Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door Jeti »

Net ding!
(alleen zou ik de tank toch ook wel gespoten hebben.. doet beetje afbreuk aan de rest ;))
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

Ben ik mee eens
Dat is mijn test tank, ik heb een smalle tank die nog gespoten moet worden. Het frame is eigenlijk ook om te testen omdat er een kenteken opzit. Als hij zometeen goed rijd dan moet er ook nog een 378 frame op, je moet toch wat in de beginfase hahahaha.
Ik ben eigenlijk zomaar begonnen met bouwen met spullen die voorhanden zijn en wil er een sportieve fs1 van maken om zelf een beetje op te rijden in de zomer
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door the_destroyers »

Ziet er al goed uit.
Alleen de banden vind ik niet zo mooi, vindt dat bvb m45 veel mooier staat! ;) (los daarvan rijden m45 ook beter dan swallows volgens mijn ervaringen)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door NIX »

Leuk, eindelijk weer eens iets dat niet de zoveelste folder kopie is en evengoed toch terug te bouwen is.
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

Ik heb nu 5 oude cilinders (4 imi fs1 en een z1) geprobeerd op 2 blokken (een 378 en 2ry blok) maar allemaal lopen ze warm.
Alle cilinders lopen echt mooi qua afstelling stationair en pakken super op bij gas geven. Ik kan alleen niet boven de 50km/h uitkomen want dan lopen ze allemaal warm.
Zijn de nieuwe cilinders die te koop zijn warmloopvrij of is dat ook een onbegonnen zaak
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door fs1man »

Inderdaad een fs1 naar mijn hart en niet de zoveelste suffe fs1 met draad einden waar trappers horen deze had zomaar bij mij uit de schuur kunnen komen :lol:
Wat die cilinders betreft een nieuwe immi is alleen maar geld weggooien is vrijwel allemaal rommel.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door Tombo »

Weet je zeker dat de boel goed afgesteld is? Dus ook de ontsteking? Het is niet normaal dat de boel zomaar warm loopt, dan is er meer aan de hand.
Je weet dat een brommer het hardst en het mooist loopt als hij net wat te arm staat? En je weet dat dat écht killing is voor een FS1? ;)
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

Thanks voor de reacties weer.
Ik dacht ook aan meerdere oorzaken dus die wilde ik dan maar rustig uitsluiten en via het forum krijg je toch maar mooie tips.
Ik heb de blokjes gereviseerd dus ik dacht als er 1 warmloopt dan probeer ik ook die andere even om uit te sluiten dat hij niet warmloopt van binnen uit het blok.
Dat is dus goed. Dan dacht ik ook nog dat het misschien die imi 16mm carburateur kon zijn maar heb er nog niet over gehoord. Zoals ik al zei loopt hij echt super mooi,
Ik heb de mengsmering 33ml olie op 1 liter benzine en tussendoor ook al loodvervanger mee gegeven (dat had ik nog staan) om ook daarvan zeker te zijn. De ontsteking heb ik ook op 3 en 4mm gehad. Wat ik wel vind is dat de vonk wel groter mag, maar het is kicken en lopen dus weet het niet. Misschien ook een andere ontsteking spoel proberen???? Heb ook al 2 bobines geprobeerd natuurlijk ook voor de zekerheid.
Ik lees ook natuurlijk dat de kwaliteit zuiger ertoe doet maar welke? Heb nu oude zuigers en nieuwe geprobeerd maar lukte ook nog niet. Moet wel eerlijk zeggen dat die nieuwe zuiger maar 10 E koste. Heb ook 2 koppen geprobeerd (kleine en de grote) en verschillende bougies (de 7,8,9 en zelfs de 10)
Hij hoeft van mij ook niet hard te lopen maar met deze cilinders loopt hij toch tussen de 70 en 80. Dat is wel leuk maar met die nieuwe wetten is het beter dat hij maar max. 60 rijd want je bent gelijk je kenteken kwijt nu. Als uiteindelijke optie kan ik een originele cilinder proberen te bemachtigen die zoiezo niet harder gaat dan 55 of een ring in de uitlaat dan maar om hem een beetje te begrenzen maar er moet toch uit te komen zijn dacht ik.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door Tombo »

Ik lees nergens met welke sproeier je rijdt ;) Ik heb in verleden ook met cheapie 10 euro zuigers gereden, en de boel liep eigenlijk nooit warm.
Voor een FS1 cilinder (dus snel) met een originele 16mm en een snelle FS1 pijp moet je rond de sproeier 170 zitten.
Ik zou eigenlijk sowieso de imitatie carburateur vervangen voor een originele
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

Klopt, een sproeier 160 zit er in ,als ik een grotere erin doe dan krijgt hij teveel benzine (Als ik de choke uittrek slaat hij ook af.)
mzzz
50km gereden
50km gereden
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2007, 14:25

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door mzzz »

Vervelend probleem vooral al je al zoveel geprobeerd hebt.
Je verhaal samenvattend zijn de enigste 3 dingen die niet veranderen: de kwaliteit van je brandstof,je carburator en je uitlaat.laten we ervan uitgaan dat de uitlaat vrij van blokkades is,anders zou je na een paar honderd meter al niet meer vooruitkomen.Blijft over je benzine- olie mengsel of je brandstof mengsel uit de carburator.
Je hebt je imi carb omgebouwd naar mikuni door een mikuni sproeier houder te gebruiken.
Dat maakt het nog geen mikuni.Heb zelf sinds kort ook een 16 mm imi carb en geen problemen (Maar kon nog niet veel rijden).
Ik zou de raad van mijn voorvangers opvolgen en een mikuni aanschaffen met de hier genoemde sproeier bezetting ( Heb er zelf ook 1 aangeschaft haastige spoed is zelden goed )
Succes
Jan
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door NIX »

Zijn de groeven van de O-ringen goed schoon? En wat Gino zegt: die 2 pennen zijn vaak ook de oorzaak van een aanlopende schijfrem.

Een ori 140 is veel te klein voor een FS1 cilinder. Of je hebt geen ori sproeier, of er zit wat anders fout. Hoe bedoel je neiging tot warmlopen? Waar merk je dat aan?

Je testmethode zegt overigens niets over de hoofdsproeier. Oppakken en optrekken zegt hooguit wat over de stationairafstelling en naald. Je hebt het over naald afstellen, dat heeft alleen zin voor halfgas. Lees de afstelFAQ nog eens. Naald gewoon in het midden laten.

Afhankelijk van je gewicht heb je met een 50cc FS1 cilinder een tandwielverhouding van 13/44, 12/44, of 12/42 nodig. 13/42 is erg zwaar en zal een gat tussen 3 en 4 geven. In veel gevallen is 13/44 ook te zwaar, tenzij je een 16-jarige vlieggewicht bent.
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

Duurde even eer de reactie, maar ik heb het voor elkaar.
Het was iets dat ik nooit had gevonden maar omdat we het over een imi en een originele carburateur hadden heb ik hem uit elkaar gehaald en wilde ik wat onderdeeltjes van een ori 10mm erop proberen. Toen ik de benzine toevoer nippel (met het vlottertje erin) eraf wilde draaien merkte ik dat hij los zat (!?????)
Ik heb hem aangedraaid en het vlotterbakje met vlotter van de 10mm erop gezet en gestart. Hij liep ineens heel anders en de sproeier was dus zoals iedereen al dacht te klein. Even wat sproeiers besteld en die kreeg ik vanochtend binnen. Een 180 geprobeerd en... te klein :( een 190 net aan en een 200 ,... ja hoor eindelijk. :) :D :D
Even geprobeerd en prima denk alleen de gasnaald 1ntje naar beneden want op het laatste stukje gas doet hij niks en iets gas terug dan net wel. Topsnelheid bijna 70 met een 12 tands voor en 43 achter. Dit is ook de imi fs1 cilinder die nu niet veel toeren nodig heeft met de 12 tands zodat hij in zijn 4 prima oppakt .
Nu nog even de remklauw uit elkaar, schoonmaken en smeren en daarna de smalle tank (is nu kaal en strak voor het spuiten) erop.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door NIX »

Ik zeg het nog 1x: het laatste kwart tot volgas regel je niet met de gasnaald maar met de hoofdsproeier. Zo te horen zit je te groot. Als de motor zit te kloten bij halfgas mag je de stand van de gasnaald veranderen, maar een standaard 50cc FS1 cilinder heeft dat niet nodig.
peternico
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:14

Re: Probleem: fs1 zakt af in zijn 4 als hij warm is

Bericht door peternico »

rustig maar ..... ik wist niet dat je kwaad werd. Dacht dat een yamaha rijder relaxed was.
Plaats reactie