Koppelingsprobleem
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Koppelingsprobleem
Beste allen,
ik heb al enige tijd een koppelingsprobleem:
Bij wegrijden vanuit stilstand in de eerste versnelling met redelijk wat gas, en op laten komen van de koppeling, lijkt deze in eerste instantie langzaam te pakken.
Bij verder loslaten van de koppelingshandle ontstaat een ratel vanuit het blok (aan welke kant is me nog niet duidelijk) en plotselinge stijging in toeren, alsof de koppelinghandle weer in eens ingetrokken wordt.
Bij nog verder op laten komen van de koppeling lijkt alles weer normaal en kan je prima wegrijden.
Bij wegrijden in de eerste versnelling met weinig gas is er geen enkel probleem.
Nog even wat details:
- Ketting en kettingwielen zijn niet versleten;
- Kettingwiel slipt niet op de uitgaande as;
- Koppeling is een 3-plaats van Fizzie;
- Koppelingswormpje en armpje zijn recent vernieuwd, maar dat heeft niets gebracht;
- Tijdens het rijden in alle versnellingen, en koppelen en ontkoppelen is er geen enkel probleem;
Ik sta op het punt om een inspectie te doen ("koppelingsdeksels" aan beide zijden eraf), maar hoor graag eerst of jullie mogelijke oorzaken weten of tips hebben.........
Alvast bedankt,
Jim
ik heb al enige tijd een koppelingsprobleem:
Bij wegrijden vanuit stilstand in de eerste versnelling met redelijk wat gas, en op laten komen van de koppeling, lijkt deze in eerste instantie langzaam te pakken.
Bij verder loslaten van de koppelingshandle ontstaat een ratel vanuit het blok (aan welke kant is me nog niet duidelijk) en plotselinge stijging in toeren, alsof de koppelinghandle weer in eens ingetrokken wordt.
Bij nog verder op laten komen van de koppeling lijkt alles weer normaal en kan je prima wegrijden.
Bij wegrijden in de eerste versnelling met weinig gas is er geen enkel probleem.
Nog even wat details:
- Ketting en kettingwielen zijn niet versleten;
- Kettingwiel slipt niet op de uitgaande as;
- Koppeling is een 3-plaats van Fizzie;
- Koppelingswormpje en armpje zijn recent vernieuwd, maar dat heeft niets gebracht;
- Tijdens het rijden in alle versnellingen, en koppelen en ontkoppelen is er geen enkel probleem;
Ik sta op het punt om een inspectie te doen ("koppelingsdeksels" aan beide zijden eraf), maar hoor graag eerst of jullie mogelijke oorzaken weten of tips hebben.........
Alvast bedankt,
Jim
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Koppelingsprobleem
Komt het armpje van de koppelingsworm niet tegen je voortandwiel aan?
Yamaha Sheriff 1981
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 23 nov 2015, 22:09
Re: Koppelingsprobleem
Of t veertje dat die die meeneemt waardoor de hevel ook weer omhoog gaat
Gr. Mark
Gr. Mark
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
koppelingsstift heb ik vervangen: geen verandering......
Hevel/armpje en veertje ga ik checken!
Hevel/armpje en veertje ga ik checken!
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Koppelingsprobleem
marco schreef:Komt het armpje van de koppelingsworm niet tegen je voortandwiel aan?
Klinkt idd. alsof je ketting het armpje raakt.
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
Ik ga kijken of er slijtsporen op het armpje zitten, want dat zou dan zichtbaar moeten zijn.
Wat is de remedie als het idd zo is?
- Armpje kortere slag laten maken, als dat mogelijk is?
- Armpje dichter bij de worm laten lopen (verder weg van het kettingwiel)?
- Kan de montage van een RD-worm + huis uitkomst bieden? (dieper verzonken in het gat van de voormalige worm geleiding in het deksel)
Alvast bedankt,
Jim.
Wat is de remedie als het idd zo is?
- Armpje kortere slag laten maken, als dat mogelijk is?
- Armpje dichter bij de worm laten lopen (verder weg van het kettingwiel)?
- Kan de montage van een RD-worm + huis uitkomst bieden? (dieper verzonken in het gat van de voormalige worm geleiding in het deksel)
Alvast bedankt,
Jim.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Koppelingsprobleem
Als het schroefdraad in de kap te ver versleten is gaat het wormpje kantelen en komt het tegen het voortandwiel aan.
Als je geluk hebt is alleen je worm versleten
Als je geluk hebt is alleen je worm versleten
Yamaha Sheriff 1981
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
Ik heb e.e.a. bekeken m.b.v. een klein telescooplampje via de kettingingang (kettingbeschermer er afgehaald) van het linker deksel.............
Armpje blijft wel een cm van de ketting af wanneer de koppelingshandel volledig ingetrokken is.
Ik zie bij bewegen van de handel ook geen kanteling van de worm. Alles lijkt aan deze kant goed te functioneren.
De vraag is nu; wat kan het dan wel zijn?
Toch maar het koppeklingsdeksel aan de rechterkant openmaken of daar iets onregelmatigs te zien is..........
Iemand nog tips of suggesties?
Alvast bedankt,
Jim.
Armpje blijft wel een cm van de ketting af wanneer de koppelingshandel volledig ingetrokken is.
Ik zie bij bewegen van de handel ook geen kanteling van de worm. Alles lijkt aan deze kant goed te functioneren.
De vraag is nu; wat kan het dan wel zijn?
Toch maar het koppeklingsdeksel aan de rechterkant openmaken of daar iets onregelmatigs te zien is..........
Iemand nog tips of suggesties?
Alvast bedankt,
Jim.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
Ik heb de koppeling uit elkaar gehaald:
Niets bijzonders te zien, dan alleen dat de koppelingsstift (degene met het schoteltje) die in de koppeling zelf zit een echt ruw
oppervlak heeft (het asje zelf).
Ik heb het asje gepolijst en hoop dat het beter gaat.(haken/klemmen tegen de veerdruk in is onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit)
Het kogeltje dat tussen de beide stiften zit zag er ook goed uit; niet aangevreten o.i.d.
De koppelingsboutjes zijn niet te lang m.i.
Ik laat weten wat het resultaat is.
Mvg,
Jim.
Niets bijzonders te zien, dan alleen dat de koppelingsstift (degene met het schoteltje) die in de koppeling zelf zit een echt ruw
oppervlak heeft (het asje zelf).
Ik heb het asje gepolijst en hoop dat het beter gaat.(haken/klemmen tegen de veerdruk in is onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit)
Het kogeltje dat tussen de beide stiften zit zag er ook goed uit; niet aangevreten o.i.d.
De koppelingsboutjes zijn niet te lang m.i.
Ik laat weten wat het resultaat is.
Mvg,
Jim.
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Koppelingsprobleem
Kun je mss wat foto's plaatsen van de koppeling.
Nu je de deksel er af hebt kun je kijken,als je de koppeling bediend, of de platen vrij komen.
Dit kun je mss niet goed zien wel voelen.
Nu je de deksel er af hebt kun je kijken,als je de koppeling bediend, of de platen vrij komen.
Dit kun je mss niet goed zien wel voelen.
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
Ik heb het deksel er al weer op, en ben aan het opbouwen.
Wanneer het handel ingetrokken wordt zie de platen naar buiten gedrukt worden; daar lijkt dus niets mis mee........
(ook wanneer de pijlstok eruit is, met een lampje heb je goed zicht)
Wat me wel verbaasde was licht roestvorming aan de zijkant van het schuin vertande koppelingstandwiel.
Ook op het krukas tandwiel waren wat roestplekjes te zien; terwijl de olie nog mooi schoon (i.d.g.) rood was.
Wanneer het handel ingetrokken wordt zie de platen naar buiten gedrukt worden; daar lijkt dus niets mis mee........
(ook wanneer de pijlstok eruit is, met een lampje heb je goed zicht)
Wat me wel verbaasde was licht roestvorming aan de zijkant van het schuin vertande koppelingstandwiel.
Ook op het krukas tandwiel waren wat roestplekjes te zien; terwijl de olie nog mooi schoon (i.d.g.) rood was.
-
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 17:52
Re: Koppelingsprobleem
Het volgende wat me opgevallen is, is fijn slijpsel onderin de olie, nadat die een aantal dagen had gestaan.
Het meeste is non-ferro, maar ook staalslijpsel is aanwezig.
Tot welke mate mag dat erin zitten? (is natuurlijk afhankelijk van het aantal KM's gereden en de belasting e.d.)
Ik heb er een aftapbout met een magneetje inzitten, maar die pakt blijkbaar niet alles.
Mvg, Jim.
Het meeste is non-ferro, maar ook staalslijpsel is aanwezig.
Tot welke mate mag dat erin zitten? (is natuurlijk afhankelijk van het aantal KM's gereden en de belasting e.d.)
Ik heb er een aftapbout met een magneetje inzitten, maar die pakt blijkbaar niet alles.
Mvg, Jim.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
Re: Koppelingsprobleem
Niet de oplossing van het probleem,
Maar je hebt het over rode olie ? wat zit er in atf ?
Een vast gelopen koppeling stift zou best een raar geluid kunnen geven natuurlijk.
Blijft lastig zo op afstand zonder het geluid te horen.
Maar je hebt het over rode olie ? wat zit er in atf ?
Een vast gelopen koppeling stift zou best een raar geluid kunnen geven natuurlijk.
Blijft lastig zo op afstand zonder het geluid te horen.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;