Elektrisch puzzeltje.

Alles over de techniek en sleutelen
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

Ter leeringh ende vermaeck heb ik de elektrische schema’s van de fs50 en de fs1-f/fs1-H/fs1-P(PD) met elkaar vergeleken. Op het ontbreken van de clignoteurs en bijbehorend relais na, bespeur ik geen verschillen tussen beide. Wel handig om in mijn geval uit te gaan van het fs50-diagram omdat aansluitfouten hiermee iets eenvoudiger op te sporen zijn.
Als ik het zo lees, dan kan het niet anders zijn dan dat NIX veronderstelling klopt. Ben benieuwd waar het in mijn draadboom verkeerd zit.
Als ik het gevonden en opgelost, dan kan m’n dochter hier even van genieten, maar ik ga wel een geheel nieuwe draadboom aanleggen. Die ga ik helemaal zelf maken. Vanavond de spullen inventariseren en bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door NIX »

Waarom pak je niet een gewone FS1 draadboom? Een gebruikte moet misschien iets opgelapt, maar dan klopt het weer gewoon. (Ook al is dat misschien wel te gemakkelijk als het ook moeilijk kan.)
Kijk eerst even in de FAQ.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

NIX schreef:Waarom pak je niet een gewone FS1 draadboom? Een gebruikte moet misschien iets opgelapt, maar dan klopt het weer gewoon. (Ook al is dat misschien wel te gemakkelijk als het ook moeilijk kan.)
Haha, ja dat kan ook NIX. Het punt is dat ik niet alleen een nieuwe hoofddraadboom nodig heb. De bedrading uit het linker armatuur op het stuur is van huishouddraad, type nul-en-fase en dat geldt ook voor het takje naar de remlichtschakelaar en de grotere aftakking naar het achterlicht (inclusief de knippers). Daarnaast hebben de draadjes van alle knippers de verkeerde kleur en zijn er overal nare verbindingsstekkertjes gebruikt. Als ik dat allemaal tweede hands moet aanschaffen en repareren, dan wordt het toch weer duur en hoe lang het dan goed blijft is maar de vraag.
Nee, ik heb de knoop doorgehakt: ik vernieuw alles zelf (stiekem vind ik dat eigenlijk ook gewoon hartstikke leuk om te doenAfbeelding).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

NIX schreef:Waarom pak je niet een gewone FS1 draadboom? Een gebruikte moet misschien iets opgelapt, maar dan klopt het weer gewoon. (Ook al is dat misschien wel te gemakkelijk als het ook moeilijk kan.)
Ondertussen is er hier weer wat werk verzet: het huishouddraad is uit de stroomkring verdwenen en ik heb er andere tellers op gezet en daarvan alvast de bedrading vernieuwd. Ook zit er een nieuwe koplamp op en heb ik de voorste richtingaanwijzers voorzien van een eigen massadraad. Dat gaat dus lekker.

Maar nu viel me een gedachte in die ik graag met dit forum wil delen.
Ter inleiding: De elektrische installaties van mijn motoren (Diversion 600 en 2 FJ1200’s) zijn zo ingericht dat er geen rechtstreekse wisselstroom van de dynamo de draadboom ingaat. In plaats hiervan gaat de wisselspanning via de gelijkrichter/spanningsregelaar als gelijkstroom het circuit in.
Het grote voordeel daarvan is de elektrische stabiliteit in de gelijkstroomkring (weinig verschil in spanning bij wisselend toerental van de motor. De spanningsregelaar vlakt de spanning netjes af en alle componenten blijven heel.

Nu terug naar de fs1:
hier zijn in feite 2 circuits in aangebracht: Wisselspanningcircuit met een dynamo, (met spanningsregelaar indien aanwezig) voor de verlichting van de koplamp, teller(s), het achterlicht en de voeding van de gelijkrichter.
Gelijkspanningcircuit waar de gelijkrichter,, accu, neutraalstandlamp, remlicht, richtingaanwijzers en claxon zijn opgenomen.
Al met al geen ideale situatie omdat het wisselspanningcircuit geen stabiele spanning levert, waardoor met name bij fs1-tjes die veel toeren kunnen draaien, de kans op doorbranden door een te hoge spanning, groot is.

Nu zit ik erover te denken om er 1 gelijkspanningscircuit van te maken, zodat de spanning op de verlichting ook stabiel wordt. In dat geval komt wellicht ook LED-verlichting als betrouwbare vervanger voor de gloeilampen in beeld.
Dit betekent dan wel dat alle door de dynamo opgewekte wisselspanning eerst door de gelijkrichter moet.
Niet onbelangrijk is dat er dan in dat gelijkspanningcircuit veel meer stroom kan worden verbruikt, dan standaard het geval is.
Om overbelasting van dit circuit te voorkomen, lijkt het zonder meer “doorknopen” van beide circuits mij onverstandig.

Nu heb ik hier al veel expert opinions over de elektrische installatie van de fs1 voorbij zien komen en daar hecht ik zeker veel waarde aan.
Daarom mijn vraag aan dit forum of de gelijkrichter in staat is om, bij een in werking zijnde lichtinstallatie, genoeg gelijkgerichte spanning het circuit in kan sturen om te voorkomen dat de accu door de verlichting wordt leeg getrokken.
Stel dat dit niet het geval is, zou het bijzetten van een extra 6Volt gelijkrichter dan soelaas kunnen bieden of werkt dat niet op die manier?
Hebben jullie wellicht ook ideeën over hoe een fs1 met uitsluitend een gelijkspanningcircuit veilig en betrouwbaar te realiseren is?
AfbeeldingAfbeelding

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt daarvoor.

Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door NIX »

Dit is al veel vaker ter sprake gekomen, check de topics die over LED lampen gaan.
- voor verlichting van de gloeilampen over de accu levert de lichtspoel te weinig spanning om die bij te kunnen laden. Als je perse zoiets wil moet je over op LED. Je moet dan ook aan de regelaar.
- Het huidige systeem is wel degelijk enigszins geregeld. Parallel aan het licht op wisselspanning wordt de accu geladen. Die werkt daardoor ook als buffer zodat de gloeilampjes niet meteen doorbranden. Die krijgen evengoed wel op hun duvel, maar kunnen daar best aardig tegen. De accu krijgt ook door overlading voor z'n kiezen, dus die moet je regelmatig met demiwater bijvullen. Zolang het juist is aangesloten en de accu af en toe bijgeladen en bijgevuld wordt, werkt dit allemaal uitstekend.
- Voor rijden met LED zal je de gele draad moeten pakken. Er zijn geen 2 laadspoelen, er is er maar 1. De gele zit aan het uiteinde en levert de meeste prik, de groene wordt ergens halverwege afgetakt en levert minder om de accu te sparen en toch bij te laden bij licht uit.
Voor rijden met LED zal je een regelaar moeten pakken. Dat kan een 3 pin zijn, dan blijf je de ori gelijkrichter gebruiken. Die kan ook een 12V systeem laden. Je kunt een 4-pins pakken, daar zit een gelijkrichter in. Je kunt ook nog een zwevende spoel maken en daar een bruggelijkrichter op zetten. Zou ik doen als ik er een 12V systeem van zou maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

NIX schreef:Dit is al veel vaker ter sprake gekomen, check de topics die over LED lampen gaan.
- voor verlichting van de gloeilampen over de accu levert de lichtspoel te weinig spanning om die bij te kunnen laden. Als je perse zoiets wil moet je over op LED. Je moet dan ook aan de regelaar.
- Het huidige systeem is wel degelijk enigszins geregeld. Parallel aan het licht op wisselspanning wordt de accu geladen. Die werkt daardoor ook als buffer zodat de gloeilampjes niet meteen doorbranden. Die krijgen evengoed wel op hun duvel, maar kunnen daar best aardig tegen. De accu krijgt ook door overlading voor z'n kiezen, dus die moet je regelmatig met demiwater bijvullen. Zolang het juist is aangesloten en de accu af en toe bijgeladen en bijgevuld wordt, werkt dit allemaal uitstekend.
- Voor rijden met LED zal je de gele draad moeten pakken. Er zijn geen 2 laadspoelen, er is er maar 1. De gele zit aan het uiteinde en levert de meeste prik, de groene wordt ergens halverwege afgetakt en levert minder om de accu te sparen en toch bij te laden bij licht uit.
Voor rijden met LED zal je een regelaar moeten pakken. Dat kan een 3 pin zijn, dan blijf je de ori gelijkrichter gebruiken. Die kan ook een 12V systeem laden. Je kunt een 4-pins pakken, daar zit een gelijkrichter in. Je kunt ook nog een zwevende spoel maken en daar een bruggelijkrichter op zetten. Zou ik doen als ik er een 12V systeem van zou maken.
dankjewel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door fs1man »

Ik lees deze topic nu voor het eerst, vandaar de late reactie. Een opgevoerde fs1 geeft vaker problemen met de 6 volt instalatie, ook is de 6 volt accu na 1 of 2 jaar ook wel gaar.
Ik heb jaren gepoogd het goed te houden met 6 volt maar na verloop van tijd gaat het toch fout.
3 jaar geleden ben ik over gegaan op 12 volt met de gecombineerde spanningregelaar / gelijkrichter van een yamaha tzr 50 ik heb hierbij ook de accu gebruikt van een tzr.
Ik heb alle lampen vervangen voor 12 volt de claxon en het knipperlicht relais van een tzr gepakt de gele draad van de ontsteking aangesloten op de spaningregelaar en de rode en de witte op de rode en de witte van de tzr gelijkrichter, en de laatste aansluiting is de massa.
Het werkt nu perfect nooit geen doorgebrande lampen meer de knipperlichten werken nu zelfs met 12 volt 21 watt lampen , laatst had ik mijn koplamp wel een keer door gebrand gewoon omdat hij aan het eind van zijn brand uren was, de koplamp ging uit maar de andere lampen als achterlicht en teller verlichting bleven gewoon intact.
mijn brommers hebben ook gewoon de 6 draads draadboom met een extra draad voor het remlicht naar achteren omdat ik ook remlicht wou via de voorrem. de 12 volt tzr accu doet het ook nog steeds prima.
In feite trek je er een draad bij de gele van de ontsteking die gaat dan naar de spanning regelaar, verder blijft je draadboom intact.
Een tzr accu past gewoon in de accu ruimte je moet alleen het beugeltje waar de 6 volt accu tegen aan staat van de accuplaat af slijpen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

fs1man schreef:Ik lees deze topic nu voor het eerst, vandaar de late reactie. Een opgevoerde fs1 geeft vaker problemen met de 6 volt instalatie, ook is de 6 volt accu na 1 of 2 jaar ook wel gaar.
Ik heb jaren gepoogd het goed te houden met 6 volt maar na verloop van tijd gaat het toch fout.
3 jaar geleden ben ik over gegaan op 12 volt met de gecombineerde spanningregelaar / gelijkrichter van een yamaha tzr 50 ik heb hierbij ook de accu gebruikt van een tzr.
Ik heb alle lampen vervangen voor 12 volt de claxon en het knipperlicht relais van een tzr gepakt de gele draad van de ontsteking aangesloten op de spaningregelaar en de rode en de witte op de rode en de witte van de tzr gelijkrichter, en de laatste aansluiting is de massa.
Het werkt nu perfect nooit geen doorgebrande lampen meer de knipperlichten werken nu zelfs met 12 volt 21 watt lampen , laatst had ik mijn koplamp wel een keer door gebrand gewoon omdat hij aan het eind van zijn brand uren was, de koplamp ging uit maar de andere lampen als achterlicht en teller verlichting bleven gewoon intact.
mijn brommers hebben ook gewoon de 6 draads draadboom met een extra draad voor het remlicht naar achteren omdat ik ook remlicht wou via de voorrem. de 12 volt tzr accu doet het ook nog steeds prima.
In feite trek je er een draad bij de gele van de ontsteking die gaat dan naar de spanning regelaar, verder blijft je draadboom intact.
Een tzr accu past gewoon in de accu ruimte je moet alleen het beugeltje waar de 6 volt accu tegen aan staat van de accuplaat af slijpen.
Ik wil nooit meer terug naar 6 volt.
bedankt fs1man. Jouw optie vind ik interessant en houd ik achter de handAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door pee67 »

Led is zeker een optie
maar onbekend maakt onbemind.
Ik weet dat er mensen sceptisch tegenover ledverlichting staan, vandaar dat ik mijn topic ook niet meer heb voorzien van een update.
In ieder geval rij ik met mijn FS1 een jaar probleemloos met led
Geen problemen met bedrading, groot en kleinlicht werkt gewoon
accu geeft geen problemen, geen rare schakelingen bijgezet, geen regelaars of iets dergelijks.
Mijn zoon rijdt er nu ook al ruim een jaar mee, bij hem hadden we wat opstart problemen
maar dat had meer te maken met het uitzoeken hoe een en ander toe te passen en ook nog welke ledverlichting he beste toepasbaar zou zijn.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
Marcel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 mei 2015, 17:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Marcel »

pee67 schreef:Led is zeker een optie
maar onbekend maakt onbemind.
Ik weet dat er mensen sceptisch tegenover ledverlichting staan, vandaar dat ik mijn topic ook niet meer heb voorzien van een update.
Dat is toch wel heel jammer want het gebeuren met LED verlichting is best interessant, voorkomt veel uitgebrande lampjes en geeft vaak veelmeer licht.
In 2018 ben ik aan een 378 begonnen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door pee67 »

om een idee te krijgen.
Een 6 volt 20 watt lampje voor de FS1 geeft +/- 110 lumen, de huidige ledlampen
die ik nu gebruik geeft +/- 800 lumen bij 6 V en 1200 lumen bij 12 volt
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

Ik vind het zeker de moeite waard om te proberen. Het vergt ook maar weinig aanpassingen in de draadboom en er gaat een spanningsregelaar tussen, dus waarom niet....
Wel vraag ik me af of de toerenteller nog goed zal werken als er een spanningsregelaar is geplaatst (die vlakt immers het voltage af). Zou het overgebleven spanningsverschil nog voldoende zijn om de naald voldoende naar rechts te krijgen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door pee67 »

In mijn huidige opstelling werd ik zonder regelaar. De spanningsrange van de ledlamp ligt tussen 6 en 24 volt. Zonder enige aanpassing is deze lamp te gebruiken.
Wel moet je accu en gelijkrichter in goede staat zijn.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

pee67 schreef:In mijn huidige opstelling werd ik zonder regelaar. De spanningsrange van de ledlamp ligt tussen 6 en 24 volt. Zonder enige aanpassing is deze lamp te gebruiken.
Wel moet je accu en gelijkrichter in goede staat zijn.
Aha, dat verandert de zaak. In mijn geval is de gelijkrichter in orde en komt er een nieuwe Yuasa accu in. Nu nog LED-lampjes.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Elektrisch puzzeltje.

Bericht door Rop65 »

Rop65 schreef:
pee67 schreef:In mijn huidige opstelling werd ik zonder regelaar. De spanningsrange van de ledlamp ligt tussen 6 en 24 volt. Zonder enige aanpassing is deze lamp te gebruiken.
Wel moet je accu en gelijkrichter in goede staat zijn.
Aha, dat verandert de zaak. In mijn geval is de gelijkrichter in orde en komt er een nieuwe Yuasa accu in. Nu nog LED-lampjes.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eens kijken of ik wijs kan worden uit hetgeen hier op dit forum over soorten LED-verlichting is geplaatst. Mocht ik er niet uitkomen, dan kom ik er graag hier op terug!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie