brommers in het buitenland

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Plaats reactie
bas

brommers in het buitenland

Bericht door bas »

beste brommergenoten,
zojuist kwam een antwoord op mijn bezwaar aangaande een boete voor een brommer die ik al 2 jaar niet gezien had, die in een schuurtje roest stond te vergaren. Het antwoord blinkt uit in auto-ritair denken. Geen begrip voor de reden van mijn overhaaste vertrek (moeder van mijn vrouw overleden in California) en uiteindelijk blijkt uit de zin 'Uit een controle door de RDW is gebleken dat de auto niet verzekerd was op de controledatum'.
Wat kan ik hiertegen doen?
Weet iemand een goede advocaat?
Kan ik vanuit Spanje een rechtszaak aanspannen tegen dit antwoord?
Het inloggen van hieruit in de www.digid.nl site is ook al onmogelijk dus moet ik elke keer naar NL om een voertuig te schorsen.
Overigens ben ik een blog begonnen over dit soort authoritair gedrag.
Zie http://machtsmisbruik.wordpress.com/201 ... jze-haren/

bedankt,
Bas
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Oew.

Sowieso nog een keer beroepschrift indienen.
Heb je hem nu inmiddels wel verzekerd of geschorst?

Mijn beschikking hebben ze toen flink verlaagd (van 400 naar 60 euro). Heb hem gewoon maar betaald, want hij was op dat moment inderdaad niet verzekerd of geschorst. Dat was (ergens) mijn eigen schuld. Verhaal staat al op het forum.

Als je wilt, wil ik best eens naar je brieven kijken.
Mail ze me dan maar.

Je bent verplicht hem te verzekeren of te schorsen. Die wet kun je niet veranderen.. Ookal wordt hij niet gebruikt.
Ik heb ook een paar losse frames verzekerd. Ik kom daar de komende jaren niet eens aan toe. Maar dat is ook niet erg in een brommer verzamelverzekering.
Met terugwerkende kracht verzekeren of schorsen kan niet. Dus ik ben wel bang dat je er niet zoveel aan kan doen.. Een overlijden, hoe cru het ook klinkt, is geen "excuus" om je niet aan de wet of regelgeving te houden.

Dat het vanuit het buitenland niet kan :think:
Daar kun je wel een punt in hebben..
Maar je blijft zelf verantwoordelijk voor je voertuigen.

Ben je ook in het buitenland ingeschreven als wonende? Of nog in NL GBA?
Of zit je er tijdelijk? Of hoe werkt dat precies?
Heb jij, of je vrouw, nog andere NL voertuigen op je naam staan?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Op het motorforum zijn ook een hoop mensen die hetzelfde hebben gehad. Eigenlijk komt er hetzelfde de hele tijd uit, je bent zelf verantwoordelijk voor je voertuigen zoals jeti zegt.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De RDW is hier zo star in als het maar kan, die ga je nergens van overtuyigen. En rechter wil wel eens milder oordelen. Dat ga je vanuit het buitenland niet doen, ben ik bang. Niet verschijnen gaat je ook geen credit opleveren. Dan kun je beter betalen. Dat het buitenproportioneel is ben ik met je eens, maar helpt je verder ook geen bal.
Kijk eerst even in de FAQ.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

rdw is net zo stug (misschien nog erger) als de belastingdienst.
ze blijven je achterna zitten voor 1 euro cent en al kost dat 100 euro ,betalen zal je .
helaas zal het ook jouw deel zijn .
bas

Bericht door bas »

pindakaas...
bedankt voor alle antwoorden!
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Stugheid van de RDW heeft hier weinig mee te maken. CJIB deelt de boetes uit op basis van de gegevens bij de RDW. Maar ja, het is allemaal overheidsgelul.
Ik heb me nog eens verder in deze "case" verdiept en mijn advies luidt: betalen. Het lijkt mij niet rendabel om hiervoor een rechtszaak aan te spannen en nog meer tijd, geld en moeite in te investeren.
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Bericht door HotWheels »

lekker alles europees toch :cry:
bas

Bericht door bas »

not
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Voor jou is het niet helemaal relevant (omdat je vanuit het buitenland niet kunt inloggen met DigID), maar ik wilde dit topic toch even volledig maken, mocht iemand dit tegenkomen dmv de zoekfunctie en deze info zoeken.

Reactie (ingekorte versie) van de RDW op mijn mail met de vraag of je NL voertuigen op je naam kunt laten staan als je emigreert, en aan welke eisen het voertuig dan aan moet voldoen.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u emigreert, kunt u een Nederlands kenteken op naam houden. U moet wel aan de Nederlandse voertuiggebonden verplichtingen voldoen.
De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn:
• wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WAM) (geldt niet voor aanhangers, die zijn verzekerd bij het trekkende voertuig)
• algemene Periodieke Keuring (APK) (geldt niet voor motoren, bromfietsen en aanhangwagens < 3500 kg)
• motorrijtuigenbelasting betalen (Belastingdienst Autoheffingen) (geldt niet voor bromfietsen, aanhangwagens/caravans en voor voertuigen ouder dan 25 jaar)
• de juiste kentekenplaten voeren
Uw laatste Nederlandse adres blijft in het kentekenregister staan. Gevolg daarvan kan zijn, dat u niet alle post ontvangt. U kunt daarvoor de RDW vragen een Nederlands correspondentieadres te registreren.
Als u een Nederlands correspondentieadres (buitenlands correspondentieadres is niet toegestaan) wilt laten plaatsen, dan moet u een schriftelijk verzoek bij de RDW indienen.

Of u met een Nederlands gekentekend voertuig mag rijden in het land van bestemming, moet u daar navragen. Informeer ook bij uw verzekeringsmaatschappij en de Belastingdienst of het is toegestaan.

Schorsen
Als u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, dan kunt u uw voertuig laten schorsen. U hoeft dan tijdelijk niet te voldoen aan de voertuiggebonden verplichtingen (de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, APK en de motorrijtuigenbelasting). Vanaf het moment dat de schorsing ingaat, mag u geen gebruik meer maken van uw voertuig. U moet het op eigen terrein of in een garage stallen.

Schorsing aanvragen
U kunt de schorsing op twee manieren aanvragen:
1. online via de website van de RDW (alleen particulieren)
2. bij een PostNL-kantoren of RDW-balie in Veendam, Zoetermeer of Den Bosch (keuringsstation).

Kosten
Bent u in het bezit van een personenauto of bedrijfsauto (t/m/ 3.500 kg) van jonger dan vijftien jaar, dan zijn de kosten van een schorsing € 71,50.
Bent u in het bezit van:
• een motorfiets
• een bedrijfsvoertuig zwaarder dan 3.500 kg
• een aanhangwagen zwaarder dan 3.500 kg
• een voertuig van vijftien jaar of ouder,
dan zijn de kosten van een schorsing € 23,90.
De schorsing van een bromfiets kost € 10,50.
Een aanhangwagen onder de 3500 kg hoeft niet geschorst te worden.

Als u de schorsing voor de einddatum opheft (bijvoorbeeld na een aantal maanden) en daarna binnen één jaar na aanvang van deze schorsing, het voertuig opnieuw laat schorsen, dan geldt een ander schorsingstarief.

Schorsingsduur
U schorst het voertuig in principe voor één jaar. De schorsingsperiode wordt op het Tenaamstellingsbewijs vermeld. Na een jaar loopt de schorsing automatisch af. De RDW stuurt dan het tenaamstellingsbewijs (deel 1B) naar u toe. Hieraan zijn geen kosten verbonden. U ontvangt het tenaamstellingsbewijs zonder de schorsingsregel binnen 5 werkdagen na het aflopen van de schorsing.

Langer dan een jaar schorsen
Wilt u langer dan een jaar schorsen, dan moet u vóór afloop van de schorsingsperiode een verlenging aanvragen.
• Online schorsing verlengen.
• Schorsing verlengen op PostNL-kantoor of bij RDW
U kunt de schorsing steeds opnieuw verlengen voor maximaal een jaar.
Voor een verlenging gebruikt u dezelfde documenten als bij de aanvraag van de schorsing.

Iemand machtigen om te laten schorsen
Als u niet in de gelegenheid bent om de schorsing zelf aan te vragen, te verlengen of te beëindigen, kunt u ook iemand machtigen dit voor u te doen. Dit kan alleen bij schorsen op het PostNL-kantoor. De gemachtigde heeft hiervoor nodig:
• een door u ingevuld en ondertekend machtigingsformulier. Dit formulier is te krijgen op elk groot PostNL-kantoor en bij de balies van de RDW
• het Tenaamstellingsbewijs (kentekenbewijs deel II)
• het Overschrijvingsbewijs (kopie deel III)
• een origineel legitimatiebewijs van de gemachtigde zelf
• een kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar/houder van het voertuig.
bas

Bericht door bas »

"Als u een Nederlands correspondentieadres (buitenlands correspondentieadres is niet toegestaan) wilt laten plaatsen, dan moet u een schriftelijk verzoek bij de RDW indienen. Of u met een Nederlands gekentekend voertuig mag rijden in het land van bestemming, moet u daar navragen. Informeer ook bij uw verzekeringsmaatschappij en de Belastingdienst of het is toegestaan."

Wanneer er door overheden (de internationale RDW zeg maar) geen werk wordt gemaakt van 1 Europa voor de burgers, de inwoners (MENSEN), kan die overheid toch niet verwachten dat dit plan enige support krijgt van diezelfde mensen?
Ik heb anderhalf jaar geleden van de RDW gehoord dat er 'werk van gemaakt werd om voertuigen in Europees kader te plaatsen'....
jammer dat daar geen deadline bij zat. Ik kan toch niet elk jaar met mn camper naar NL rijden voor een APK?
En invoeren in 't buitenland is a. jammer omdat ik dan mn belastingvrijstelling kwijtraak, en het bovendien meer kost dan de hele campert.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Jij mag gewoon je camper in Spanje naar de APK brengen als dat ding daar altijd staat. Is al een tijdje zo. Juist met betrekking tot APK en adressen in het buitenland gaat het binnenkort nog eenvoudiger worden en mag je gewoon NL platen blijven voeren.
Kijk eerst even in de FAQ.
bas

Bericht door bas »

NIX schreef:Jij mag gewoon je camper in Spanje naar de APK brengen als dat ding daar altijd staat. Is al een tijdje zo. Juist met betrekking tot APK en adressen in het buitenland gaat het binnenkort nog eenvoudiger worden en mag je gewoon NL platen blijven voeren.


Waar dan? Dat dat tot 3 jaar terug in Barcelona mogelijk was wist ik maar volgens de RDW is Belgie nu 't meest dichtbij vanuit Spanje.
In de Spaanse kranten lees ik dat de guardia vooral aan 't controleren is op buitenlandse kentekens. Daar is de kans groter dat de eigenaren nog veren hebben...
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

bas schreef:
NIX schreef:Jij mag gewoon je camper in Spanje naar de APK brengen als dat ding daar altijd staat. Is al een tijdje zo. Juist met betrekking tot APK en adressen in het buitenland gaat het binnenkort nog eenvoudiger worden en mag je gewoon NL platen blijven voeren.


Waar dan? Dat dat tot 3 jaar terug in Barcelona mogelijk was wist ik maar volgens de RDW is Belgie nu 't meest dichtbij vanuit Spanje.
In de Spaanse kranten lees ik dat de guardia vooral aan 't controleren is op buitenlandse kentekens. Daar is de kans groter dat de eigenaren nog veren hebben...


Om hier verder op in te gaan.. Ik heb dit vorige week naar Bas gemaild (hij helemaal blij!).
Gaat pas in per oktober 2012.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... hannel=att
Plaats reactie