vertanding

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: vertanding

Bericht door chopper62 »

Dat is waarom ik aanhaak bij dit topic. Ik rijd nu 4 tanden zwaarder als met de fs1 cylinder. Zo'n 60cc heeft wat meer koppel, dus vandaar. Maar zou de cylinder daardoor te veel moeten werken en dus warmlopen?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: vertanding

Bericht door Tombo »

Je rijdt dus met een andere cilinder dan 'vroeger'? Grote kans dat je sproeierbezetting helemaal niet klopt
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: vertanding

Bericht door ginofs1 »

waarom zwaarder vertanden als hij nog moet inlopen. lijkt mij niet echt handig.
inrijden is een ritueel, rustig aan kleine stukjes rijden . bv 5 min en dan laten afkoelen, dit rustig opbouwen.
en het lekkere warme weer zit je ook niet mee :shock:
heb je een stalen imitatie 60cc cilinder gekocht + - 40 euro ?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: vertanding

Bericht door chopper62 »

Het is idd een goedkope 60cc. Soms probeer je eens wat. Wat betreft afstellen en sproeiers weet ik wel wat te doen. Ik ben zo'n gek die vroeger constant zo'n 85km/pu reed met een originele fs1. Ging nooit stuk.

Maar ja, nu probeer ik dus een wat zwaardere vertanding, 10cc meer, en hoop op het forum wat wijzer te worden.

Rijd er iemand met vertanding 14 - 40?

Bedankt voor alle info!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: vertanding

Bericht door marco »

Te krappe zuiger miss
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: vertanding

Bericht door Tombo »

14/40 is wel behoorlijk zwaar. En de meeste volwassen kerels zijn vaak ook wat zwaarder geworden met de jaren, dus dat brommertje moet er vaak harder voor werken :P
Maar het aantal CC's zegt niks, als de poortiming en/of compressie belabberd is, zal zo'n ding nooit hard lopen.
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: vertanding

Bericht door chopper62 »

Ik heb voor dat ik mijn blok ging reviseren met 14 - 45 de 65 km/pu aangetikt. (Poe poe, nou nou). Dus het is idd geen snelle cylinder. Vandaar de wat zwaardere vertanding. Ik denk dat ik nu maar naar 13 - 40 ga en heel rustig in ga rijden. (Er zit nu een 40 achtertandwiel op omdat de 45 versleten was). Dat wordt dus rustig en braaf brommen. Maar ja, plat op de tank is ook niet echt cool meer als je 55 bent en 85 kilo.

Bedankt voor alle info!
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: vertanding

Bericht door fs-ael »

13-40 past beter bij een fs1 cilinder, 14-40 zal in de 4e versnelling niet zo veel doen
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: vertanding

Bericht door chopper62 »

Beetje off-topic, maar vandaag heerlijk aan het inrijden geweest met 13-40. Braaf rond de 40/45 km/pu door mooi waterland gereden en de eerste 70 km er op gezet.

Lang leve 13-40!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: vertanding

Bericht door NIX »

Ik rij zelf met 15/41 en een behoorlijk bewerkte imi F5B. Het probleem met de huidige imitatiecilinders is dat de spoelpoortvorm zo beroerd is dat ze simpelweg zo uit de doos nooit hard zullen lopen. Hooguit zal een 60cc iets meer koppel hebben. Beter pak je een oude Fs1 en laat je die opboren. Zie ook de cilinderFAQ.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie