Rotatiecarter als nieuw.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Rotatiecarter als nieuw.
Het komt regelmatig voor zodra je een schijfblok openmaakt dat het rechter rotatiecarter helemaal ingesleten is van de schijf.
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.
Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.
Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.
Zoals het was.
Elke keer een stukje.
En nog een stukje.
En nog een stukje
En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.
Eindelijk het eindresultaat
Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.
Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.
Ton.
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.
Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.
Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.
Zoals het was.
Elke keer een stukje.
En nog een stukje.
En nog een stukje
En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.
Eindelijk het eindresultaat
Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.
Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.
Ton.
Laatst gewijzigd door opnieuweenfs1 op 22 aug 2018, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 nov 2016, 17:43
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Mooi gedaan! Het resultaat mag er inderdaad wezen!
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Rotatiecarter als nieuw.
Ben je nu niet bang dat de schijf gaat klemmen?
En ik zou dan het smeerkanaaltje voor het lager ook iets dieper maken voor de smering
En ik zou dan het smeerkanaaltje voor het lager ook iets dieper maken voor de smering
Yamaha Sheriff 1981
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Ik zelf wel eens het gedeelte waar de schijfbehuizing zit iets dieper gefreesd op een simpel freesbankje.
daarna een iets dikkere o-ring bij de carburateur en olie ingang gemonteerd, ging prima.
Maar deze oplossing werkt ook denk ik. Op het afdekplaatje bij het lager zal iets spanning op staan denk ik.(zou je nog uit kunnen vullen )
En misschien dat het tussentandwiel naar de kickstarter as wat losser zit. ( maar hier zit een veerring dus dat zal wel meevallen)
Meestal zijn het de 2ru carters die dit probleem hebben.
De oudere carters hebben dit minder erg, of het nou aan het materiaal van het carter ligt of de soort schijf ( bruine of witte ) geen idee.
daarna een iets dikkere o-ring bij de carburateur en olie ingang gemonteerd, ging prima.
Maar deze oplossing werkt ook denk ik. Op het afdekplaatje bij het lager zal iets spanning op staan denk ik.(zou je nog uit kunnen vullen )
En misschien dat het tussentandwiel naar de kickstarter as wat losser zit. ( maar hier zit een veerring dus dat zal wel meevallen)
Meestal zijn het de 2ru carters die dit probleem hebben.
De oudere carters hebben dit minder erg, of het nou aan het materiaal van het carter ligt of de soort schijf ( bruine of witte ) geen idee.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Deze toepassing had ik ook al eerder gedaan en ook op een klein freesbankje.
Dit is ook wel aardig gelukt, maar net niet helemaal, de slijtsporen waren wel heel erg diep.
En ook dit was het bekende 2RU carter.
Toen ik eerder actief was met de vele Yamaha's, kwam ik dit bij een totale revisie van een echt FS1 blok maar zelden tegen.
En nu even wat anders wat betreft het rotatieblok, wat voor soort inlaatschijf zouden jullie adviseren in combinatie met een F5B cilinder?
Verder een 16 mm carb en een normale snelle uitlaat. Het hoeft niet snel te zijn 65 km top is genoeg, wel zoek ik vooral veel koppel..
Dit is ook wel aardig gelukt, maar net niet helemaal, de slijtsporen waren wel heel erg diep.
En ook dit was het bekende 2RU carter.
Toen ik eerder actief was met de vele Yamaha's, kwam ik dit bij een totale revisie van een echt FS1 blok maar zelden tegen.
En nu even wat anders wat betreft het rotatieblok, wat voor soort inlaatschijf zouden jullie adviseren in combinatie met een F5B cilinder?
Verder een 16 mm carb en een normale snelle uitlaat. Het hoeft niet snel te zijn 65 km top is genoeg, wel zoek ik vooral veel koppel..
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Een 2RU carter is van zwakker alu, dat weten we eigenlijk allemaal, denk aan de bekende haarscheur bij de aftapplug. Overigens is de afsluiting van de schijf tegen het schijfhuis het belangrijkst in mijn ogen.
Zie het schijventopic. Ik vind de standaard snelle schijf bij een FS1 cilinder met expansiepijp passen. De langzame laat een motortje net wat te langzaam in toeren klimmen. Ik ben juist gek van de langzame cilinders die je iets sneller maakt op de uitlaattiming en dan een schijf geeft die qua timing tussen een snelle en de standaard 2RU in zit. Dat geeft een tractor van een blok dat vanaf stationair power geeft en ook nog wat toeren wil maken, genoeg heeft aan een standaard snelle pijp en met gemak de 1:40 haalt. De meesten van ons hebben niet mer het formaat waarmee ze vroeger hun FS1 reden, dus die hebben bottompower nodig.
Zie het schijventopic. Ik vind de standaard snelle schijf bij een FS1 cilinder met expansiepijp passen. De langzame laat een motortje net wat te langzaam in toeren klimmen. Ik ben juist gek van de langzame cilinders die je iets sneller maakt op de uitlaattiming en dan een schijf geeft die qua timing tussen een snelle en de standaard 2RU in zit. Dat geeft een tractor van een blok dat vanaf stationair power geeft en ook nog wat toeren wil maken, genoeg heeft aan een standaard snelle pijp en met gemak de 1:40 haalt. De meesten van ons hebben niet mer het formaat waarmee ze vroeger hun FS1 reden, dus die hebben bottompower nodig.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: Rotatiecarter als nieuw.
De huidige setup,
originele witte schijf,
16 mm carburateur met 150 sproeier,
snelle fs1 uitlaat,
cilinder 3F2( aangepast naar F5B) uitlaatpoorthoogte 27 mm.
tandwielen 13-44.
elektronische ontsteking met 1,8 mm voorontsteking.
Max snelheid 65 km met veel toeren, bij overschakelen naar 4 steeds even een dip.
ik ben bang dat een 14 tands tandwiel te zwaar is.
originele witte schijf,
16 mm carburateur met 150 sproeier,
snelle fs1 uitlaat,
cilinder 3F2( aangepast naar F5B) uitlaatpoorthoogte 27 mm.
tandwielen 13-44.
elektronische ontsteking met 1,8 mm voorontsteking.
Max snelheid 65 km met veel toeren, bij overschakelen naar 4 steeds even een dip.
ik ben bang dat een 14 tands tandwiel te zwaar is.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Met een iets snellere schijf en iets meer compressie zou een 14T mogelijk moeten zijn als je niet boven de 90kg bent. En ik zie vaak vermogen verloren gaan in droge of versleten kettingen of slechte wiellagers.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: Rotatiecarter als nieuw.
of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Membraam is altijd goed.opnieuweenfs1 schreef:of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?
Yamaha Sheriff 1981
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Wat dan?NIX schreef:Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.
Yamaha Sheriff 1981
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23406
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- HotWheels
- 500km gereden
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
- Locatie: Lochristi (België)
Re: Rotatiecarter als nieuw.
Afzagen zoals in aanpassen.