimers,
daarom blijft een voertuig dat bij inschrijving orgineel een bromfiets was, ookal had het een hogere maximumsnelheid, altijd een bromfiets,
en als je met een bromfiets op de baan mag, mag je dus ook met een bromfiets op de baan die een hogere maximumsnelheid heeft, als deze zo orgineel en legaal is uitgebracht in België


maarten,
"een voertuig dat bij inschrijving origineel een bromfiets was", dat kan dus al niet vermits een bromfiets nooit ingeschreven wordt..
er is dus nergens een officieel spoor van het feit dat de bromfiets voor of na 1974 in het verkeer werd gebracht..
ervan uitgaande dat dergelijke bromfietsen geen GVA hebben, noch ooit ingeschreven zijn geweest, hoe kan je als bestuurder onweerlegbaar aantonen dat dit een bromfiets of motorfiets is?
jouw theorie volgend, zou je dus in principe een Kreidler RS '75 of een Yam RD50DX '75 (en alle andere dergelijke 49cc motorfietsen) kunnen besturen met
een A3 rijbewijs voor zover je alle beschikbare papieren (GVA en inschrijvingsbewijs) in de prullenbak gegooid hebt en verklaart dat dit een bromfiets is van voor '74 ??, waarbij je dan weer in de situatie komt van hoe je dit aan de agent of rechte zult aantonen? (vermits er geen papieren zijn)
no way dat de politie en/of rechter zich zal bezighouden met een of ander foldertje of brochure :roll:


het eerste bedoel ik dus als bromfiets uitgegeven; of in het verkeer gebracht.
Dan kan je volgens jou nooit met een bromfiets van voor 72 rond rijden, want op enkele uitzonderingen na, bestaat daar nooit een orgineel GVA van?
Daar zit nu ook het probleem, hoe toon je een bouwjaar aan, maar het is niet de schuld van de eigenaar dat die geen papieren heeft,
maar het is wel de schuld van de wetgever dat hij nooit duidelijk heeft gemaakt op welke manier een bouwjaar moet aangetoond worden.
En rechters zullen wel rekening houden met folders en framenummerlijsten hoor. Als jij kan aantonen dat je ontschuldig bent, kunnen ze je niet veroordelen,
en een folder is daar bewijs van. Al bij al blijft het ene lacune in de wetgeving die door de wetgever wordt gecreeerd, niet door de eigenaren, dus daarom is het logisch dat zij niet beboet worden.
De politiezone hier in Geel volgt me daar dan ook in


een bromfiets van voor '74 kan probleemloos bestuurd worden met een A3 rijbewijs voor zover die begrensd is/werd tot 45km/h (en 49cc)
als dit niet het geval is, wordt hij beschouwd als een motorfiets, met alle bepalingen (en gevolgen) vandien

de wet ff buiten beschouwing gelaten, zou je het als ouder goedvinden dat je puber tegen 90km/h over de openbare weg mag razen? :no:
Laatst gewijzigd door HotWheels op 19 nov 2011, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

zou ik inderdaad als ouder niet ideaal vinden, net zoals ik het niets zou vinden als mijn 16 jaar oudere kinderen zouden roken,
maar heeft weinig met de discussie te maken natuurlijk :) .

Het kan niet, dat je op eigen houtje, technische aanpassingen moet doen aan een voertuig, om wettelijk inorde te zijn, terwijl dit voertuig wel legaal in het verkeer is gebracht,
op dit principe is heel de oldtimer wetgeving gebasseerd, en daarom blijft een bromfiets die ooit legaal als bromfiets in het verkeer is gebracht, altijd een bromfiets,
zonder technische aanpassingen.
Je kan er zelf geen motorfiets van maken in België, maar de politie kan het ook niet, en moeten het dus ook als bromfiets beschouwen,
en met een A3 rijbewijs mag je een bromfiets besturen.
Als dit niet het geval was, zouden alle oldtimers ook gordels moeten hebben, en moesten ze ook aan de milieunormen en veiligheidsnormen van nu voldoen.
Maar verkeerswetgeving wordt niet retroactief ingevoerd.
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Yamaha rd50m schreef:zou ik inderdaad als ouder niet ideaal vinden, net zoals ik het niets zou vinden als mijn 16 jaar oudere kinderen zouden roken,
maar heeft weinig met de discussie te maken natuurlijk :) .

Het kan niet, dat je op eigen houtje, technische aanpassingen moet doen aan een voertuig, om wettelijk inorde te zijn, terwijl dit voertuig wel legaal in het verkeer is gebracht,
op dit principe is heel de oldtimer wetgeving gebasseerd, en daarom blijft een bromfiets die ooit legaal als bromfiets in het verkeer is gebracht, altijd een bromfiets,
zonder technische aanpassingen.
Je kan er zelf geen motorfiets van maken in België, maar de politie kan het ook niet, en moeten het dus ook als bromfiets beschouwen,
en met een A3 rijbewijs mag je een bromfiets besturen.
Als dit niet het geval was, zouden alle oldtimers ook gordels moeten hebben, en moesten ze ook aan de milieunormen en veiligheidsnormen van nu voldoen.
Maar verkeerswetgeving wordt niet retroactief ingevoerd.


Ik kan je in dit alles grotendeels bijtreden, helaas zal de politie of rechter hierin minder tolerant zijn vrees ik.
Ik zou met m'n 49cc Yam's ook liever probleemloos als motorfiets (zonder motorplaat) kunnen rijden :wink:
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

ik heb over heel de zaak ook een mail naar crevits en schouppe gestuurd, en wil dit blijven doen tot ik antwoord heb,
dan graakt het misschien eindelijk opgelost , en weet iedereen hoe het nu juist zit :)
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Goed plan.
Ben ook wel es benieuwd. ;)
Plaats reactie