Koppelingsprobleem
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Koppelingsprobleem
Ben idd heel blij dat ik dat in de kap gemaakt heb Marco. Heb ook het idee dat het gewoonweg langer heel blijft. Omdat je meer oppervlakte hebt op de worm zeg maar
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Past die RD worm:
https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-dt.html
naadloos in mijn 2RU? Want die worm is wel wat smaller of zie ik dat verkeerd.
Ik ben wat meer gaan zoeken over die 3 plaats koppeling. Dit is gewoon een kwestie van een extra stalen koppeling tussenplaat erbij monteren toch? Deze: https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-ty.html
Moet die dan aan de buitenkant of binnenkant zegmaar, of juist in het midden?
En wat is jullie mening over de kwaliteit van die remakes/neppe spul in tegenstelling tot het originele maar duurdere.
Thanks voor jullie comments!
https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-dt.html
naadloos in mijn 2RU? Want die worm is wel wat smaller of zie ik dat verkeerd.
Ik ben wat meer gaan zoeken over die 3 plaats koppeling. Dit is gewoon een kwestie van een extra stalen koppeling tussenplaat erbij monteren toch? Deze: https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-ty.html
Moet die dan aan de buitenkant of binnenkant zegmaar, of juist in het midden?
En wat is jullie mening over de kwaliteit van die remakes/neppe spul in tegenstelling tot het originele maar duurdere.
Thanks voor jullie comments!
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Koppelingsprobleem
In dr FAQ staat een stuk over hoe je een rd worm in een FS1 kap kunt maken. Zoek maar eens.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Koppelingsprobleem
Koppeling moet je afdraaien voor 3 gevoerde platen. Je kan wel eventueel een extra stalen plaat er bij doen bij een 2 plaats om slippen te voorkomen.
Als je een rd worm er in wil maken moet je ff een pb sturen dan leg ik alles uit.
Als je een rd worm er in wil maken moet je ff een pb sturen dan leg ik alles uit.
Yamaha Sheriff 1981
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Maar waar moet die stalen plaat precies toegevoegd worden bij een 2-plaats koppeling?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Koppelingsprobleem
Maakt niet uit. De veerdruk wordt met 1mm verhoogd. That's it. Beter bestel je paarse veertjes, dan kun je nog een tijd verder met je platen.
Kijk eerst even in de FAQ.
- krabbie
- 50km gereden
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28
Re: Koppelingsprobleem
Met een standaard versnellingsbakolie had ook ik last van een slippende koppeling bij een koude motor. Sinds ik HEEL erg dunne olie gebruik slipt de koppeling niet meer. De olie welke ik gebruik is Putoline GP10 SAE75W.
Let op, deze olie is zo dun als water. Grote kans dat je een paar oliekeerringen moet gaan vervangen. De olie komt zelfs via de tandwielas naar buiten. Met een beetje sileconenkit aan de as is dit te voorkomen.
Let op, deze olie is zo dun als water. Grote kans dat je een paar oliekeerringen moet gaan vervangen. De olie komt zelfs via de tandwielas naar buiten. Met een beetje sileconenkit aan de as is dit te voorkomen.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga binnenkort eens de boel uit elkaar halen om te kijken wat precies versleten is zodat ik die kan vervangen.
Ik denk dat ik sowieso een extra stalen plaat bestel en die paarse veertjes. Maar ik begreep dat je bij 50cc.nl alleen via de dealer kan bestellen. Heeft iemand toevallig nog 4 stuks paarse veren over?
Ik ga binnenkort eens de boel uit elkaar halen om te kijken wat precies versleten is zodat ik die kan vervangen.
Ik denk dat ik sowieso een extra stalen plaat bestel en die paarse veertjes. Maar ik begreep dat je bij 50cc.nl alleen via de dealer kan bestellen. Heeft iemand toevallig nog 4 stuks paarse veren over?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Koppelingsprobleem
SimonD schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga binnenkort eens de boel uit elkaar halen om te kijken wat precies versleten is zodat ik die kan vervangen.
Ik denk dat ik sowieso een extra stalen plaat bestel en die paarse veertjes. Maar ik begreep dat je bij 50cc.nl alleen via de dealer kan bestellen. Heeft iemand toevallig nog 4 stuks paarse veren over?
Als er een officiële Yamaha dealer bij jou in de buurt zit en je hebt het partsnummer
kun je ook de bestelling bij de dealer plaatsen.
Eventueel kan ik je het partsnummer wel geven.
Een stalen plaat en paarse veertjes zou ik niet doen. Beter probeer je eerst de paarse veertjes.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Koppelingsprobleem
De Newfren veren van JMPB zijn nog iets sterker dan de paarse, en een stuk goedkoper!
https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-ty.html
https://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-on ... rd-ty.html
Niet lullen maar poetsen!
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Koppeling gisteravond half gedemonteerd. Dit zijn de veren, ze lijken een beetje een paarse gloed te hebben hier en daar. Zijn het misschien al paarse veren? Ze zijn 318mm lang op één na, die is 315mm. Die kleine afwijking zal niet het probleem zijn of wel?
Dit zijn de platen. Ze zien er nog prima uit toch?
Dit zijn de platen. Ze zien er nog prima uit toch?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Koppelingsprobleem
Dat zijn de originele veertjes.
Wat is de dikte van de koppelingsplaat?
Daar moet je eigenlijk niet op bezuinigen die kosten maar 1,50
Wat is de dikte van de koppelingsplaat?
Daar moet je eigenlijk niet op bezuinigen die kosten maar 1,50
Yamaha Sheriff 1981
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Ik heb nieuwe koppelingsplaten en nieuwe veren gekocht. Vandaag wil ik die monteren en ik wist dat we een paar momentsleutels hier hadden liggen maar geen enkele onder de 10Nm, maar die veren moeten op 6Nm worden aangedraaid.. Is er een trucje om de koppelingsveren zonder momentsleutel aan te draaien?
- scirocco
- 500km gereden
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
- Locatie: friesland
Re: Koppelingsprobleem
Ja. Vast is vast en niet meer
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09
Re: Koppelingsprobleem
Vast is vast leek me een beetje lastig met een veer ertussen..
Maargoed toch geprobeerd op basis van een foto en alles weer in elkaar gemonteerd.
Probeerde 'm te starten, maar dat lukt alleen met de koppelingshendel ingehouden..? Hij loopt sowieso een beetje instabiel nu, alsof ie elk moment kan afslaan (en dat doet ie dan ook). Dat was eerst niet zo. En als ik 'm start met koppelingshendel ingehouden en dan de koppeling loslaat slaat ie ook af, terwijl ie wel in z'n vrij staat. Ik snap niet goed wat het verband is tussen stationair lopen in z'n vrij en de koppeling.
Wat ik heb veranderd:
- koppelingsplaten vervangen
- stalen plaat extra toegevoegd
- koppelingsveren vervangen, maar aangedraaid zonder momentsleutel (dus weet niet zeker of ze juist zijn aangedraaid, al heb ik afgekeken van een foto van hoe het eerst zat dus klopt wel ongeveer)
- nieuwe olie erin gedaan: Eurol Olie Yamaha
Waarom loopt ie nu ineens moeilijk denken jullie?
Maargoed toch geprobeerd op basis van een foto en alles weer in elkaar gemonteerd.
Probeerde 'm te starten, maar dat lukt alleen met de koppelingshendel ingehouden..? Hij loopt sowieso een beetje instabiel nu, alsof ie elk moment kan afslaan (en dat doet ie dan ook). Dat was eerst niet zo. En als ik 'm start met koppelingshendel ingehouden en dan de koppeling loslaat slaat ie ook af, terwijl ie wel in z'n vrij staat. Ik snap niet goed wat het verband is tussen stationair lopen in z'n vrij en de koppeling.
Wat ik heb veranderd:
- koppelingsplaten vervangen
- stalen plaat extra toegevoegd
- koppelingsveren vervangen, maar aangedraaid zonder momentsleutel (dus weet niet zeker of ze juist zijn aangedraaid, al heb ik afgekeken van een foto van hoe het eerst zat dus klopt wel ongeveer)
- nieuwe olie erin gedaan: Eurol Olie Yamaha
Waarom loopt ie nu ineens moeilijk denken jullie?