LED verlichting uitleg gevraagd

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Tombo »

Volgens mij worden die 'simpele' spanningsregelaars nog gewoon op nagenoeg alle motorfietsen gebruikt. Tenminste, bij mij zit er ergens een groot aluminium blok met koelribben, en dat is de spanningsregelaar.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door NIX »

Precies. Het is leuk om eens te upgraden naar iets deftigers, maar ik zou er niet op wachten. Volgens mij heb ik ook nog ergens schema's om zelf regelaars te braden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Niels »

Ja, die standaard regelaars zijn natuurlijk ook een oplossing.
Ik denk alleen dat je qua regelaar best nog wat kan optimaliseren bij een FS1, maar ik wil daar ook geen tijd in steken als niemand daar serieus interesse in heeft :P
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Jeti »

Optimaliseren kan altijd, met alles.
Maar rendabel zal het niet zijn als je het specifiek op FS1 richt. Lampjes werken prima, LED is eigenlijk alleen voor de fun. En die doelgroep is nog beperkter, zeg haast nihil.

Of je moet het leuk vinden om voor de hobby te maken.
Ter vergelijking:
Op het m... forum maakt iemand ontstekings-zoom-kastjes om het tijdstip goed te zetten. Gewoon omdat hij dat leuk vindt om anderen mee te helpen. Ook wel geinig bedacht. Verdienen kun je niet aan zoiets. En moet je ook niet willen aan mede-(forum)-hobbyisten vind ik.

Conclusie:
qua markt nooit rendabel.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Niels »

Naja, bij dit soort dingen vind ik wel dat er iets aan verdiend mag worden.
Het kost best een hoop tijd en dat is veel waard.

Ik doe al 9 jaar dit forum en heb er nooit iets voor gekregen, als ik dan ook nog mijn vak voor niets ga uitoefenen in de avonduren dan zou ik wel gek zijn, dan richt ik me liever op mijn foto's
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Niels »

Jeti schreef:In het geval van het LED gebeuren, is er wel een verschil tussen "iets verdienen" en "een markt verzadigen". Om hier te vragen of er markt is, is nooit rendabel, want er lezen hier te weinig mensen mee, en er hebben in totaal een stuk of 6 mensen in dit topic gereageerd. Dat zegt iets over deze specifieke FS1 markt. En dan wordt het wellicht duurder en zullen mensen afhaken. Dat is wat ik ermee zeg. Dus het is alleen rendabel als je er zelf voldoening uit haalt (net als het opknappen van een oldtimer eigenlijk). Uurtarieven rekenen bij dergelijke dingen zal nooit rendabel zijn. Of je moet echt iets geniaals unieks bedenken en het voor een groter publiek kunnen aanbieden ofzo. Maar dan wordt het sowieso al sneller commercieel ipv hobbymatig. En dat heeft niets met LED op een FS1 te maken dan.


Daar heb je gelijk in.
Ik zou er ook geen markt mee willen verzadigen, maar het gaat er meer om dat ik zou weten dat er in ieder geval een paar mensen op zitten te wachten.
Bij 1 persoon is het wat zonde van de moeite, als die ook al met een standaard regelaar zijn LEDjes kan voorzien van een stabiele spanning.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door Jeti »

Niels schreef:
Jeti schreef:In het geval van het LED gebeuren, is er wel een verschil tussen "iets verdienen" en "een markt verzadigen". Om hier te vragen of er markt is, is nooit rendabel, want er lezen hier te weinig mensen mee, en er hebben in totaal een stuk of 6 mensen in dit topic gereageerd. Dat zegt iets over deze specifieke FS1 markt. En dan wordt het wellicht duurder en zullen mensen afhaken. Dat is wat ik ermee zeg. Dus het is alleen rendabel als je er zelf voldoening uit haalt (net als het opknappen van een oldtimer eigenlijk). Uurtarieven rekenen bij dergelijke dingen zal nooit rendabel zijn. Of je moet echt iets geniaals unieks bedenken en het voor een groter publiek kunnen aanbieden ofzo. Maar dan wordt het sowieso al sneller commercieel ipv hobbymatig. En dat heeft niets met LED op een FS1 te maken dan.


Daar heb je gelijk in.
Ik zou er ook geen markt mee willen verzadigen, maar het gaat er meer om dat ik zou weten dat er in ieder geval een paar mensen op zitten te wachten.
Bij 1 persoon is het wat zonde van de moeite, als die ook al met een standaard regelaar zijn LEDjes kan voorzien van een stabiele spanning.

Logisch. Snap ook dat je eerst wilt inventariseren ipv gewoon maar aanbieden.
Ik heb er zelf te weinig verstand van om te weten hoe goed een verkrijgbare regelaar voldoet (ervaringen blijken goed te zijn?) en wat de verschillen zijn en wat er nog beter kan.

Sam heeft ooit geopperd LED koplampen te maken. Hier was toen wel vraag naar. Dat was alweer een jaar of 3 geleden. De LED ontwikkelingen zullen nu ook wel verder/makkelijker zijn.
FrankFS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 apr 2015, 13:49

Re: LED verlichting uitleg gevraagd

Bericht door FrankFS1 »

Zo'n LED koplamp en achterlicht klinkt zeer aantrekkelijk. Uit mijn FS1 met gloeilampen komt zeer mager licht, ik word prima gezien door anderen maar echt licht voor mijzelf op donkere wegen is bijna gevaarlijk. Iemand hier die led verlichting aanbied?
Plaats reactie