Draadeind verwijderen uit motorblok

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 apr 2016, 17:00
Locatie: Soest

Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door Steyr-Aug »

Beste techneuten,

Even kennismaken, ik ben 58 jaar, getroffen door een herseninfact, atrbeids ongeschikt, en in bezit geweest van een candy Gold 1973 (Model378) fs1 Yamaha en pas begonnen aan het opknappen van een fs1 bromfiets.

Ik heb een vraag:

Een van de vier draadeinden van de montage van cilinder en kop is afgebroken. Hoe zou ik dit uit het blok kunnen verwijderen? Er steekt niets uit en hij zit er vast in.

Wie heeft ook dit probleem (Gehad)? Laat het mij weten, misschien is er een oplossing te bedenken.

Sleutelgroetjes.

Styer-Aug
Gebruikersavatar
SuzuhaTR1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door SuzuhaTR1 »

Hoi Styer-Aug,

Als er helemaal niets uitsteekt wordt het erg lastig, het enige wat ik mij kan bedenken is dat je er een moer bovenop legt en die probeert vol te lassen waarbij hij dan hopelijk het stukje draadeind mee pakt, vaak lukt dit pas bij de zoveelste poging. Het voordeel is dat door de hitte ook het schroefdraad los komt uit het alu, wel steeds eerst heel goed laten afkoelen! Voordat je er aan gaat draaien.
En als het niets wordt een gebruikt carterhelftje zoeken, welke kant is het? De linker met nummer?



"FS1 & SS50......terug naar af"
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 apr 2016, 17:00
Locatie: Soest

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door Steyr-Aug »

Het is de rechter helft (Rechtsonder) geluk bij een ongeluk. frame en blok hebben gelijk nummer.

wat bedoel je met FS!&SS50....terug naar af
Gebruikersavatar
SuzuhaTR1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door SuzuhaTR1 »

En heb je een schijf of membraanblok? Ik heb nog een helft van een membraanblok die je zo mag hebben


"FS1 & SS50......terug naar af"
Gebruikersavatar
jimf98
500km gereden
500km gereden
Berichten: 896
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
Locatie: Amsterdam

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door jimf98 »

Inderdaad proberen te lassen hoewel het wel lastig is.
Je kan ook een linksdraaiende boor gebruiken. Doordat hij linksom draait zorgt ie ervoor dat de het tapeind niet nog strakker erin wordt gedraaid. Met een speciale draadeind verwijder set kan je het tapeind eruit draaien.
Gebruikersavatar
SuzuhaTR1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door SuzuhaTR1 »

Totdat zo'n linkse tap afbreekt...dan ben je nog verder van huis, mij is het nog nooit gelukt met die dingen, en 30 jaar geleden bij gebrek aan lasapparaten en dergelijke..een flink aantal keer grprobeerd


"FS1 & SS50......terug naar af"
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door wietsefs1 »

Ik kan hem er uit frezen, is wel een rot klusje maar kan.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door NIX »

En ik las ze altijd los. Eerst met wat proppen het stuk wat verlengen en dan een dikke spijker of het restant draadeind er haaks op en proberen er beweging in te krijgen. Door het lassen schrikt er ook veel los. Soms moet je het vaker dan 1x proberen.

Heb ze ook wel uitgeboord en dan een helicoil erin, maar dat uitboren en de laatste resten draad eruit pulken is een behoorlijk gepruts. Ik doe dat alleen als de lastruc echt niet wil.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door fs-ael »

Een moer er op lassen werk voor mij ook prima.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door NIX »

Wat vaak ook goed helpt is als er (weer) wat uit steekt daar eerst een tijdje op tikken. Niet doodslaan, maar tikken. En dan pas gaan draaien of wringen.
Kijk eerst even in de FAQ.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Draadeind verwijderen uit motorblok

Bericht door athenayamaha »

Heb zelf ooit een draadeind uitgeboord met een accu boormachine. Blijkbaar ook goed genoeg in het midden want kon er na draad opzuiveren weer een tapeind in draaien. Rij er nog steeds mee. Is nooit weer losgekomen. Denk wel dat ik geluk heb gehad toen...
Plaats reactie