aanvragen papieren in belgië

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

nope, maar das hun probleem natuurlijk :D ,
wij maken de wetgeving niet, we proberen ze maar zo goed mogelijk na te leven :wink:
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Jeti schreef:
YamaSam schreef:Afbeelding

nog vragen jongen?


Is dat "mijn" motorfiets? 8)

@ Nick
De optie 4 van Nix hebben we ooit al eens besproken ;)


die linkse was even de jouwe ja ;)

midden erop ligt dat moto inschrijvingsbewijs van Mickey, en de rechtse is de invoer van de rooie (duitser van Niels geweest)
probleem met die linkse was dat het een brommer was op dat oostenrijks papier (vandaar de 2kW tegen de 5kW van de duitser)

ik wou kost wat kost 49cc op mn papieren hebben, vandaar dat ik die oude inschrijving wou hebben.
het systeem wilde echter enkel 50cc aannemen helaas.

Het heeft me toen veel zweet en tranen gekost om die twee op motoplaat te krijgen , vandaar dat ik me zo op kan jagen als er me verweten wordt dat ik onofficieel rijd met m'n brommers. Dat kan ik met mn zaak etc écht niet maken. Vandaar ook dat je me niet met een 43mm zal betrappen etc..

amen :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

bij ontbreken van de gebruikelijke papieren komt de bewijslast bij de bestuurder te liggen, niet bij de politie
de politie zal verbaliseren en de bestuurder kan het gaan uitleggen (lees bewijzen) op de politierechtbank;
en die uitspraak durf ik zelfs zonder glazen bol voorspellen :wink:
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

HotWheels schreef:bij ontbreken van de gebruikelijke papieren komt de bewijslast bij de bestuurder te liggen, niet bij de politie
de politie zal verbaliseren en de bestuurder kan het gaan uitleggen (lees bewijzen) op de politierechtbank;
en die uitspraak durf ik zelfs zonder glazen bol voorspellen :wink:


op de politierechtbank zulde het aan de hand van folders en framenummerlijsten wel kunnen bewijzen.
Aangezien da er duidelijk ind e wetgeving staat da het GVA niet verplicht was, en bijgevolg dus (meestal) niet bestaat kunnen ze nie verwachten da je het op een andere manier aantoond.
Maar welke agent gaat een brommer die duidelijk een oldtimer is, en die verzekerd en technisch inorde is beboeten omdat er geen GVA aanwezig is, zeker als de bestuurder kan aantonen dat GVA niet nodig is voor bromfietsen van voor 1974?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

zo gaat dat dan in de [s]politie[/s]r echts-staat hé :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

Yamaha rd50m schreef:
HotWheels schreef:bij ontbreken van de gebruikelijke papieren komt de bewijslast bij de bestuurder te liggen, niet bij de politie
de politie zal verbaliseren en de bestuurder kan het gaan uitleggen (lees bewijzen) op de politierechtbank;
en die uitspraak durf ik zelfs zonder glazen bol voorspellen :wink:


op de politierechtbank zulde het aan de hand van folders en framenummerlijsten wel kunnen bewijzen.
Aangezien da er duidelijk ind e wetgeving staat da het GVA niet verplicht was, en bijgevolg dus (meestal) niet bestaat kunnen ze nie verwachten da je het op een andere manier aantoond.
Maar welke agent gaat een brommer die duidelijk een oldtimer is, en die verzekerd en technisch inorde is beboeten omdat er geen GVA aanwezig is, zeker als de bestuurder kan aantonen dat GVA niet nodig is voor bromfietsen van voor 1974?


als er geen papieren zijn, kan men er even goed van uitgaan dat het een 49cc motorfiets is die niet ingeschreven is;
ik zou degenen die zo rondrijden op ot-ritten geen eten willen geven hoor (flandria records, kreidler rs'en, eerste rd's, 5bak fs1's)
de meeste van die cowboys rijden enkel op brommerverzekering rond (en dat copietje dat hun zogezegd moet beschermen tegen overijverige agenten)
als er dan iets gebeurt, dan zal de verzekering ook wel z'n staartje intrekken :?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

HotWheels schreef:
Yamaha rd50m schreef:
HotWheels schreef:bij ontbreken van de gebruikelijke papieren komt de bewijslast bij de bestuurder te liggen, niet bij de politie
de politie zal verbaliseren en de bestuurder kan het gaan uitleggen (lees bewijzen) op de politierechtbank;
en die uitspraak durf ik zelfs zonder glazen bol voorspellen :wink:


op de politierechtbank zulde het aan de hand van folders en framenummerlijsten wel kunnen bewijzen.
Aangezien da er duidelijk ind e wetgeving staat da het GVA niet verplicht was, en bijgevolg dus (meestal) niet bestaat kunnen ze nie verwachten da je het op een andere manier aantoond.
Maar welke agent gaat een brommer die duidelijk een oldtimer is, en die verzekerd en technisch inorde is beboeten omdat er geen GVA aanwezig is, zeker als de bestuurder kan aantonen dat GVA niet nodig is voor bromfietsen van voor 1974?


als er geen papieren zijn, kan men er even goed van uitgaan dat het een 49cc motorfiets is die niet ingeschreven is;
ik zou degenen die zo rondrijden op ot-ritten geen eten willen geven hoor (flandria records, kreidler rs'en, eerste rd's, 5bak fs1's)
de meeste van die cowboys rijden enkel op brommerverzekering rond (en dat copietje dat hun zogezegd moet beschermen tegen overijverige agenten)
als er dan iets gebeurt, dan zal de verzekering ook wel z'n staartje intrekken :?


op dat vlak moet er inderdaad echt dringend duidelijkheid komen in de wetgeving, maar je kan bijvoorbeeld ook zelf een folder of een kopij hiervan opzak hebben, daar staat de fabriekssnelheid op.
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

GoM!cky schreef:
NIX schreef:Optie 1 is de enige correcte en legale.

Optie 4 is papieren in NL krijgen en dan exporteren naar Belgie. Heb je alleen een Nederlander die meewerkt voor nodig.


Niet helemaal mee akkoord NIX, wat is er mis met optie 2?? Als je de juiste frame en motorbloknummer opgeeft aan je verzekeraar en de juiste gegevens, dan verkrijg je je verzekering voor die bepaalde FS1 en dan ben je 100% LEGAAL :-)

Optie 1 kost je zowizo tussen de 50 en 75 euro voor een DUPLICAAT GVA, en dan moet het nog lukken ook want soms verkrijg je er geen...

Optie 3 is de MOOISTE en ik zou het niet illegaal noemen, eerder de wet omzeilen :wink: Met een origineel motopapier, motoplaat aanvragen en je kadernummer aanpassen ;-) PERFECT in orde en niemand kan je iets ten laste leggen ;-)

Ik heb mijn goudkleurige FS1 met correcte motoplaat (overeenstemmende nummer) en de FS50 idem en dan heb ik nog 1 motoplaat waarmee ik soms op 2RU rijd, maar wanneer ik van FS1 verander dan switch ik de plaat mee ... Dat is ILLEGAAL :-) maar heb er nog nooit problemen mee gehad, als je verstandig rijdt met de FS1 en de politie ziet motoplaat dan laten ze je hier gerust.


Het probleem met optie 3 is dat er figuren op die wijze gestolen goed omkatten. Natuurlijk doet hier niemand dat en zijn het gewoon eerlijk verjkregen frames die aan nhet papier worden aangepast, maar daar gaat de handhaver niet van uit. Bovendien heeft niemand hier de bevoegdheid om nummers in te slaan. Niet dat ik nooit wat heb uitgevreten, hoor, alleen het risico is voor degene die het doet. Er wordt bij twijfel nog wel eens een nummer getest en dan komt er toch weer boven dat er geknoeid is.

De verzekeraar zal in zijn bedrijfsregeling of gedragscode hebben staan dat er een papier overlegd moet worden. Natuurlijk zal er op zich een brommer waar niets mis mee is maar waar alleen een GVA van kwijt is in feite zonder risico verzekerd kunnen worden. Alleen er zullen er ook zijn waar nooit een GVA voor is afgegeven of die feitelijk motorfietsen zijn. De verzekeraar snijdt zich dan in zijn vingers in het voor hem vervelendste geval. Risico is voor de verzekeraar, maar je hebt dan dus een brommer die mogelijk niet zomaar geaccepteerd wordt. Meer bedoel ik er niet mee. de klassiekers van voor een bepaald bouwjaar die nooit een GVA hebben gehad, bedoel ik natuurlijk niet.

Wat ik bedoel is dat er adviezen zijn die in lijn zijn met wat de wetgever voorhad en waar dus geen enkel risico gelopen wordt, en dat er buiten wet om nog wat mogelijkheden zijn, waar je mogelijk prima mee wegkomt, maar waar je in alle eerlijkheid toch wel even die kanttekening moet zetten. Dat is in elk geval wat ik doe. Voel je niet aangevallen, zie het als een aanvulling op je adviezen.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

vermeld ineens ook even de gevolgen van 'dubbelslaan' dan zijn we gelijk rond met dit topic :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik kan nog wel een zooitje mogelijkheden noemen, maar ik zou met zo'n cursus teveel hier op ideeen brengen.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik dacht eerder aan de enkelrichtingstraten hierdoor, zoals wat als er één gestolen wordt, als je er één kapotrijdt, nuja,.. gewoon niet doen dus!
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Als jullie een attest van verlies aanvragen bij de politie, hebben jullie dan een verkoopsovereenkomst bij? of welke uitleg geven jullie?
Nogal moeilijk om als 20 jarige te zeggen dat je de eerste eigenaar bent van een bromfiets van 36 jaar oud...
Mij zeiden ze vandaag dat alleen de 1ste eigenaar dit kon vragen.. Uiteindelijk niets meegekregen dus.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

hans.m schreef:Als jullie een attest van verlies aanvragen bij de politie, hebben jullie dan een verkoopsovereenkomst bij? of welke uitleg geven jullie?
Nogal moeilijk om als 20 jarige te zeggen dat je de eerste eigenaar bent van een bromfiets van 36 jaar oud...
Mij zeiden ze vandaag dat alleen de 1ste eigenaar dit kon vragen.. Uiteindelijk niets meegekregen dus.


ze kunnen nooit weten wie de eerste eigenaar is, aangezien brommer nooit ingeschreven is.
dus dan is het ook bullshit dat alleen de eerste eigenaar dit kan aanvragen en staat nergens in de wet.
Is weer eigen interpratie van lokale politie over federale wetgeving, iets wat niet kan.

als ze nog stom doen gewoon zeggen dat je vader de eerste eigenaar is, en eventueel het attest op zijn naam aanvragen. (of in een ander politiekantoor aanvragen)
Van de moment dat je je GVA krijgt staat er nergens een naam op, dus dan maakt het niets meer uit wie het attest aangevraagd heeft.
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

hans.m schreef:Als jullie een attest van verlies aanvragen bij de politie, hebben jullie dan een verkoopsovereenkomst bij? of welke uitleg geven jullie?
Nogal moeilijk om als 20 jarige te zeggen dat je de eerste eigenaar bent van een bromfiets van 36 jaar oud...
Mij zeiden ze vandaag dat alleen de 1ste eigenaar dit kon vragen.. Uiteindelijk niets meegekregen dus.


met een fictieve verkoopsovereenkomst lukt het ook wel
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

harmen251 schreef:
hans.m schreef:Als jullie een attest van verlies aanvragen bij de politie, hebben jullie dan een verkoopsovereenkomst bij? of welke uitleg geven jullie?
Nogal moeilijk om als 20 jarige te zeggen dat je de eerste eigenaar bent van een bromfiets van 36 jaar oud...
Mij zeiden ze vandaag dat alleen de 1ste eigenaar dit kon vragen.. Uiteindelijk niets meegekregen dus.


met een fictieve verkoopsovereenkomst lukt het ook wel

meuh met de novio deze week naar de politie gegaan. Was een dame deze keer. Had deze al verzekerd dus had een verzekeringsdocument met framenummer. Hiermee hebben ze attest van verlies opgemaakt. Ze zijn zelfs niet komen kijken naar de brommer. En geen stomme vragen deze keer of ik wel de eerste eigenaar was enz..
Plaats reactie