Schoonmaken schijfremdelen
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Schoonmaken schijfremdelen
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het gangbaar maken van een aanlopende schijfrem. Het wiel liep niet mooi vrij omdat remklauw onvoldoende loste: wanneer je de remhandel inkneep sloeg de klauw wel sterker aan, maar na loslaten van de remhandel, kwam er onvoldoende ruimte om de schijf vrij te laten draaien. Zonder ervaring, maar met de FAQ ben ik wat gaan pionieren. Uiteindelijk alles gedemonteerd er schoon gemaakt en nu functioneert het weer. Hierbij wat ervaringen.
Ik heb gemerkt dat het handig is om een volgorde aan te houden. Zo is het is om de remcilinder uit de klauw te halen het beste om dit te doen door hem eruit te pompen met behulp van het systeem. Daarvoor moet er nog olie in het circuit zijn en er iets van werking in de cilinder zichtbaar/ mogelijk zijn wanneer je druk zet met de remhandel.
Bij het demonteren van de handel en het reservoir kwam ik er achter dat er erg weinig ruimte is voor gereedschap. Ik heb daarvoor wat aanpassingen aan een puntige combinatie tang gedaan: al mijn circliptangen pasten niet. Ik heb een schraper gemaakt om de ringzittingen in de remklauw schoon te maken van een lange dakplaatnagel (geïnspireerd op een kromme hoefnagel), een spijker(27/11) verbogen en bijgeslepen om de circlip die de plunjer borgt te bevrijden en wat staalborstelharen en spelden gebruikt om de gaatjes in het remoliereservoir te ruimen.
Hieronder een foto van een Nissin rempomp.
In de kop van de plunjer bevinden zich gaatjes: ook die waren verstopt.
Als laatste een foto van een asco pomp.
Ik heb gemerkt dat het handig is om een volgorde aan te houden. Zo is het is om de remcilinder uit de klauw te halen het beste om dit te doen door hem eruit te pompen met behulp van het systeem. Daarvoor moet er nog olie in het circuit zijn en er iets van werking in de cilinder zichtbaar/ mogelijk zijn wanneer je druk zet met de remhandel.
Bij het demonteren van de handel en het reservoir kwam ik er achter dat er erg weinig ruimte is voor gereedschap. Ik heb daarvoor wat aanpassingen aan een puntige combinatie tang gedaan: al mijn circliptangen pasten niet. Ik heb een schraper gemaakt om de ringzittingen in de remklauw schoon te maken van een lange dakplaatnagel (geïnspireerd op een kromme hoefnagel), een spijker(27/11) verbogen en bijgeslepen om de circlip die de plunjer borgt te bevrijden en wat staalborstelharen en spelden gebruikt om de gaatjes in het remoliereservoir te ruimen.
Hieronder een foto van een Nissin rempomp.
In de kop van de plunjer bevinden zich gaatjes: ook die waren verstopt.
Als laatste een foto van een asco pomp.
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Schoonmaken schijfremdelen
Goedzo knul! Ik zet 'm ook even in de FAQ erbij.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Schoonmaken schijfremdelen
Elnt, nog steeds.
Tanker, verkenner of artillerist?
Tanker, verkenner of artillerist?
Kijk eerst even in de FAQ.
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: Schoonmaken schijfremdelen
A20XO, Ssv 41tk, Plcdt wielverkenning. 80-6. Paraat Bergen-Hohne.
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Schoonmaken schijfremdelen
Alexander, dus. Ik ben na mijn diensttijd als PC bij 11 tkbat nog anderhalf jaar gebleven als PC bij SERW op het OCC in Amersfoort. Maar wel na jouw tijd: ik ben 88-6. En nu uitsluitend nog als ruiter actief reservist. Ben net 3 jaar Cdt standaardwacht geweest bij het Cavalerie Ere-Escorte.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek