Graag Peter, ik ben een set aan het samenstellen voor `73. Alleen nog een rechter stalen vlakke zijkap en de tank. Maar met de laatste moet ik wat meer geduld hebben, denk ik.
Vandaag bruut met een haakse slijper de koelribben van een DT50mx cilinder ingekort die we bij de FS1 shop in Almere gehaald hadden, zodat de cilinder onder de cilinderkop van de TY blijft. We hadden, mijn dochter en ik, besloten dat er een nieuwe origineel model cilinder op de TY moet komen voordat de TY aangeboden wordt bij de keuring. Maar de grote koelribben onder de kleine pet van de TY vandaan was geen gezicht zei mijn dochter en kon echt niet. De oude cilinder was te vaag, te krom, te versleten om serieus wat mee te doen.
Morgen olie halen voor in de RD50mx voorvork die gemonteerd is in de kroonstukken van de TY50m, motorblok van de TY, motorblok van de DT400 die na het opensplitsen weer geheel gemonteerd is. Misschien dat inmiddels de stickers op de tank van de TY geplakt zijn bij de stickerman, zodat de wit gespoten delen van het weekend aangeboden kan worden bij de spuiter voor een blanke laklaag.
Vandaag: - Olie gehaald bij de olieboer - Olie in de motor van de TY50m gedaan. - Olie van de garagevloer gelepeld. - Vergeten simmering achter de kickstarter gemonteerd. - Opnieuw olie afgevuld.
Toch maar besloten om de voorvork nog maar niet af te vullen... Er ging meer mis vandaag.
Met een C320 blokje in gevecht. Lag hier al 3 jaar te wachten op reparatie. Wat mankeerde eraan? - verkeerde nokkenas (kleppen openen alsof de motor achteruit loopt) - Vrijstand niet te vinden (tandwiel 1e versnelling zat verkeerd op de as zodat de trekspie niet vrijkwam) - versnellingshevel verkeerd gemonteerd - Alleen oude pakkingen en keerringen - Zuiger ondersteboven - stoterstangen krom - verkeerde klepdoppen - Koppelingskap gebarsten - verkeerde veren in koppeling - Drukstift verkeerdom, dus veel te grote slag hevel - Ontsteking ondersteboven gemonteerd - Ontstekingsnok vreet puntenvoet op - punten zonder voet - O-ringen stoterstangen niet gemonteerd. Blok liep gewoon leeg tussen kop en cilinder toen ik het onder de brommer weghaalde.
Ik vergeet vast nog wat.
Edit: Er blijkt ook nog een ring onder de primaire aandrijving te missen. What else? Edit 2: tussen kop en tuimelaarhuis hoort een pakking. Daar heb ik 400 kilo oude vloeibare pakking weggeschraapt.