FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Ik wil mijn FS1 van 1969 zoveel als mogelijk restaureren naar de staat zoals deze in 1969 in Nederland is afgeleverd.
Ik heb daarom enkele vragen (zie ook mijn toelichting):
1. De uitlaat:
a. Welke model uitlaat is op de FS1 in de folder (zie hieronder) gemonteerd?
b. Dit lijkt mij (gelet op de dikte van de uitlaatbocht) mogelijk al een snelle uitlaat, zo niet welke "lage" snelle uitlaat kan ik dan gebruiken voor een 69'er
2. Welk achterlicht hoort te zijn gemonteerd?
Toelichting:
V.w.b. de uitlaat. Diverse leden merken op dat op mijn FS1 een Zundapp/Kreidler uitlaat zit. Vanmorgen heb ik de uitlaat met Brillo van de ergste roest ontdaan, maar ik kan geen merk(tekens) terugvinden. Het systeem bestaat uit 3 delen: een bocht en een tweedelige demper. In de Nederlandstalige verkoopfolder op deze site staat ook een driedelig systeem afgebeeld, maar de scheiding tussen het voorste deel van de demper en het achterste deel zit eerder, nl. al onder de achteras. Verder is de bocht in de folder langer.
V.w.b. het achterlicht. Er was een ULO 222 achterlicht gemonteerd (zie 1e foto). In het spatbord zitten 3 gaten t.b.v. een achterlicht en er is ook nog een contour zichtbaar van een achterlicht, anders dan de ULO 222 ... rara. Ik heb begrepen dat ik een Spanninga achterlicht nodig heb. Ik heb inmiddels een Spanninga achterlicht, wat van een Puch af is gekomen. Is dit de juiste? Zo niet, naar welk model Spanninga moet ik dan zoeken?
Ik heb daarom enkele vragen (zie ook mijn toelichting):
1. De uitlaat:
a. Welke model uitlaat is op de FS1 in de folder (zie hieronder) gemonteerd?
b. Dit lijkt mij (gelet op de dikte van de uitlaatbocht) mogelijk al een snelle uitlaat, zo niet welke "lage" snelle uitlaat kan ik dan gebruiken voor een 69'er
2. Welk achterlicht hoort te zijn gemonteerd?
Toelichting:
V.w.b. de uitlaat. Diverse leden merken op dat op mijn FS1 een Zundapp/Kreidler uitlaat zit. Vanmorgen heb ik de uitlaat met Brillo van de ergste roest ontdaan, maar ik kan geen merk(tekens) terugvinden. Het systeem bestaat uit 3 delen: een bocht en een tweedelige demper. In de Nederlandstalige verkoopfolder op deze site staat ook een driedelig systeem afgebeeld, maar de scheiding tussen het voorste deel van de demper en het achterste deel zit eerder, nl. al onder de achteras. Verder is de bocht in de folder langer.
V.w.b. het achterlicht. Er was een ULO 222 achterlicht gemonteerd (zie 1e foto). In het spatbord zitten 3 gaten t.b.v. een achterlicht en er is ook nog een contour zichtbaar van een achterlicht, anders dan de ULO 222 ... rara. Ik heb begrepen dat ik een Spanninga achterlicht nodig heb. Ik heb inmiddels een Spanninga achterlicht, wat van een Puch af is gekomen. Is dit de juiste? Zo niet, naar welk model Spanninga moet ik dan zoeken?
- st1300
- 250km gereden
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 17:36
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Puch achterlicht is niet goed, deze is rond aan de bovenkant.
Maar moet vlak zijn.
Ik had hetzelfde probleem voor mijn fs1 uit 69 waar ik nu mee bezig ben.
Gelukkig eerst geïnformeerd hier op het forum voor dat ik iets ging kopen.
Maar moet vlak zijn.
Ik had hetzelfde probleem voor mijn fs1 uit 69 waar ik nu mee bezig ben.
Gelukkig eerst geïnformeerd hier op het forum voor dat ik iets ging kopen.
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Bedankt voor de info. Heb je misschien een foto van dat achterlicht voor mij?st1300 schreef:Puch achterlicht is niet goed, deze is rond aan de bovenkant.
Maar moet vlak zijn.
Ik had hetzelfde probleem voor mijn fs1 uit 69 waar ik nu mee bezig ben.
Gelukkig eerst geïnformeerd hier op het forum voor dat ik iets ging kopen.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Laatst gewijzigd door Dr. Bob op 11 nov 2016, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
De uitlaat is een TMI (Tegelen Metaal Industrie) uit NL. Is een langzame uitlaat die vrijwel niet meer wordt aangeboden.
Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Niet lullen maar poetsen!
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Bedankt Dr Bob, ik zie het verschil nu met mijn achterlicht.
Ik denk dat ik dan voor de Kreidler uitlaat ga.
Ik denk dat ik dan voor de Kreidler uitlaat ga.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Bouwjaren 1969/1971 van een Nederlandse fs1 P zijn vrij lastig in te schatten , ik ben daar ongeveer een jaar of 3 mee bezig geweest via Yamaha Nederland.
Daar is echter geen of nauwelijks info te vinden over bouwjaren van deze eerste fs1 nummers omdat de huidige importeur pas medio 1970 importeur is geworden en lang niet alles gedigitaliseerd is.
Over de nummers FS1-20XXXX zeggen ze 1969-1971 dat is wat ik in eerste instantie te horen kreeg via de telefoon.
twee jaar geleden kwam ik toevallig in gesprek met iemand die voor Yamaha Nederland werkt, die vertelden dat er in Japan nog wel een papieren administratie is waar het productie jaar aan de hand van het framenummer terug te vinden moet zijn.
Omdat ik twee FS1-20XXXX brommers heb gaf ik hem de framenummers en mijn telefoon nummer , na een half tot driekwart jaar belden hij me op en vertelden dat het nummer de eerste zeker 1969 was het tweede nummer was van 1970.
Hij vertelden dat de nummers fs1-20 in 1969 tot in fs1-2059XX hebben gelopen en in 1970 tot ongeveer net onder fs1-2081XX.
Dit ter informatie misschien heb je er wat aan.
Zo op de foto af te gaan en ervan uit gaande dat de onderdelen die er op zitten bij de brommer horen denk ik dat deze brommer van 1970 is , ik baseer dit op de ring van de stuurplaat vanaf 1970 was deze plat de 69er had een hogere ring.
Deze kan natuurlijk een keer zijn vervangen , maar vergelijk de nummers maar eens dat zal wat meer duidelijkheid verschaffen , en als hij van 70 is vergemakkelijkt dat de restauratie voor wat betreft de uitlaat en het achterlicht zeker.
Succes.
Daar is echter geen of nauwelijks info te vinden over bouwjaren van deze eerste fs1 nummers omdat de huidige importeur pas medio 1970 importeur is geworden en lang niet alles gedigitaliseerd is.
Over de nummers FS1-20XXXX zeggen ze 1969-1971 dat is wat ik in eerste instantie te horen kreeg via de telefoon.
twee jaar geleden kwam ik toevallig in gesprek met iemand die voor Yamaha Nederland werkt, die vertelden dat er in Japan nog wel een papieren administratie is waar het productie jaar aan de hand van het framenummer terug te vinden moet zijn.
Omdat ik twee FS1-20XXXX brommers heb gaf ik hem de framenummers en mijn telefoon nummer , na een half tot driekwart jaar belden hij me op en vertelden dat het nummer de eerste zeker 1969 was het tweede nummer was van 1970.
Hij vertelden dat de nummers fs1-20 in 1969 tot in fs1-2059XX hebben gelopen en in 1970 tot ongeveer net onder fs1-2081XX.
Dit ter informatie misschien heb je er wat aan.
Zo op de foto af te gaan en ervan uit gaande dat de onderdelen die er op zitten bij de brommer horen denk ik dat deze brommer van 1970 is , ik baseer dit op de ring van de stuurplaat vanaf 1970 was deze plat de 69er had een hogere ring.
Deze kan natuurlijk een keer zijn vervangen , maar vergelijk de nummers maar eens dat zal wat meer duidelijkheid verschaffen , en als hij van 70 is vergemakkelijkt dat de restauratie voor wat betreft de uitlaat en het achterlicht zeker.
Succes.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Bedankt voor deze uitgebreide informatie; ik heb FS1202###
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10794
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Hou er rekening mee dat Yamaha een stuk minder rigide was in het samenstellen van brommers dan veel huidige fanatiekelingen denken. En dat sommige zaken gewoon langer op de plank bleven liggen dan de bedoeling was, tot de boel ineens weer eens werd opgemaakt.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Dr. Bob schreef:De uitlaat is een TMI (Tegelen Metaal Industrie) uit NL. Is een langzame uitlaat die vrijwel niet meer wordt aangeboden.
Ik kwam onderstaande demper vandaag op een beurs in Maassluis tegen ... eigenlijk had ik er overheen gekeken en attendeerde mijn zwager mij erop. Voor € 7,50 durfde ik de gok wel te nemen. Als ik deze naast mijn FS1 houd, komen de verhoudingen overeen met de afgebeelde uitlaat uit de folder van 1969. Is dit de juiste demper Dr. Bob? Ondanks dat ik een snellere uitlaat ga monteren, is het toch leuk als ik het oorspronkelijke plaatje compleet heb.
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Nee dat is de verkeerde. Geef die maar aan mij
Niet lullen maar poetsen!
-
- 50km gereden
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 15 sep 2016, 02:48
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Dr. Bob schreef:Nee dat is de verkeerde. Geef die maar aan mij
Haha! Ik snap zelf niet hoe vlot dit is gegaan. Een paar dagen geleden wist ik niet eens wáár ik naar moest zoeken. Bedankt voor wéér goede informatie.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Carl schreef:Dr. Bob schreef:De uitlaat is een TMI (Tegelen Metaal Industrie) uit NL. Is een langzame uitlaat die vrijwel niet meer wordt aangeboden.
Ik kwam onderstaande demper vandaag op een beurs in Maassluis tegen ... eigenlijk had ik er overheen gekeken en attendeerde mijn zwager mij erop. Voor € 7,50 durfde ik de gok wel te nemen. Als ik deze naast mijn FS1 houd, komen de verhoudingen overeen met de afgebeelde uitlaat uit de folder van 1969. Is dit de juiste demper Dr. Bob? Ondanks dat ik een snellere uitlaat ga monteren, is het toch leuk als ik het oorspronkelijke plaatje compleet heb.
Mooi cadeau bij de intocht van de Sint
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 50km gereden
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19 nov 2011, 18:36
Re: FS1 1969 ; welke uitlaat en welk achterlicht
Rubber voor de carburateur zonder veer 1969@