Rotatiecarter als nieuw.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Het komt regelmatig voor zodra je een schijfblok openmaakt dat het rechter rotatiecarter helemaal ingesleten is van de schijf. :(
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.

Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.

Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.

Afbeelding

Zoals het was.


Afbeelding

Elke keer een stukje.


Afbeelding

En nog een stukje.


Afbeelding

En nog een stukje


Afbeelding

En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.

Afbeelding

Eindelijk het eindresultaat


Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.

Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.

Ton.
Laatst gewijzigd door opnieuweenfs1 op 22 aug 2018, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
versador1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2016, 17:43

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door versador1 »

Mooi gedaan! Het resultaat mag er inderdaad wezen!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door marco »

Ben je nu niet bang dat de schijf gaat klemmen?

En ik zou dan het smeerkanaaltje voor het lager ook iets dieper maken voor de smering
Yamaha Sheriff 1981
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door fs-ael »

Ik zelf wel eens het gedeelte waar de schijfbehuizing zit iets dieper gefreesd op een simpel freesbankje.
daarna een iets dikkere o-ring bij de carburateur en olie ingang gemonteerd, ging prima.

Maar deze oplossing werkt ook denk ik. Op het afdekplaatje bij het lager zal iets spanning op staan denk ik.(zou je nog uit kunnen vullen )
En misschien dat het tussentandwiel naar de kickstarter as wat losser zit. ( maar hier zit een veerring dus dat zal wel meevallen)

Meestal zijn het de 2ru carters die dit probleem hebben.
De oudere carters hebben dit minder erg, of het nou aan het materiaal van het carter ligt of de soort schijf ( bruine of witte ) geen idee.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Deze toepassing had ik ook al eerder gedaan en ook op een klein freesbankje.
Dit is ook wel aardig gelukt, maar net niet helemaal, de slijtsporen waren wel heel erg diep.
En ook dit was het bekende 2RU carter. :( :(

Toen ik eerder actief was met de vele Yamaha's, kwam ik dit bij een totale revisie van een echt FS1 blok maar zelden tegen.
En nu even wat anders wat betreft het rotatieblok, wat voor soort inlaatschijf zouden jullie adviseren in combinatie met een F5B cilinder?
Verder een 16 mm carb en een normale snelle uitlaat. Het hoeft niet snel te zijn 65 km top is genoeg, wel zoek ik vooral veel koppel..
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door NIX »

Een 2RU carter is van zwakker alu, dat weten we eigenlijk allemaal, denk aan de bekende haarscheur bij de aftapplug. Overigens is de afsluiting van de schijf tegen het schijfhuis het belangrijkst in mijn ogen.

Zie het schijventopic. Ik vind de standaard snelle schijf bij een FS1 cilinder met expansiepijp passen. De langzame laat een motortje net wat te langzaam in toeren klimmen. Ik ben juist gek van de langzame cilinders die je iets sneller maakt op de uitlaattiming en dan een schijf geeft die qua timing tussen een snelle en de standaard 2RU in zit. Dat geeft een tractor van een blok dat vanaf stationair power geeft en ook nog wat toeren wil maken, genoeg heeft aan een standaard snelle pijp en met gemak de 1:40 haalt. De meesten van ons hebben niet mer het formaat waarmee ze vroeger hun FS1 reden, dus die hebben bottompower nodig.
Kijk eerst even in de FAQ.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door opnieuweenfs1 »

De huidige setup,
originele witte schijf,
16 mm carburateur met 150 sproeier,
snelle fs1 uitlaat,
cilinder 3F2( aangepast naar F5B) uitlaatpoorthoogte 27 mm.
tandwielen 13-44.
elektronische ontsteking met 1,8 mm voorontsteking.
Max snelheid 65 km met veel toeren, bij overschakelen naar 4 steeds even een dip.
ik ben bang dat een 14 tands tandwiel te zwaar is.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door NIX »

Met een iets snellere schijf en iets meer compressie zou een 14T mogelijk moeten zijn als je niet boven de 90kg bent. En ik zie vaak vermogen verloren gaan in droge of versleten kettingen of slechte wiellagers.
Kijk eerst even in de FAQ.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door opnieuweenfs1 »

of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door NIX »

Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door marco »

opnieuweenfs1 schreef:of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?
Membraam is altijd goed.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door marco »

NIX schreef:Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.
Wat dan?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door NIX »

Het cilinderhemd hang enorm in de weg.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door marco »

Afzagen
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Bericht door HotWheels »

Afzagen zoals in aanpassen.
Plaats reactie