APK voor bromfietsen/motoren

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

APK voor bromfietsen/motoren

Bericht door Jeti »

Het is weer eens actueel (niet nieuw, maar wel weer een nieuw zetje die kant op).

13/07/2012

Europese Commissie wil apk-keuring voor motoren en scooters

De Europese Commissie wil dat auto's eerder en vaker een apk-keuring ondergaan. Een dergelijke keuring zou ook voor motoren, scooters en bromfietsen verplicht worden. De nieuwe veiligheidseisen moeten het aantal verkeersdoden in Europa met 1.200 per jaar verlagen.

Volgens Europees Commissaris Kallas (Vervoer), die de plannen vanmiddag presenteert, is een aanscherping van de bestaande EU-keuringseisen uit 1977 hard nodig. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het aantal ernstige ongevallen als gevolg van technische mankementen, sterk toeneemt bij wagens ouder dan 5 jaar.

De Tweede Kamer is niet blij met deze voorstellen. De meeste partijen vrezen extra kosten en administratieve rompslomp. Ze vinden de Nederlandse apk-regels streng genoeg.

In Nederland moeten benzineauto's na vier jaar voor het eerst worden gekeurd. Vervolgens is dat na 2 jaar. Als een wagen 9 jaar of ouder is, is een jaarlijkse apk verplicht. In het voorstel van de Commissie komt de jaarlijkse keuring al na 6 jaar.

Voor wagens die op diesel of lpg rijden, zijn de keuringseisen in Nederland iets strenger omdat ze meestal meer kilometers maken. Deze wagens worden na 3 jaar voor het eerst gekeurd en vervolgens ieder jaar. Kallas maakt geen onderscheid tussen diesel-, lpg- of benzinerijders. Hij stelt voor dat wagens die na vier jaar reeds 160 duizend kilometer of meer op de teller hebben staan, vanaf die datum jaarlijks gecontroleerd worden.

Volgens de Commissie zijn technische gebreken de oorzaak van 6 procent van alle auto-ongelukken. Van de ongevallen met motoren is 8 procent te wijten aan technische problemen. De Commissie hoopt met een striktere controle elk jaar 1.200 mensenlevens te redden en 36 duizend ongevallen te kunnen voorkomen.

De Commissie wil ook de kwaliteit van de apk-keuring aan Europese minimumeisen onderwerpen. Voor de keurders komen er diploma-eisen, de meetapparatuur moet aan strenge criteria voldoen en de lidstaten moeten controleren dat de regels worden nageleefd.

Voor het eerst wil de Commissie een verplichte keuring voor motoren, scooters en bromfietsen invoeren. De bestuurders daarvan behoren immers tot kwetsbaarste groep weggebruikers.

Voor vrachtwagens blijft de jaarlijkse apk-keuring onveranderd. Wel stelt de Commissie voor de mobiele controles langs de weg te verzwaren. Transportondernemers die slecht scoren bij de technische keuring, lopen een grotere kans dat hun wagens eruit worden gepikt. Extra aandacht komt er voor het deskundig vastzetten van de lading.
Om fraude met de kilometerstanden te voorkomen, wil de Commissie die bij iedere keuring registreren. Autokopers en -verkopers moeten die informatie kunnen opvragen.

Ongeveer de helft van de lidstaten zal zijn apk-regime moeten aanscherpen als de plannen van Kallas doorgaan. De landen bespreken ze dit najaar, ook het Europees Parlement moet er mee instemmen.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3285796/2012/07/13/Europese-Commissie-wil-apk-keuring-voor-motoren-en-scooters.dhtml
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik denk niet dat dit er ooit van komt trouwens. Misschien voor nieuwe motoren, maar voor oldtimers zal er dan wel een uitzondering gemaakt worden.
En mocht het er toch ooit van komen, dan doe ik alles weg op één na en ga ik postzegels verzamelen. Beloofd.
Gebruikersavatar
realobsession
250km gereden
250km gereden
Berichten: 292
Lid geworden op: 03 okt 2010, 04:37
Locatie: culemborg

Bericht door realobsession »

dat is ook logica jet aangezien alleen je pink lady goedgekeurd zal worden.
de rest ben ik bang van niet. :lol:
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

Jeti schreef:Ik denk niet dat dit er ooit van komt trouwens. Misschien voor nieuwe motoren, maar voor oldtimers zal er dan wel een uitzondering gemaakt worden.
En mocht het er toch ooit van komen, dan doe ik alles weg op één na en ga ik postzegels verzamelen. Beloofd.


nou ik heb al een postzegerverzameling, ooit met een oom gedaan en toen heel veel boeken vol gekregen :D

Dus dan heb ik al een andere hobby :P
Gebruikersavatar
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:06
Locatie: Stabroek, Noord Antwerpen

Bericht door BelgMattijs »

'T is momenteel protestactie aan het Atomium te Brussel!
duizenden motards verzamelen aan atomium tegen europese keuring
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

:play:
Plaats reactie