Grote-kleine-vragen-topic #9
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Die zit volg mij op een 5 bakmarco schreef:Is dat niet een hitachi ontsteking?
Dit is een mitsu nog wat.
- joosie1234
- 250km gereden
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
- Locatie: delft
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Mijn koppeling slipt heel erg...
setup:
gekietelde 2RU cilinder
16mm carb
homoet
witte schijf (redelijk std, wil ik wel gaan aanpassen...)
topsnelheid: <70
koppeling:
paarse veertjes, extra metalen plaat, 2 jaar geleden nieuwe kopp. platen gehaald. olie: castrol 10w40.
Is dit aanleiding om te denken dat ik misschien een 3 plaats koppeling nodig zou hebben of zouden mijn platen in die 2 jaar tijd al zo snel versleten kunnen zijn? koppelingshendel voelt niet heel erg soepel... Worm 2 jaar geleden ook vervangen en laatst opnieuw erin gezet met dikke vinger kogellagervet. Of ben ik een dikke banaan en moet ik gaan leren afstellen (heb 'm best gedaan). Zou een nieuwe kabel ook de oplossing kunnen zijn?
setup:
gekietelde 2RU cilinder
16mm carb
homoet
witte schijf (redelijk std, wil ik wel gaan aanpassen...)
topsnelheid: <70
koppeling:
paarse veertjes, extra metalen plaat, 2 jaar geleden nieuwe kopp. platen gehaald. olie: castrol 10w40.
Is dit aanleiding om te denken dat ik misschien een 3 plaats koppeling nodig zou hebben of zouden mijn platen in die 2 jaar tijd al zo snel versleten kunnen zijn? koppelingshendel voelt niet heel erg soepel... Worm 2 jaar geleden ook vervangen en laatst opnieuw erin gezet met dikke vinger kogellagervet. Of ben ik een dikke banaan en moet ik gaan leren afstellen (heb 'm best gedaan). Zou een nieuwe kabel ook de oplossing kunnen zijn?
Alles wat ik wil is oud en ruig.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Allemaal ja. Maar een 3-plaats is wel heel prettig.
Kijk eerst even in de FAQ.
- joosie1234
- 250km gereden
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
- Locatie: delft
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Allemaal doen dan maar, 1 voor 1 af gaan. Als ik alles heb gehad en het zou aan de platen kunnen liggen, dan ga ik het maar in 1 keer goed doen denk ik en dan maar een lief bericht naar Gino sturen... (Held!)
Alles wat ik wil is oud en ruig.
- joosie1234
- 250km gereden
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
- Locatie: delft
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
kabel vervangen en opnieuw afgesteld, loopt weer soepel... Veer in koppelingscarterdeksel was afgebroken, dus ff weer een haakje aan gebogen en opnieuw gespannen...
Alles wat ik wil is oud en ruig.
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Ik heb hier nu een 2ru staan, waarvan de lampjes onmiddellijk doorbranden bij gas geven.
Zit er ergens een spanningsregelaar op een 2ru?
Zit er ergens een spanningsregelaar op een 2ru?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
carrejans schreef:Ik heb hier nu een 2ru staan, waarvan de lampjes onmiddellijk doorbranden bij gas geven.
Zit er ergens een spanningsregelaar op een 2ru?
Is de accu in orde?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Nieuwe accu, rond de 6,6V opgeladen.
Nieuwe lampjes voor en achter.
Ze branden bij starten motor ok.
Als ik op rempedaal duw, gaat achterlicht wat dimmen. (wijst meestal ook op kapotte batterij)
Als ik beetje gas geef, gaat verlichting sterker gloeien.
Bij hard gas geven, vliegen ze direct stuk
Nieuwe lampjes voor en achter.
Ze branden bij starten motor ok.
Als ik op rempedaal duw, gaat achterlicht wat dimmen. (wijst meestal ook op kapotte batterij)
Als ik beetje gas geef, gaat verlichting sterker gloeien.
Bij hard gas geven, vliegen ze direct stuk
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Vlg mij is de verlichting een wisselstroomcircuit en de knipper, remlicht, clacson gelijkstroom.carrejans schreef:Nieuwe accu, rond de 6,6V opgeladen.
Nieuwe lampjes voor en achter.
Ze branden bij starten motor ok.
Als ik op rempedaal duw, gaat achterlicht wat dimmen. (wijst meestal ook op kapotte batterij)
Als ik beetje gas geef, gaat verlichting sterker gloeien.
Bij hard gas geven, vliegen ze direct stuk
Gescheiden dus.
Ik heb bij mijn dt 50 m hetzelfde probleem.
Een spanningsregelaar werd bloedheet. Alsof die sluiting veroorzaakte.
Er tussen uit gehaald en 12 volt lampen er in.
Werkt bij lage toeren dus niet. Maar bij een beetje gas is het ok.
Niet optimaal dus.
Denk dat ik maar voor led ga.
- Marcel
- 100km gereden
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 17:50
- Locatie: omgeving Rotterdam
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Ik weet het niet maar is de accu niet alleen voor de claxon en de knipperlichten en loopt de normale verlichting buiten de accu om?
In 2018 ben ik aan een 378 begonnen.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Ik heb al vaker uitgelegd dat het geen 100% gescheiden circuits zijn. Ik verdenk in dit geval de gelijkrichter. Die laat waarschijnlijk helemaal geen stroom door. Koppel de accu bij stationair draaien maar eens los en kijk of het neutraallampje blijft branden of dat de toeter of remlicht het doet.
Voor de 100ex (maar ook omdat heus wel een aardige vent ben): Bij licht aan komt de prik voor zowel licht als voor laden van de gele draad af. Als de spanning alleen naar de lichten gaat omdat of de accu er niet in zit, of omdat de accu niet geladen wordt door kabelbreuk of kapotte gelijkrichter of weerstand in andere verbindingen, dan krijgen de lampjes van sowieso koplamp en in veel gevallen ook achterlicht en tellerverlichting de volle mep voor hun kiezen met pieken van meer dan 30V. Dat trekken ze niet. Als de accu wel in het systeem zit, wordt dit netjes afgevlakt door de accu en blijft alles wel heel. Je verlichting/koplamp brandt dus niet op de accu, maar de accu heeft wel degelijk invloed op de hoeveelheid stroom die ze ontvangen.
Een andere oorzaak is gek genoeg weerstand in de bedrading naar je verlichting toe. Of dat voor hogere pieken kan zorgen weet ik niet precies, maar ik heb gemerkt dat slechte aarding bijvoorbeeld ook lampjes doet klappen. Spookstoringen bevinden zich per definitie in datgene wat je met een (meestal onjuiste) redenering al had uitgesloten als oorzaak.
Voor de 100ex (maar ook omdat heus wel een aardige vent ben): Bij licht aan komt de prik voor zowel licht als voor laden van de gele draad af. Als de spanning alleen naar de lichten gaat omdat of de accu er niet in zit, of omdat de accu niet geladen wordt door kabelbreuk of kapotte gelijkrichter of weerstand in andere verbindingen, dan krijgen de lampjes van sowieso koplamp en in veel gevallen ook achterlicht en tellerverlichting de volle mep voor hun kiezen met pieken van meer dan 30V. Dat trekken ze niet. Als de accu wel in het systeem zit, wordt dit netjes afgevlakt door de accu en blijft alles wel heel. Je verlichting/koplamp brandt dus niet op de accu, maar de accu heeft wel degelijk invloed op de hoeveelheid stroom die ze ontvangen.
Een andere oorzaak is gek genoeg weerstand in de bedrading naar je verlichting toe. Of dat voor hogere pieken kan zorgen weet ik niet precies, maar ik heb gemerkt dat slechte aarding bijvoorbeeld ook lampjes doet klappen. Spookstoringen bevinden zich per definitie in datgene wat je met een (meestal onjuiste) redenering al had uitgesloten als oorzaak.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Marcel
- 100km gereden
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 17:50
- Locatie: omgeving Rotterdam
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
@NIX,
Mijn nederige excuus voor het feit dat ik niet wist dat je dit al vaker had gezegt.
Ik zal het proberen te onthouden.
Mijn nederige excuus voor het feit dat ik niet wist dat je dit al vaker had gezegt.
Ik zal het proberen te onthouden.
In 2018 ben ik aan een 378 begonnen.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Check de FAQ. Maar het was Carrejans die de vraag stelde.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: Grote-kleine-vragen-topic #9
Bedankt!
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of er een spanningsregelaar in het circuit van een 2ru zat. Die zit er bij modernere voertuigen tussen; dacht bij 2ru misschien ook. Vandaar mijn vraag.
Bij het dimmende licht bij remmen, moest ik direct aan een slechte batterij denken. Maar kapotte gelijkrichter is natuurlijk ook mogelijk. Ik zou hier op gokken.
In het weekend keertje nameten.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of er een spanningsregelaar in het circuit van een 2ru zat. Die zit er bij modernere voertuigen tussen; dacht bij 2ru misschien ook. Vandaar mijn vraag.
Bij het dimmende licht bij remmen, moest ik direct aan een slechte batterij denken. Maar kapotte gelijkrichter is natuurlijk ook mogelijk. Ik zou hier op gokken.
In het weekend keertje nameten.