Framenummer herkomst voor kenteken

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Verkoopverklaring ? Ik had die FS1's al vanaf 1988 in de berging staan en ik ga echt niet frauderen om door de keuring te komen.
Ze moeten gewoon niet lopen zeuren bij de RDW zolang er niet al een kenteken is afgegeven voor een bepaald framenummer. En zeker niet als het gaat om brommers van 40 jaar of ouder met frame-en bloknummer gelijk. Daar staan er nog zat van zonder kenteken in verzamelingen.
Die hele regelgeving van de RDW klopt vaak voor geen meter en sluit niet aan met de werkelijkheid.

Toen je een kenteken nog via een eenvoudige schouwing kon krijgen, hoefde je alleen maar een frame en een los wiel mee te nemen. Dat was natuurlijk te zot voor woorden. Als ze het goed hadden willen doen, dan hadden ze moeten stellen dat een kenteken kon worden afgegeven op frames met bijbehorend blok en als er eens een frame met een verkeerd blok voorbij kwam dan hadden ze daar een ander bloknummer in moeten slaan met een speciaal RDW-keurtje erachter en in hun database moeten vastleggen dat voor een bepaald framenummer met een bepaald verkeerd bloknummer een kenteken is afgegeven en dat het bloknummer is overgeslagen. Op die manier hadden ze veel problemen kunnen voorkomen. Maar ja, het moest natuurlijk weer snel en zo goedkoop mogelijk en nu zitten we dus soms met de brokken van hun falende regeltjes.

Op internet moet je ook nooit frame- of bloknummers noemen of op foto's in beeld brenegen van nog niet opgebouwde brommers. Want stel je eens voor dat iemand vervolgens dat frame- of bloknummer als gestolen aangeeft, dan ben je flink zuur als er een kenteken voor wordt aangevraagd, want leg dat maar eens uit. En theoretisch zou dus de vermeende "eigenaar" op die manier in het bezit kunnen komen van iets wat hem helemaal nooit heeft toebehoord. Gewoon terugeisen wat niet van jou gestolen is, want jij kan aantonen met een koopverklaring dat je die brommer ooit gekocht hebt.

Tja, regelgeving is nooit waterdicht... en de eerste keurmeester van de RDW die mij gaat vragen om een koopverklaring zal ik ter plekke voor gek verklaren en ook uitleggen waarom. Ik heb wel vaker discussies gevoerd met mannetjes van de RDW en geen ervan ooit verloren.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

ik heb vanwegen mijn beroep veel te maken gehad met de rdw keurmeesters en heb nu nog vrij regelmatig contact met een van hen.
en ja deze steekproef controleurs keuren ook onze brommertjes voor een kenteken.
Frame nummer kijken ze wel naar maar bloknummer niet om de dood eenvoudige reden dat lang niet alle merken een nummer in het blok hebben.
en ook yamaha had vooral in de begin periode lang niet altijd gelijke nummers.
je hebt gelijk dat dat schouwen een lachertje was maar als gedraag je gewoon normaal dan zal een afgifte geen probleem zijn lijkt me.
Succes met beiden brommers Willem :wink:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

fs1man schreef:gedraag je gewoon normaal dan zal een afgifte geen probleem zijn lijkt me.


Dat lijkt mij ook niet namelijk :wink:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Jongens, de RDW wil gewoon zien dat je eerlijk aan een brommer gekomen bent, dus als je wil blijven volhouden dat je hem al 20 jaar hebt, ga je gang. Van mij krijgen ze een verkoopverklaring. Verder wordt er wel degelijk naar het bloknummer gekeken, het wordt digitaal opgeslagen en als je een afwijkend bloktype hebt, neem je daar beter de specs van mee. Van mij hoeft het niet, mogelijk lukt het een enkeling zonder documenten, zeker met bekende brommers is dat geen probleem, maar ik neem ze mee. Ik zuig dit niet uit m'n duim, ik keur denk ik zeker 4 brommers per jaar als brommer of motor, net hoe het uitkomt.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

O, maar ik neem ook wel de specs mee :wink: ...

Maar ik ga niet frauderen omdat die heren een koopverklaring willen zien :roll: ...
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

fs1willem schreef:O, maar ik neem ook wel de specs mee :wink: ...

Maar ik ga niet frauderen omdat die heren een koopverklaring willen zien :roll: ...

Heb je niet ergens nog een oud verzekeringsbewijs (papier) of rekening, waarop staat dat hij op jouw naam verzekerd is geweest? Dan fraudeer je niet, en toon je toch iets aan.
Ik weet niet of ze de gegevens van een verzekeringsplaatje nog kunnen achterhalen, dan moet je bij je verzekeringsmaatschappij zijn van toendertijd (als die nog bestaat :P). Maar meestal door conversies van computersystemen zijn dat soort gegevens verloren gegaan. (en terecht, want ze hebben er zelf niets aan om te bewaren en is alleen maar systeemvervuiling)
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Jeti schreef:
fs1willem schreef:O, maar ik neem ook wel de specs mee :wink: ...

Maar ik ga niet frauderen omdat die heren een koopverklaring willen zien :roll: ...

Heb je niet ergens nog een oud verzekeringsbewijs (papier) of rekening, waarop staat dat hij op jouw naam verzekerd is geweest? Dan fraudeer je niet, en toon je toch iets aan.
Ik weet niet of ze de gegevens van een verzekeringsplaatje nog kunnen achterhalen, dan moet je bij je verzekeringsmaatschappij zijn van toendertijd (als die nog bestaat :P). Maar meestal door conversies van computersystemen zijn dat soort gegevens verloren gegaan. (en terecht, want ze hebben er zelf niets aan om te bewaren en is alleen maar systeemvervuiling)


Een oud verzekeringsbewijs is héél iets anders dan een koopverklaring faken :wink: !
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Klopt, het is een ander middel om het doel te bereiken: aantoonbaar maken dat jij de eigenaar bent de brommer.

Overigens ben ik ook wel eens zonder verkoopverklaring geweest (voor een NL brom, de 378). Kreeg toen een formulier dat ik moest invullen, waarbij ik verklaarde de rechtmatige eigenaar te zijn.
Had het alleen meegemaakt met EU brommers dat ze die verkoopverklaring wilde, maar toen ook voor de NL brom. Prima, ingevuld en klaar.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Kijk, voor een EU-brommer kan ik mij voorstellen dat ze een koopverklaring willen hebben. Die kan immers makkelijk achterover gedrukt zijn en de RDW heeft daar geen gegevens van.

Van een NL-brommer zou de RDW moeten kunnen zien dat het daadwerkelijk om een NL-brommer gaat. En als ie niet als gestolen geregistreerd staat vind ik dat ze niet moeten zeuren.

Een formulier invullen waarbij ik verklaar de rechtmatige eigenaar te zijn vind ik geen probleem, want beide FS1´s zijn door mij van de destijds rechtmatige eigenaars gekocht.

Mijn geweten is wat dat betreft clean en dat wil ik niet verstoren door fraude met koopverklaringen.
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Bericht door scirocco »

Gewoon heen gaan Willem zo veel mogelijk mee nemen wat je hebt
Per vestiging zit er ook weer verschil in waar ik geen verkoopverklaring bij heb geef ik altijd direct aan
En zeg staat al jaren achter in de schuur wordt nooit moeilijk over gedaan
Waar ik altijd kom met mijn spul doen ze nooit moeilijk als je de echt benodigde papieren
Er maar bij hebt de keuringen stellen al helemaal niets voor
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Het is niet echt van belang wat wij vinden wat wel en niet zou moeten horen, en gevraagd zou moeten worden.
Als we iets voor elkaar willen krijgen (kenteken), zullen we toch mee moeten gaan in hun geschreven en ongeschreven regeltjes. Ookal veranderen die steeds, en zijn ze per vestiging en per keurmeester verschillend. Zie mijn laatste ervaring waarbij er ineens een bandje om het zadel moest zitten, omdat het anders een 1 persoonszadel ipv 2 persoons was.. Dat staat nergens, en gaat ook nergens komen te staan. En die verklaring was voor mij ook nieuw en staat ook nergens, alleen voor niet-NL-brommers.

Nogmaals: als ze zien dat je liefhebber bent, zullen ze ook wel iets soepeler zijn. Ik heb mijn afkeurpunten ook altijd goed weten te praten met beloftes dat ik het nog ga aanpassen (aantal dB.. :roll: ).. Maar zo een oud verzekeringsbewijs gaat wel helpen in hun meegaandheid. In het ergste geval zeggen ze dat het niet nodig was geweest. So what.

Of je trekt een jurkje aan met een laag decolleté, maar weet niet of dat in jouw geval in het voordeel werkt :lol:
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Jeti schreef:Of je trekt een jurkje aan met een laag decolleté, maar weet niet of dat in jouw geval in het voordeel werkt :lol:


Zal me even scheren van te voren :wink: .
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Beste Willem, van mij krijgen ze een verkoopverklaring als ze die willen. Ik verkoop hem aan de buren en een dag later koop ik hem terug. Is geen fraude, is niet illegaal en de RDW krijgt zijn verklaring. Je moet niet de zaken groter maken dan ze zijn en hier de hele tijd roepen dat er fraude gepleegd wordt, dat helpt niets en slaat eigenlijk ook nergens op. Als jij het wil doen zoals jij vind dat het moet, prima, maar dat zijn jouw eigen regels. Als een ander het anders doet, zelfs als jij vind dat het verkeerd is, mag een ander lekker zelf weten. De RDW wil een aankoopbewijs zien. Als het lukt zonder, prima, maar het zijn hun regels en die bepalen. Ik ga hier dus niemand adviseren flink te zijn, hun rug recht te houden en vooral niet mee te werken aan hun regels omdat ze ergens al jaren een frame hebben liggen. De wereld draait zoals ie draait.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Als ze een koopverklaring eisen... gaat ie gewoon niet op kenteken... klaar Arie. Ik ben ondertussen helemaal klaar met instanties waar je feitelijk fraude moet plegen om je recht halen. Dit soort onzin gebeurt namelijk niet alleen bij het RDW. Ik werk daar niet aan mee.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

En dan heb je een frame zonder kenteken, vet handig :D
Plaats reactie